Städ-tips!

villagegirl

Trådstartare
Hoppas tråden passar här, annars får moderator gärna flytta den! Jag vill ha era smarta tips på hur ni städar och rengör grejer! Alltså inte av typen "jag ser till att ha bra förvaring så blir det inte så stökigt" utan mer "jag skurar golvet med en blandning av såpa och tvål för att det ska bli riktigt rent och lukta gott." ;)

Jag har för tillfället inget bra tips att komma med, däremot så behöver jag tips för ett problem jag har. Kakelplattorna ovanför min spis känns väldigt "kladdiga" och jag har försökt med en massa olika grejer/medel men så fort det blir torrt så blir det kladdigt igen.:mad: Har testat med en all-rengöringsspray, fönsterputs och diskmedel och skrubbat med diskborste, men det märks absolut ingen skillnad! Så jag behöver tips på någon bra fett-lösande metod!

Sv: Städ-tips!

Diskmedel är faktiskt väldigt bra som fettlösande tycker jag, men problemet verkar vara gammal smuts. Provat svinto?

Annars är jag en ganska ihärdig städare, men jag har inte all tid i världen. Så det dammsugas några gånger i veckan och sen kör jag en storrengöring 1 gång i veckan, då våttorkar jag alla ytor med varmt vatten och såpa. Då tar jag alla köksskåp på ytan, dreggelfläckar på väggar (stor hundar...), fönsterkarmar osv. Och moppar golvet noga med allrengöring/såpa.

Det enda jag kör med som är färdigt på sprayflaska är Ajaxs köksspray och jag har även nån slags möbelrengöring till soffan.

Jag satt nyss och tänkte på att starta en liknande tråd! :love:
Själv är jag en sån där jobbig städnörd som städar hemma hos andra också, bara jag får...

Mikron tvättar man genom att ställa in en mugg med vatten och diskmedel. Hög värme i nån minut, sen torkar man bara av.

Luktar det mat i kylskåpet kan man ställa in en kopp med kaffebönor (malda eller hela) eller en halv citron.

Jag har ordentliga disktrasor som jag kör i tvättmaskin en gång i veckan i ca 60-90 grader beroende på (tillsammans med lakan eller handdukar). På det sättet har man alltid doftande rena trasor, och man behöver inte köpa nya.

För att hålla ordning på papper har vi olika mappar, naturligtvis. Ibland orkar man dock inte arkivera genast, så jag har en skokartong i skåpet där oarkiverade papper läggs.

Burkar och lådor is the shit. Det är sjukt mycket roligar och lättare att städa om allt förvaras i lådor och burkar.

För att få bort hundhår från tyger, t.ex. i bagageutrymmet i bilen, använder man en gummiskrapa som man lånat av sin häst eller hund. Funkar sjukt bra!

Ja jag tycker också diskmedel funkar bra för det mesta, men det här sitter verkligen fast! :crazy: Nope, det har jag inte, ska skriva upp det på inköpslistan genast och testa! :)
Det luktar så gott när det är rengjort med såpa tycker jag! Vilken är bäst att använda, grön- eller gulsåpa?

Fungerar inte såpa kanske du kan prova på jiff. Jag fick ren in gamla mikro som kommr från sluskigt boende. Knotrar över hela mikron. Jiff fick den bra mycket trevligare till utseendet.

Mikron tvättar man genom att ställa in en mugg med vatten och diskmedel. Hög värme i nån minut, sen torkar man bara av.

:eek:
Det har jag aldrig hört talas om förut.
Låter sjukt smidigt och bra!

Tack för tips! :bow:

KL
Hemma hos oss diskar vi med sprayflaska. Blomspruta, lite diskmedel, fyll upp med vatten - supersmidigt att spraya på disken och sedan diska av. Det går år oerhört lite diskmedelen hemma hos oss nu för tiden.

Dessutom är det ett smidigt format även när man vill göra rent kakelplattor, spisen, bänken eller vad som helst.

Såpa? Har inte testat själv, men såpa brukar funka till det mesta:D

Bra tips är annars av rengöring i toa och badrum, använd vad du har där, tvål och schampo (i små mängder och ta inte det dyraste:D) funkar bra som rengöringsmedel.

Jag satt nyss och tänkte på att starta en liknande tråd! :love:
Själv är jag en sån där jobbig städnörd som städar hemma hos andra också, bara jag får...

Vill du bli min vän;) Du får städa här hur mycket du vill

Tack, det tipset ska jag pröva

Luktar det mat i kylskåpet kan man ställa in en kopp med kaffebönor (malda eller hela) eller en halv citron.

Jag har ordentliga disktrasor som jag kör i tvättmaskin en gång i veckan i ca 60-90 grader beroende på (tillsammans med lakan eller handdukar). På det sättet har man alltid doftande rena trasor, och man behöver inte köpa nya.

Prövade det, men resultatet blev inte som du beskriver, trasorna var fortfarande sunkiga:confused:

För att hålla ordning på papper har vi olika mappar, naturligtvis. Ibland orkar man dock inte arkivera genast, så jag har en skokartong i skåpet där oarkiverade papper läggs.

Burkar och lådor is the shit. Det är sjukt mycket roligar och lättare att städa om allt förvaras i lådor och burkar.

För att få bort hundhår från tyger, t.ex. i bagageutrymmet i bilen, använder man en gummiskrapa som man lånat av sin häst eller hund. Funkar sjukt bra!

Aha ska prövas

Prova, det är superenkelt!

kl

Jag har ju en allergisk och atopisk hund, så jag har sytt kudd- och madrassöverdrag av konstläder. Superenkelt att torka av några gånger i veckan. Använder tallsåpa.

Sen har jag sytt vanliga överdrag av tyg till hundens andra dynor och madrasser, så man kan ta löst och tvätta en gång i veckan.

Lite OT, men då jag tvättar hunden (med Malaseb) brukar jag blanda schampot med vatten i en sprayflaska. Lätt att applicera på hunden, och man sparar på schampot.

Tycker också diskmedel är bra men bara ett märke som duger då, reklamen må vara överdriven men ligger lite sanning i det...

Jag är en fan av Cillit bang.

Bor numera med ett badrum med plastmatta på väggarna och i duschen blir den ful direkt. Har testat massor av medel men det enda som verkligen får beläggningar att rinna av är Cillit.

Maskindiskmedel är bra till mycket. Jag löste bekymret med ingrodda svarta beläggningar i toastolen med hett vatten och två disktabletter som fick stå och verka över natten.

Den förstörda ytan i handfatet blir renast med toarent och borste. Toarent är väldigt bra til diskbänkar också.

Träytor (som tex skärbrädor) kan bara göras fina med grönsåpa och borste.

Jag provade Cillit bang, bara för att jag älskar städredskap och olika tvättmedel:love: Jag skulle dock aldrig rekommendera den. Funkar helt enkelt inte alls. Jag älskar Cif/Vim :idea:

kl

Jag köper såna här som disktrasor:
269682_2_clean.jpg

Har många sådana som jag använder till såväl glas och spegel som till dammtorkning. Har aldrig luktat illa.

Jag tror man kan ha på såpa och köra på med värme så lossnar skiten men jag kan minnas fel så vänta tills du får det verifierat. :D

Putsar av med fuktig trasa efter användning...

Annars kör jag med diskmedel där också. På med vatten med diskmedel, låt stå i varm (50-70 grader) ugn en stund. Gnugga, och torka av med rent vatten.

Sant fett man inte far bort brukar jag attackera med Sugarsoap. Det ar sant man tvattar med innan man ska tapetsera om typ. Jag vet inte vad det heter pa svenska, men det ar sjukt bra fettlosare. Ha pa handskar bara.

Liknande trådar

Hemmet En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 093
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar