"stackars lilla ponnyn som får så lite mat"

A

anni0301

Jag får så dåligt samvete när jag lägger in ynka tre kilo i boxen på kvällen till min fodervärdade b-ponny :crazy: Det ser så lite ut, min stora får ju sex kilo!
Han får sammanlagt 7 kilo hö plus kornkross, betfor och mineraler som "krubbskrammel" när min stora får sitt kraftfoder.
Har aldrig haft sån liten ponny förut! :bow:

Han är vääääldigt rund om magen efter betet och tänkte försöka få bort den lite.. men det är svårt... det ser så ynkligt ut med den lilla hötussen som han ska klara sig på hela natten men det är ju för att jag jämför med min stora unghäst.... vad är normalt att ge för nattgiva? kan ej ge mindre under dagen eftersom min stora ska 10 kg hö per dygn och de får två högar 2 ggr om dagen med vardera 2 kg i högarna.

Hur mycket hö får era pensionerade b-ponnier?

Sv: "stackars lilla ponnyn som får så lite mat"

Om ponnyn väger hälften, så kan du räkna ut dens behov:grin:

Varför ge den 2 kg per mål?
Får de bara mat 3 ggr?

Skulle ge 2-1 dagtid. 2-2-2-4 o ponnyn 1-1-1-2.
Tror att den stora äter snabbare.

Självklart vet jag att den kräver mindre, men det blir väldigt lite på många timmar.

Om jag ska fodra oftare blir det kl 8 14 19 och 21

vet inte om det gör så stor skillnad eftersom det blir så tajt på kvällen,två timmar mellan sista fodringarna...

Jag tycker snarare att det låter mycket med 7 kg hö till en tjock B- ponny. Du kan inte jämföra varesig behov eller ättid med en stor hästs. Och tre gånger om dagen är faktiskt OK, jag är inte säker på att det blir speciellt mycket bättre för hästen att få ytterligare en liten giva emellan. Trots allt tar 2 kg dubbelt så lång tid att äta upp som 1 kg. 3 kg på kvällen för en så liten häst är inte lite. Jämförelsevis är ju 10 kg per dygn till en stor, dessutom växande, häst betydligt mindre än 7 till en B- ponny.

Om jag vore du hade jag, om hästen var tjock, tagit bort en del hö och ersatt med halm av god hyginenisk kvalité. Om du har grovfoderanalys, så räkna på foderstaten och ge halm som tugg utöver det hö som hästen behöver för att fylla sitt näringsbehov (troligen behövs minde hö för det än vad som är lämpligt för att tillgodose behovet av att tugga strå).

Lycka till!

Håller helt med dig. Jag har en övervuxen New Forest. Han äter i dagsläge 6 kilo plus halm och gräs i hagen. Mer äter han helt enkelt inte upp och en del av det här blir nu liggande kvar i boxen på morgonen. Nu har vi kraftigt hö och det är säkert olika. Sedan kan det ju vara så att detta är hösilage också och då är det ju en helt annan sak.

Självklart vet jag att den kräver mindre, men det blir väldigt lite på många timmar.

vet inte om det gör så stor skillnad eftersom det blir så tajt på kvällen,två timmar mellan sista fodringarna...

Hur lång tid under natten står den utan mat? Dvs när är kvällsmaten uppäten, och när kommer nästa mål efter det?

Det tycker jag avgör om det är vits ha en extrafodring.

Jag kommer ha just en sådan på ponnyn i vinter.

De får mat 8 - 12 - 16 - 20 och ca 22. Den där 22-givan är enbart för ponnyns skull.

Han kommer få 1 - 2 - 2 -1 och 4 kg (= 10 kg, silage, stor C-ponny, född 06, lättfödd och trind). Skulle jag ge 5 kg istället kl 20, skulle han ha slut på mat innan midnatt. Om han får 1 kg när han kommer in vid 20 så äter han upp det, men har lite i magen. Sen får han klockan 22, och det räcker iaf en lite längre bit över midnatt.

Han har ett enormt ättempo den herren, 1 kg försvinner i princip bara man vänder sig om. Så för hans skull ligger det en 22-fodring.

Den andra herrn som får 12 - 15 kg silage kl 20, får inget 22. Å andra sidan har han kvar på morgonen, dvs inga timmar utan mat.

Min skötrhäst(shettis) får bara en ynka tuss med hö en gång varje kväll nu efter betet och jag tycker seriöst jättesynd om honom också för hans kompisar, fölstona får säkert 10kg var varje dag.. :(

Tycker att det låter bättre. då är den ju mätt o ska sova sedan:rofl:

Alt. är att du snickrar ihop ngt så att den får jobba för att komma åt det eller så vänjer den sig.

märkte att min gjorde så vid rejäl bantning.:bow:

Min skötrhäst(shettis) får bara en ynka tuss med hö en gång varje kväll nu efter betet och jag tycker seriöst jättesynd om honom också för hans kompisar, fölstona får säkert 10kg var varje dag.. :(

Fast det kanske vore ännu mer synd om honom om han blev smällfet och/eller fick fång... Man kan inte jämföra en shettis med ett stort fölsto!

Tycker att det låter bättre. då är den ju mätt o ska sova sedan:rofl:

Alt. är att du snickrar ihop ngt så att den får jobba för att komma åt det eller så vänjer den sig.

märkte att min gjorde så vid rejäl bantning.:bow:

Hästar äter i och för sig INTE upp kvällsmaten och går och lägger sig och sover i åtta, tio timmar om vi ;)... verkar bara krångligt med den där extrafodringen vid 19 tycker jag.

Jodå- mina.
de får sista maten vid elvarycket o går sen o knoppar.

Fast om du tänker efter.
Din Bponny får 7 kg hö om dagen.
Din stora unghäst får 10 kg om dagen. (Antar att det var häst och inte ponny eller?)
Vem tror du det är mest "synd" om?

6-7 kg är väl ganska lagom till en Bponny, nästan på snudd för mkt om den blir fet.
Dock spelar ju tuggtiden in också, den måste ju få ihop tuggtiden så om den äter väldigt fort så kanske du måste komplettera med halm eller liknnade.

mitt kallblod får nu 2 kg halm+1 kg hö på kvällen. han går i hage mellan 6.30-19.00 och är tjock!

min minishettis får 1 kg halm (som han vägrar äta) och en tuss hö, står inne lika mycket. Även han är FET.=)

Visst tycker jag synd om dem men så här tjocka har de aldrig varit, måste bara otroligt bra med mat i hagen..heheh

Oj 7 kg för en b-ponny tycker jag låter väldigt mkt, och speciellt om den är tjock.
Bättre då att byta ut ungefär hälften och ersätta med halm om du vill ha tuggbehovet tillgodosett.

Det första jag tänkte när jag läste frågan var "oj, 7 kg till en tjock b-ponny:o?". När jag hade min stora b-ponny åt den ca 5 kg och då var den inte tjock och jobbades. + att den åt kraftfoder då naturligtvis.

andra tanken när jag läste frågan var "3 kg på kvällen. min stora får 2,5 kg". Min stora äter 2 kg kl 6, 11 och 16 och 2,5 kg på kvällsfodringen vid ca 22. äter också kraftfoder emellan. så jag tycker absolut inte det är för lite mat till en tjock b-ponny, snarare för mycket! din tjocka b-ponny får 7 kg hö om dagen. min stora häst får 8,5 kg hö. fast det är väl kanske skillnad på hö också då iofs men tycker det låter väldigt mycket....

Jag får så dåligt samvete när jag lägger in ynka tre kilo i boxen på kvällen till min fodervärdade b-ponny :crazy: Det ser så lite ut, min stora får ju sex kilo!
Han får sammanlagt 7 kilo hö plus kornkross, betfor och mineraler som "krubbskrammel" när min stora får sitt kraftfoder.
Har aldrig haft sån liten ponny förut! :bow:

Han är vääääldigt rund om magen efter betet och tänkte försöka få bort den lite.. men det är svårt... det ser så ynkligt ut med den lilla hötussen som han ska klara sig på hela natten men det är ju för att jag jämför med min stora unghäst.... vad är normalt att ge för nattgiva? kan ej ge mindre under dagen eftersom min stora ska 10 kg hö per dygn och de får två högar 2 ggr om dagen med vardera 2 kg i högarna.

Hur mycket hö får era pensionerade b-ponnier?

:eek::eek::eek:

ynka 3 kilo??? då skulle du tycka ännu mera synd om min pensionerade B-ponny, han får 1½ till kvällen, just nu får han 1 kg på morgonen och sen slänger stallägaren ut hö i hagen till honom o kompisarna, låt säga att han får i sig 1 kg då, då får han just nu 3½ vilket är hälften vad din får :eek: och jag oroar mig för att min ska bli rund....
Min får också Dodson&Horrels Safe and Sound, lågkalorimat, det ger lite extra tuggtid.

Men det hö som du ger, min arab som är D-ponny får inte ens 3 kg, hon får 2½ kg och lite lucern på kvällen.

Jag tycker att din ponny får alldeles för mycket mat. Akta så du inte gör så att den hamnar i farozonen för fång.

Jag är inte förvånad över att ponnyn är tjock :crazy:

I de flesta inack. stallarna här ingår 8 kg hö eller 10 kg silage + ca 3 kg havre o betfor. Det räcker till hästar som är normallättfödda o som rids med måtta. De som tränar hårdare får en hel del extra kraftfoder.

då är det stora hästar det handlar om- som inte är feta:grin:

Mina tävlingshästar stående på spån el halm, får hö/hösilage 3 ggr/dygn och får då 2,2 3(hö) el hösilage, samt ca 1kg halm, äter oxå mellan 3-5 kg kraftfoder + betfor, vetekli och olja. Både hö/hösilage är analyserat och foderstater uträknade. Fodras 4 ggr/dygn. Morgon 06.00, lunch kl 12.00, em kl.16.00 och kväll kl.20.00. Hästarna är superfina i hull, päls och kondition och presterar bra, inga problem med magar etc. de går i gräshagar 5-8 tim7dag året runt, en går i sandpaddock (pga risk för sandkolik, dålig mage samt mkt stånds i hagen som är plockade/besprutade)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 962
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv