Stämmer detta?

K

Krabban

Om smrp är 49 och Mj 7,2 på ett hö /kg foder så blir kvoten 6,8. Vi säger att min häst har ett behov på 520 smrp och 86 Mj. Tänker man så då att man täcker upp energin? Med 12 kg av detta hö blir då värdena 86,4 Mj och 588 smrp.

Jag har läst på en massa ställen att det inte gör ngt med ett proteinöverskott från grovfodret, innebär då detta att jag endast behöver tilläggsfodra med mineraler? Är det alltså energin som är viktig att täcka?

Vore jättetacksam för svar! :bow:
 
Präääciiis! :banana:

Och om du har riktig tur så behöver du inte ens några mineraltillskott om värden i höet är riktigt bra. Glöm dock inte vitaminbehovet(och selenbehovet!!). :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 452
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp