Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har inget städschema, men det ser ut så här:
Moppar golven varje dag.
Dammsuger kanske varannan dag.
Tvättar golven vid behov, vilket är varje vecka.
Tvättar dom få mattor som finns vid behov och för att jag vill att dom ska dofta gott.
Bäddar rent rätt ofta, ungefär varannan vecka.
Dammar när det behövs. (Damma e tråkigaste sysslan)
Tvättar varje vecka.
Diskar det som behövs för hand varje dag + kör diskmaskinen när den är full och håller rent på diskbänk och spis varje dag, flera gånger om dagen.
Toalettstol och handfat rengörs flera gånger i veckan. Duschen några gånger i månaden.
Sen är jag mer slarvig med att plocka efter mig, men slänger tidningar och reklam efter jag läst igenom det.
Ni som moppar och dammsuger varje dag, jobbar ni? Hur är det möjligt att det blir så smutsigt på ett dygn? Och hur hinner ni?
Jag är ju en total städanalfabet men vad är skillnaden på att moppa golven och på att tvätta dem?
Jag är uppfostrad med att man torkar av fötter, gör rent händer innan man tar i saker och har till och med fått lära mig hur man biter i knäckemackan utan att det smular (och i händelse av att det ändå kommer en smula så ska man hålla sig över fatet).
Jag kan för övrigt äta ett halvt knäckebrödspaket i sängen om så vore utan att tappa en enda smula, utan ansträngning.
Kan det vara så att det är skillnad i hur man skräpar ner? Jag torkar alltid skorna på mattan i porten, är skorna sandiga/leriga åker de av _innan_ jag går in. Mina barn har fått lära sig att borsta av både sig själva och varandra innan de gått in, leriga hund/katttassar/magar torkas i porten innan de kommer in.
Både hundar jag haft, samt katter jag har, borstas regelbundet. De fäller inte så mycket inomhus. Och absolut inga djur i sängarna - näver bäver.
Grannen ovanpå, som jag nämnde i min tråd om grannar, hon som dammsugar ljudligt varje dag - torkar definitivt aldrig av vare sig sina egna skor eller något av djuren i trapphuset. De drar in som faen, och det är _jag_ som städar där.
Det råder tydligen städiver i de Bukefaliska hemmen...!
Vi är ett hushåll om två, med en kanin som enda pälsiga husdjur. Utöver lite uppsopning av spån (då man väl iofs tar upp lite annat också) vid behov blir det
- dammsugning 1 gång/vecka
- våttorkning av golv 1 gång per månad. Parkettgolvet endast ett par gånger/år och då mycket försiktigt
- dammning med våttrasa högst en gång/månad
- diskning för hand dagligen, på helgerna ofta 2 gånger
- sängkläder var 3:e vecka
- tvättar 3-4 maskiner tvätt/vecka
Inget städschema, funkar ändå.
Jag är tydligen städanalfabet jag med eftersom jag använder mig av egna små städformuleringar. För mig är moppa att sopa av golven och tvätta golven är ju då nåt annat
Kan man få en crash course i hur man äter knäckebröd utan att smula?
Hos mig smulas det en del och jag skulle inte komma på tanken att äta det i sängen. Å andra sidan bor jag själv, så jag får städa upp varje smula själv
Kan man få en crash course i hur man äter knäckebröd utan att smula?
Hos mig smulas det en del och jag skulle inte komma på tanken att äta det i sängen. Å andra sidan bor jag själv, så jag får städa upp varje smula själv
*kl*
En liten reflektion efter att ha läst fler inlägg, jag tänker på städnivå och arbetsinsats för det. För mig är det viktigt att hålla ner det till en minimal nivå pga tidsbrist och ointresse. Jag trivs ändå bäst när det är rent och snyggt men har svårt att få till den nivån. Men jag gör vad jag kan för att hålla det enkelt.
Jag har t ex, bara hårda golv som är lättstädade, en liten hund utan underull som varken fäller eller drar in grus, begränsat med hyllor och prydnadssaker som kan samla damm, jag är ganska bra på att sortera och organisera, så lite kablar som möjligt på golven, var sak på sin plats.
Man ska liksom fånga in smulorna med läpparna och tungan - dvs motsatsen till att ta en jättetugga med halvöppen mun och tänderna i huggposition. Mamma försökte dressera in mig men misslyckades sorgligen jag kanske smular lite mindre än många vem vet. Har också sett folk skaka knäckemackan lite över fatet efteråt.