"stackars lilla ponnyn som får så lite mat"

Sv: "stackars lilla ponnyn som får så lite mat"

Ta bort kraftfodret helt och ge din häst mer grovfoder (såväl silage som halm), den får på tok för lite!

Ger du din d-ponny 2,5 kilo hö om dagen?
Står den på halm, går på bete?

Han får som jag sa just nu ca: 3½ inkl lunch, plus rek. mängd Safe & Sound som det är mycket grovhack i.

Sen är han ute i en mager hage ca. 11 timmar om dagen.

Han är inte mager. Han har superfin tjock, glansig päls, fina hovar, mår prima.

På vintern får han förstås mer.

Fast det kanske vore ännu mer synd om honom om han blev smällfet och/eller fick fång... Man kan inte jämföra en shettis med ett stort fölsto!
Nä men han får ju ingen energi alls, eftersom han har knappt något gräs alls i hagen och alltså får han i stort sett bara vatten. Det känns ändå inte bra att svälta en ponny.

Självklart ska inte ponnyn svälta, men att jämför den med storhäst- fölston som du gjorde i ditt förra inläg är inte relevant. En liten ponny ska ha en lika väl komponerad foderstat som en stor häst, MEN det innebär inte i närheten av samma fodermängd. Nu har jag ju inte sett vare sig hästen eller hagen, men många små ponnyer föder sig enormt bra på bete som man som ser väldigt lite och magert ut. Hur är ponnyn i hull? Är den i lagom hull eller mer än så och dessutom går ute och betar (om än på magert bete) hela dagarna, då behöver den kanske inte mer?

Men som sagt, jag har ju inte sett vaken ponnyn eller betet, och självfallet tycker jag inte den ska svälta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 962
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv