Städa kattlådan.

Sastra

Trådstartare
Hur ofta gör ni det? Nu menar jag inte främst "mocka" lådan utan tömma den och skura.
Jag spolar ur och skurar med luktfritt diskmedel var tredje/fjärde vecka, funderar på om det borde göras oftare för att undvika att mindre trivsam lukt äter sig in i plasten?
Vad har ni för lådvanor?

Sv: Städa kattlådan.

Eftersom vi har uppfödning ägnas en hel del tid åt kattlådestädning.

Har förstått att det varierar rejält hur ofta folk skurar sina lådor, men vi skurar och byter all sand minst en gång var 5-10:e dag för att hålla alla smittrisker nere och undvika lukt.

Det här är det intervall som vi har räknat ut funkar bäst för att undvika att lukt uppstår, plus att bakterietillväxten hålls i schack.

Vi skurar med ytdesinfektion, Klorin eller annat desinfektionsmedel samt hett vatten.

Vi brukar också byta ut själva kattlådorna rätt ofta eftersom de oundvikligen blir rätt ofräscha efter att ha använts ett tag och fått repor där smuts kan tränga in och så vidare. Ingen kattlåda fyller ett år här i huset iallafall.

Jag tycker nog att man får känna sig för lite själv hur ofta man behöver storstäda sina lådor.
Det beror ju mycket på hur många katter man har och om de går ute eller bara använder lådan och även hur tolerant man själv är mot dålig lukt kanske?

Men börjar man känna kattlådelukten flera meter från kattlådan är det nog på sin plats med lite rengöring skulle jag säga...

Jag tömmer aldrig kattlådan på så sätt att jag slänger bort all sanden och köper ny. Om jag hade använt billig sand hade jag kanske gjort det men jag tycker inte att denna hinner bli ofräsch. Kattlådan här luktar inget trots att jag har en fertil hane.

Jag har skurat ur lådan ett par gånger dock i samband med byte av låda eller de gånger jag haft billig sand, och så har jag flera som jag bytt emellan. Jag har inte haft mina katter längre än ett år och har 3 kattlådor där en är knappt använd förutom på utställning (den är dock fullstorlek).

/Erica

Jag försöker byta all sand ca 1 gång per månad, skurar ur den gör jag bara om det behövs vid bytet (dvs botten är äcklig :crazy: )

Jag har bara en katt men hon gräver som en tok och ställer gärna till det regält i lådan.... Ibland blir därför sanden uppblandad med massa pyttekisseklumpar och jag måste byta alltihopa (ungefär som när en häst rör runt i boxen så man måste ta ut alla halm ;) ). Andra gånger kan sanden hålla sig fräsch i flera månader om jag är noga med att hålla rent, förstås.

När jag skurar använder jag alltid såpa. Någon gång använde jag ett billigt, parfymfritt allrengöringsmedel men då blev det rynk på nosen efteråt :confused:

Jag försöker "storstäda" var tredje månad. EverClean håller sig fräsch så länge att jag känner att det inte är nödvändigt med oftare.

varje vecka nr jag städar, även om det inte luktar så vill jag att det ska vara fräscht hela tiden, är pedant :angel:

Innan jag öppnar en ny kartong med sand brukar jag slänga den gamla sanden och skura lådan, dvs ca 1 gg/mån. Det händer att det går två kartonger mellan skurningarna också, men då är det av ren lathet... :o

Vi byter sand och skurar lådan varannan vecka, då hinner det inte bli nån lukt och katterna har alltid en fräsch låda att gå till!

Vi tömmer och skurar lådan ca 1 gång på 1-2 veckor. Sen tycker katterna att den börjar bli snuskig och då riskerar vi bara att de gör sina behov på andra ställen än i lådan.

Skurar nästan aldrig ur den. Enda gångerna är när jag haft lite dåligt med kattströ när säcken tagit slut och jag inte hunnit köpa mer, eller använt kattströ från mataffären och det då fastnat i botten. Då storstädar jag. Men oftast har jag så pass mycket strö så det aldrig fastnar i botten. Det luktar aldrig ur min låda heller.

Tack för alla svar!
*Har tänkt*
Vi har ett väldigt bra kattströ så det luktar aldrig illa i lådan. Däremot har själva sanden en särskild lukt och eftersom det dammar en aning luktar det av sanden när vi mockar lådan. Jag tyckte att lådan kändes lite grisig när jag skurade den, så jag tar det nog varannan vecka hädanefter. De är ju ändå två som samsas om kattoaletten och trots att den är stor och vi mockar ofta spralar de ju runt klumparna en hel del när de gräver.
Dessutom kommer vi nog att göra som moster_punk och byta till ny toalett efter ett tag.
Ni som tömmer och skurar ofta: byter ni all sand då? Det kommer att bli hissnesamt dyrt om jag ska byta all sand så ofta som jag tycker att lådan bör skuras, samtidigt känns det ju inte riktigt fräscht att hälla tillbaka gammal sand.

Jag slänger all pellets i lådan ungefär var fjärde dag och då skurar jag ut lådan också. "Mockning" dvs. plocka bort bajs gör jag varje dag.

Ungefär en gång om året :o har aldrig ens tänkt på att man kan göra det oftare eftersom jag aldrig slänger all sand och sätter in helt ny.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 337
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 179
Senast: Aionee
·
Katthälsa min 2åriga katt kissar utanför kattlådan gång på gång, och det är alltid precis utanför lådan eller så att hälften träffar och hälften...
Svar
16
· Visningar
3 669
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama