Sv: Hjälp! Min häst styr över mig
Ja då kan även paddocken bli problem.
Jag skulle hellre få en bra känsla av att jag kunde rida ut med den. På detta viset kommer det att ta väldigt lång tid eller aldrig, men är den ultimata romantiska drömmen att ha hästen att springa efter lös så...
Tyvärr funkar det inte så när man kommer utanför de fyra väggarna- staketet.
Så nu rids den inte alls.Fast nu är det ju så att jag precis börjat sätta igång honom efter en lång vila/massor med misskommunikation och farliga upplevelser så att jag har övat från marken och testat att sitta upp lite smått på slutet av en träningskväll och avsluta med ett par varv på ryggen innan vi nöjde oss för den gången ser inte jag som något konstigt..
jag har inte ridit på flera månader så varför börja DIREKT med att rida runt när jag har problem med honom från marken? varför inte öva upp oss och träna på det vi behöver ordna till mellan oss för att få ett starkt band mellan varann? :S
det är inte direkt så vi bara går runt runt i seg skritt utan hittar på massa grejer och springer massa med. idag longerade jag honom i både trav och galopp och sprang tsm över bommar och lekte. Imorgon ska jag rida ut med en annan tjej, sen fortsätta med longering eftersom han tycker det är lite klurigt och även löshoppa lite grann till helgen. Jag börjar lugnt och försiktigt helt enkelt, det är mycket nytt för honom att ta in.
självklart går han att rida i paddock men det är inte något problem med det som jag behöver göra just nu, utan saker som att komma upp på honom utan att han blir rädd och göra saker tillsammans från marken som behövs tränas på. och att han får förtroende för mig till 100%, jag kan inte rida ut utan att han sticker med mig när vi är själva, han vill bara hänga med om någon annan också rider. drf måste jag öva upp vårat band först och främst så vi känner oss trygga tillsammans innan jag börjar göra massa saker från ryggen.
självklart måste han känna sig nöjd och avrastad som du säger, för det är inte bra att bara göra hästen trött i huvudet utan den måste även bara det i kroppen. men jag kombinerar på olika sätt. lite ridning med andra och sen en hel del träning i paddock från marken först och främst. har ju bara tränat från söndag-idag. i söndags var vi ute på en promenad i skogen i 1,5 timme. och idag tränade vi på trix/longerade och tillslut när vi gick igenom det vi gjorde i början av passet så kunde jag gå med honom utan grimskaft/tyglar elr ngt sånt utan ha honom helt lös och ändå få honom att gå efter mig, trava med mig, springa över bommar, vända osv. det var en härlig känsla.
Ja då kan även paddocken bli problem.
Jag skulle hellre få en bra känsla av att jag kunde rida ut med den. På detta viset kommer det att ta väldigt lång tid eller aldrig, men är den ultimata romantiska drömmen att ha hästen att springa efter lös så...
Tyvärr funkar det inte så när man kommer utanför de fyra väggarna- staketet.