Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker snarare att det låter mycket med 7 kg hö till en tjock B- ponny. Du kan inte jämföra varesig behov eller ättid med en stor hästs. Och tre gånger om dagen är faktiskt OK, jag är inte säker på att det blir speciellt mycket bättre för hästen att få ytterligare en liten giva emellan. Trots allt tar 2 kg dubbelt så lång tid att äta upp som 1 kg. 3 kg på kvällen för en så liten häst är inte lite. Jämförelsevis är ju 10 kg per dygn till en stor, dessutom växande, häst betydligt mindre än 7 till en B- ponny.
Om jag vore du hade jag, om hästen var tjock, tagit bort en del hö och ersatt med halm av god hyginenisk kvalité. Om du har grovfoderanalys, så räkna på foderstaten och ge halm som tugg utöver det hö som hästen behöver för att fylla sitt näringsbehov (troligen behövs minde hö för det än vad som är lämpligt för att tillgodose behovet av att tugga strå).
Lycka till!
Det är så trist att pålle ska få fång innan matte/husse inser problemet
Har själv en B-ponny som sväller jättelätt, hon äter INTE 7 kg på dygn, max 4-5 kg + annat tugg eftersom hon jobbar.
Många ponnysar skulle gå på förebyggande fångdiet hela livet.
Husse/matte kan ju ha den goda smaken att anse att deras lilla ponny ska ha sitt rekommenderade behov av TS tillgodosett med, samt inte stå utan mat många timmar i sträck.
Och måste jag välja mellan pest eller kolera, dvs smal ponny med TS-brist och för många h/dygn utan mat, eller en tjock ponny vars mage får sitt TS, och som kan ha ett hyfsa normalt ätbeteende, så väljer jag den tjocka ponnyn.
Men vad är då normalt ätbeteende för dig?
Har den det om den får äta 3-4 timmar om dagen?
Hur mkt tror du att ponnyn väger?
Jag hade valt en tunnare ponny med normalt ätbeteende . Men så är jag också hysteriskt rädd för fång. Det är inte synd om en ponny som skyddas från att drabbas av fång, insulinresistens och annat pga övervikt.
Jag har två matmaskiner hemma eller i alla fall en så jag vet hur det är. Min fångponny äter allt som går att äta och lite till.
Man behöver inte följa rekommendationer- om det inte passar.
Varför allt eller inget?
Man kan ge 8-9 kg istället.
Welsh. Om ponnyn är fet är tydligen 7 kg för mkt.
Den går väl inte o är inte ute o knatar dygnet runt- att då kunna bibehålla vikten är en sak.
Som redan sagts så är det där med 'normalt ätbeteende' en delikat fråga.
Jag svarade inte ang TS ponny specifikt så vad den väger är irrelevant, jag svarade allmänt.
Jag har en sån där tjock ponny.