Stadig i handen, slappna av i axlarna?

M

melinda

Hejsan!
Har problemet som säkert många andra här också har. Det är det att när jag tränar dressyr så vill jag ju rida så bra och likt de gånger som de gått bra för oss som möjligt (min häst och mig). Det största problemet anser jag just nu är att jag ibland är ostadig i handen, andra gånger även lite hård i handen osv. Försöker verkligen slappna av å vara stadig å så, men det är så svårt! Hästen blir ju därför lite orolig från gång till gång. Ibland går det framåt som skjutton för oss, då flyter det bara på och det där med tyglarna är inget problem, vi rider runt i form "hur lätt som helst".. (jag menar inte att det är lätt, men betydligt enklare än när det inte alls fungerar..) Just vid dessa tillfällen känner jag att vi kan ut och tävla NU, min tränare går fram i lagom takt och vi utveckals.
Men ibland får jag sådana bakslag, handen är ostadig och hästen har inte alls samma förtroende för min hand som innan, då hon nästan går der på en gång, då hon känner sig trygg och avslappnad.
Tänker även mycket på om det är hästen som ibland inte är tillräckligt lösgjord osv, men jag ser det dock som att det största problemet är mina "ändringar", spec. i handen som skapar orolighet och gör att vi måste börja om från början, hitta stödet osv..
Har även lite problem med min sits, tränar dock mkt på det och den blir bättre. Problemet är, som sagt mina händer. Det går bättre med dem efter t.ex. en liten uteritt, när jag är lite mer avslappnad i axlarna eller liknande, men det är inte alltid.
Upptäckte dock idag att när jag höll tyglarna i "remontställning" (ner genom tummen, ut vid lillfingret) blev jag lite mer avslappnad och kom tillbaka mer med axlarna. Funderar då på om det är mina axlar som är spända och skapar största problemet? Någon som har tips mot spända axlar och ibland hårda/spända, mer osäkra händer?:confused:
Förlåt för väldigt lång och "jobbig" tråd, hoppas dock att någon kan komma med tips ;) :o

Sv: Stadig i handen, slappna av i axlarna?

Klart att du ska våga fråga! Frågar man inget får man inget veta ;) .
Jag rekommenderar starkt Sally Swifts böcker (Centrerad Ridning och Ett med hästen) eftersom det där står hur man ska göra för att bli mer kroppsmedveten och därmed få ökad kroppskontroll. Där står också bra övningar för att mjuka upp hela kroppen.

Det du kan göra är dock att springa något varv i ridhuset innan du rider, för att bli uppvärmd och på så sätt mer avslappnad. Därefter kan du göra lite olika övningar. Exempelvis snurra en arm i taget framåt, sedan likadant med den andra, och därefter armarna bakåt, åt olika håll. Att dra upp axlarna mot öronen, hålla där en stund och sedan släppa ner dem gör också att man blir mer loss i axlarna. Även att rulla axlarna framåt och bakåt fungerar bra. Avslutningsvis kan du låta armarna hänga rakt ner, och sedan skaka om hela dig- utan att lyfta armarna, eller själv "kasta" dem. Du kan tänka dig att du är en plaskvåt hund som ruskar bort vattnet ur pälsen :D

Sv: Stadig i handen, slappna av i axlarna?

Hihi, ska prova detta nästa gång.
Hur kan man få tag på böckerna? :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 200
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 845
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar