Stackars lilla vovve

Sv: Stackars lilla vovve

Athos skrev:
"Remember that Pit Bulls do not have any special mechanism or enzym that allow them to "lock their jaw", but they were bred to have an unmatched determination and to never give up. "

Har aldrig påstått att en pitbull aldrig kan bita fast som en tax:confused:
Däremot sa jag att en tax kan låsa sina käkar och i ovanstående citat så ser du att låsningen sitter i hjärnan!!!

Nej, det refuterar bara den populära idén att pitbulls skulle ha ett sådant enzym, det säger inte något alls ett sådant enzym skulle finnas hos någon annan hund.

Appropå din kommentar om engelska så tycks du inte precis vara mr. engelsk läsförståelse själv. Föreslår att du försöker argumentera mer trevligt eller helt enkelt slutar. Du åstadkommer inget med dina spydiga felaktigheter.

För det första så har väl inte jag varit otrevlig:confused:
Att jag kommit med spydiga felaktigheter är din åsikt. Min livserfarenhet med taxar, litterärt bildande och andras erfarenheter säger mig att jag har rätt:smirk:
Texten är hämtad från en pitbullsida och handlar om pitbull i slagsmål och inte om andra hundar. Min engelska är det inget fel på:p men med tanke på att det finns många som inte är så gammla här inne och kanske inte hade engelska som favorit ämne i skolan så kan jag inte ta för givet att alla kan engelska.;)

Sen att jag nu inte har bevis för att taxen kan låsa käkarna är beklagligt, men jag har en teori:idea: Kanske att det är så att det finns ett ämne i kroppen/hjärnan som signalerar till musklerna i käken att "nu sitter vi här", svårt att förklara men något i stil med en bäbis gripreflex. Det jag menar är att käkmusklerna blir inte trötta av att hunden biter sig fast hängandes i luften, som om en hund som kämpar för att bita fast skulle släppa då t ex mjölksyran kommer. Hänger ni med hur jag menar?

prova att ta två bilder och jämför. visst finns det en skillnad. vad är det jag ska läsa på taxklubbens hemsida och i jakttidningarna? står det om enzymet där?

Läs om uppfödning och utseendet på taxarna. Hade jag en sida om hur käken låses fast så hade jag ju länkat till den för längesen.;)
Nej jag ser ingen skillnad:confused: Enda skillnaden är om man jämför alla storlekarna med varandra:D

naturligtvis är det samma storlek och hårlag jag har jämfört. varför ska jag läsa om uppfödningen och utseendet?

käkmusklerna blir inte trötta av att hunden biter sig fast hängandes i luften

de blir de, förr eller senare. var det väldigt många år sedan din "treåriga utbildning"? i o m att du inte minns hur muskler fungerar? eller AHA! jag har det! handlar det om någon sorts glatt muskulatur i käken? i o m att den inte är viljestyrd?

Blir dom inte, vad har det då att göra med ditt påståendet om att det är därför som att taxen har en sån liten kropp i förhållande till käken:confused: :angel:

Athos skrev:
Jag har många källor:p men inga bevis som jag kan visa här:crazy:
mer än i tidigare inlägg att just pitbullen har ännu en gång just inte denna mekanism och enzym som gör att dom låser fast käkarna utan det beror på att dom är tjuriga och envisa.:smirk:

Har under gårdagen plöjt igenom alla mina hundböcker + jaktböcker(faktaböcker...), sökt på nätet och pratat med en bekant som föder upp taxar och hittar ingenstans någon information, som styrker ditt påstående att taxar har en specialförmåga som gör att de kan låsa käkarna vid bett :smirk:

Eller för den delen att någon hundras har förmågan att låsa käkarna vid bett.... :cool:

Däremot, så är ju det individuella temperamentet, tjurigheten, envisheten och en individuell hög smärttröskel egenskaper som gör att vissa hundar biter sig fast mer ihärdigt än andra (obs: Ej rasbundet)

Har själv en Jämthundshane, som siktar in sig på strupen, hugger tag och bara pressar ihop käkarna vid slagsmål med andra hanhundar. Han låser inte sina käkar för 5 öre och han släpper INTE frivilligt, utan endast på tillsägelse.

ja VAR är påståendet där jag förklarar VARFÖR taxen har stort huvud i förhållande till sin kropp. ;) jag trodde bara att jag konstaterat det, inte givit en förklaring på varför.

min schäfer har vi fått strypa för att få loss. det har inte gått att bända upp käkarna och hon har varit så blockerad att hon inte hört mig. men visst f*n KAN hon släppa om hon vill.

Apropå det, hur bänder man upp käkarna på en hund egentligen? Finns det något tandfritt ställe att sticka in fingrarna på, som lanerna hos en häst?

Mmm visst kan de vara så inne i bitandet att det kan vara svårt att få dem att släppa taget, men för den skull är inte käkarna låsta, så vi är helt på samma sida av spåret i detta :D

nej, men bakom hörntänderna är tänderna väldigt små + att man får ett bra grepp. min tränare försökte och fick faktiskt loss henne, men så var han ganska blodig om händerna sedan. mitt ex har också försökt, han lyckades inte, men klarade sig undan bettskador från min hund (blev biten av den andra istället).

såklart vi är, jag skulle bara lägga till att det kan SE UT som om de är låsta, trots att de inte är det.

Själv har jag också letat som en besatt och inte hittat något:(
Det jag tänker på är rent allmännt inte i hundslagsmål där självklart vilken envis hund som helst inte släpper.
Ex. en tax kan bita fast i en pinne och hänga där(i luften) hur länge som helst, man kan snurra runt mm med hunden hängandes där, han släpper inte och han hänger heller inte där pga t ex. ilska mot annan hund. Det är nog det som menas med att han låser käkarna, att det är en sorts "reflex".
Sen tyvärr så kan inte jag förklara ingående hur det kommer sig lika lite som jag kan förklara hur och vilka ämnen som kommunicerar med varandra i kroppen/hjärnan då man ber hunden lägga sig ner och varför gör han si o så då han lägger sig ner och varför gör han det inte i exakt samma mönster/orning alla gångerna...

Trissa skrev:
Apropå det, hur bänder man upp käkarna på en hund egentligen? Finns det något tandfritt ställe att sticka in fingrarna på, som lanerna hos en häst?

Det finns en länk om breakstick i tidigare inlägg;)

Athos skrev:
Ex. en tax kan bita fast i en pinne och hänga där(i luften) hur länge som helst, man kan snurra runt mm med hunden hängandes där, han släpper inte och han hänger heller inte där pga t ex. ilska mot annan hund. Det är nog det som menas med att han låser käkarna, att det är en sorts "reflex".

Det gör vissa av mina nuvarande aussieterriers, border collies och även vissa av mina tidigare labradorer och finska lapphundar har gjort detta också....

Det har ju mer med den individuella kampinstinkten (och även i viss mån bytesmedvetenheten) att göra än att de låser käkarna, vilket faktiskt är en fysiologisk omöjlighet ;)

Jag tror ju inte att så fort en hund har bitit fast och vägrar släppa så har käken låst sig:mad: jag har sagt förr att så är inte fallet.

Oj du måste vara stark:angel: På en skola jag gick så gjorde vi några tester för skojsskull och bla gjorde vi då så att vi skulle kolla hur länge en hund kan hänga fast, blev ju då bara på små hundar då ingen orkade hålla upp en schäfer mer än några minuter, men kul var det:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
2 445
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras