Stackelhalsband

Mynta2

Trådstartare
Är det någon som vet om det i lag är förbjudet att använda dessa, eller om det pågår ett förbud ? Hittar ingenting på SJV eller Djurskyddsmyndighetens sida...inget om jag Googlar heller. Anledningen är att det har börjat springa en kärring häromkring där jag bor med en schäfertik med ett jättegrovt stackelhalsband på sig...ser jävligt illa ut. Så, nån som vet om förbud eller inte ? Jag har bara hört det är förbjudet, men hittar som sagt ingen fakta alls...

Sv: Stackelhalsband

Jag tror inte att det är förbjudet. Men det kan vara förbjudet att sälja det. Därför får man lov att importera...

Tror att det är förbjudet i Sverige.
Dock har jag sett polishundarna i träning med sådana...

Är det inte så att det har varit förbjudet men är (precis som Tippan sa) endast förbjudet att sälja nuförtiden. Men om hunden får sår av det o.s.v. så är det ju bara att anmäla (inte för att det brukar ge resultat men :smirk: ). Annars kan du ju alltid ringa och kolla med sjv. Det är förjävligt att folk ens tänker tanken att använda det. Snacka om djurplågeri...

"Tyvärr finns inget absolut förbud mot stackel, blotta användandet räknas inte automatiskt som djurplågeri. Man får dock inte använda det så att det blir plågsamt för hunden för då går andra paragrafer in, exv. 2 § djurskyddslagen (9188:534) som säger ”Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom”.
Att vända taggarna inåt får man hoppas skulle bedömas som djurplågeri!"

Det hittade jag då jag googlade iaf :smirk: .

04stackel.jpg

Såhär kan det se ut om det är någon som undrar.

Stackel är inte mer djurplågeri än halti och gå-fint-sele. Principen är densamma. Rätt använt kan stackel vara ett hjälpmedel. Det är dock inget för den oerfarne.

Usch usch, såg inge trevligt ut det där.
Personligen när jag skaffar hund, å den är färdig växt ska jag "special" beställa hund halsband utav äldre model, men enbart för att det är snyggt det gör inte illa hunden på något viss. Det ska bestå utav två rader med järnringar (eller vad det nu kallas för) å så är det en platta där det kommer att stå hundens namn, å så är det två plator i ändorna varav den ena har hål i sig å den andra pigar så sätter man ihop dom och trär på en sak som har plats för båda så sitter det ihop.
TYcker detta är mycket snyggare än det där halssbandet.

Mm, så är det faktist, som med det mesta.. :smirk:

Jadzia skrev:
Stackel är inte mer djurplågeri än halti och gå-fint-sele. Principen är densamma. Rätt använt kan stackel vara ett hjälpmedel. Det är dock inget för den oerfarne.

Ja fast jag gillar varken halti eller gå fint selar heller. Men ingen av dessa tycker jag är ens hälften så hemska som ett halsband som inte kan göra annat än ont.

Jag var inne på brukswebben.se och där beskrivs det väldigt bra varför man ska ta avstånd från stackel. Och både sbk och skk har också tagit avstånd och är mycket negativa till stackelanvändning. Och jag kan inte annat än säga att jag håller med.

Ok, tack för alla svar, då vet jag. Men min åsikt är ju att stackel, halti och allt vad det nu kallas för, är för slappa människor som inte orkar göra något av situationen..liksom den lättaste vägen. Men det måste väl finnas sånna också antar jag....annars skulle inte dessa grejor finnas antar jag.

Tja fast det finns ju faktiskt ett mellanting också. Även om du bestämmer dig för att göra något åt hunden så går det inte på en dag. Använder man då Halti för andras säkerhet så är det väl bara bra?

En f.d. granne till mig hade en ryggskada och var ute och rastade sin Leonberger. Hon orkade inte hålla hunden utan den slet sig och rusade fram till mina hundar. Den äldre av mina hundar tog det över ½ år för att få tillbaka henne på samma nivå som hon var innan denna händelse. Efter detta var hon till och med rädd för småhundar. Så jag önskar allt vad jag orkar att hon hade haft precis vad som helst på sin hund, bara hon orkat hålla den och den hade låtit bli mina... Sen om hon använt stackel eller halti eller vad som helst skiter jag faktiskt i. Det är ju så att så länge hunden inte drar eller så, så lider den inte av det. Men det kan avvärja olyckor tills man får ordning på det.

Sådär nu har jag snackat med djurskyddsmyndigheten och det var tydligen inte förbjudet att vare sig sälja eller använda :(

det är inte förbjudet..... jag trodde det, men va tvungen att använda det på min gamla foderhund när vi va på kurs... jag grät å kom aldrig mer tillbaka dit

DeZemBer skrev:
det är inte förbjudet..... jag trodde det, men va tvungen att använda det på min gamla foderhund när vi va på kurs... jag grät å kom aldrig mer tillbaka dit

:eek: :crazy:

Varför var du tvungen att använda det?
I vilket syfte?

Du hade en schäfer har jag för mig?

Här ett ypperligt exempel när extra hjälpmedel kan behövas.
Så alla som förfasar sig över halti, stackel mm, tänk på att de kan behövas.
Sen är det stor skillnad om man sätter stackel på t.ex en välpälsad Pyrenéisk Mastiff eller en tunnhårig Dobermann.
En sak som ni kanske inte tänkt på vad beträffar stacklet. Det är ju uppbyggt av en massa smålänkar som kan hakas av och läggas till så det behöver inte bli någon strypverkan.
Själv använder jag det inte, men klankar inte ner på dem som gör det, bara de vet vad de gör.

Springer skrev:
Här ett ypperligt exempel när extra hjälpmedel kan behövas.
Så alla som förfasar sig över halti, stackel mm, tänk på att de kan behövas.
Sen är det stor skillnad om man sätter stackel på t.ex en välpälsad Pyrenéisk Mastiff eller en tunnhårig Dobermann.
En sak som ni kanske inte tänkt på vad beträffar stacklet. Det är ju uppbyggt av en massa smålänkar som kan hakas av och läggas till så det behöver inte bli någon strypverkan.
Själv använder jag det inte, men klankar inte ner på dem som gör det, bara de vet vad de gör.

Jag tar för givet att folk inte vet vad dom gör om dom lallar på ute på gatorna med stackel. Sen så tycker nog jag att halsbandet på bilden ovan nog ser ut att vara ett halvstryp.

nej, en amstaff....
det var en kurs med bara amstaffar....
Dagen innan hade jag inte kunnat vara med, så då hade ägaren (jag hade han ju bara på foder) tagit med honom, å då hade han rykt ihop med en av hennes andra hanar...
efter det va ha tydligen helt tokig, gjorde utfall mot allt och alla..

när jag kom dagen efter, så frågade kursledaren hur många kurser jag varit på, och hur många års erfarenhet jag hade av amstaff,
jag svarade inga kurser, och det är min första amstaff.
Då skällde hon ut mig och sa att det här inte kunde gå annat än åt helvete....

vi fick sätta på stackelhalsband, (inte bara jag) och kursledaren frågade om jag var rädd för hunden, å jag svarade nej.
Då tyckte hon att jag va knäpp igen, han hade tydligen bitit henne dagen innan.... men jag vet att han aldrig skulle göra nått sånt med flit, han är absolut inte elak!
Men det vi skulle göra var, att när vi gick runt bland alla andra hundar, så när ens egen hund tittade på nånting annat än den som höll i den, så skulle man gå ca. 1 meter ifrån hunden och dra till allt vad man orkade... alla hundar skrek högt, och slängde sig ner på marken....
Flera hundar blödde, och folk som gick förbi hade ringt polisen och sagt att vi tränade kamphundar....

Efter den kursen vart hunden sig aldrig riktigt lik (undra varför *suck*) så jag lämnade tillbaka honom

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 238
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka