"stackars lilla ponnyn som får så lite mat"

Sv: "stackars lilla ponnyn som får så lite mat"

Ger du din d-ponny 2,5 kilo hö om dagen?
Står den på halm, går på bete?

Jag tycker snarare att det låter mycket med 7 kg hö till en tjock B- ponny. Du kan inte jämföra varesig behov eller ättid med en stor hästs. Och tre gånger om dagen är faktiskt OK, jag är inte säker på att det blir speciellt mycket bättre för hästen att få ytterligare en liten giva emellan. Trots allt tar 2 kg dubbelt så lång tid att äta upp som 1 kg. 3 kg på kvällen för en så liten häst är inte lite. Jämförelsevis är ju 10 kg per dygn till en stor, dessutom växande, häst betydligt mindre än 7 till en B- ponny.

Om jag vore du hade jag, om hästen var tjock, tagit bort en del hö och ersatt med halm av god hyginenisk kvalité. Om du har grovfoderanalys, så räkna på foderstaten och ge halm som tugg utöver det hö som hästen behöver för att fylla sitt näringsbehov (troligen behövs minde hö för det än vad som är lämpligt för att tillgodose behovet av att tugga strå).

Lycka till!

tkr inte att 7 kg är så mkt för en b-ponny de måste väl oxå få tugga ? Att ge halm istället fungerar ju bara om halmen har lägre energiinnehåll än höet...

Klart de måste få tugga, men du måste väl ändå inse att en B- ponny knappast går att jämföra med en stor häst? Det är minst lika synd om ponnyn att bli smällfet. 1.5 kg ts/ 100 kg häst rekommenderas per dygn (minimum 1 kg ts o 100 kg, men det är verkligen minimum), och om en b- ponny äter 7 kg torrhö om dagen hamnar vi på runt 2 kg ts utan problem.

Normalt sett har halm ENORMT mycket lägre näringsvärde (såväl protein som energi) än hö.

Jag tycker inte att 7kg är lite till en B-ponny. Snarare tycker jag att din stora får för lite.

Detta "tycka synd om syndromet" är ju orsaken till att många hagar svämmar över med tjocka ponnysar. Vi verkar sova bättre om natten när vi har slängt till ett kilo extra till den lille sötnosen som ser sååå hungrig ut.

Vill man att ens lille sötnos ska leva länge och gott så ser man väl till att pålle inte är tjock...fodra med ögat. Jag tycker att det är tragiskt när en hästägare förnekar att pålle är tjock när kraken kanske bär runt på 50-100 kg övervikt.
Det är så trist att pålle ska få fång innan matte/husse inser problemet
Har själv en B-ponny som sväller jättelätt, hon äter INTE 7 kg på dygn, max 4-5 kg + annat tugg eftersom hon jobbar.
Många ponnysar skulle gå på förebyggande fångdiet hela livet.

Svaret var inte till mig va ;)? Jag tycker ju precis som du...

Det är så trist att pålle ska få fång innan matte/husse inser problemet
Har själv en B-ponny som sväller jättelätt, hon äter INTE 7 kg på dygn, max 4-5 kg + annat tugg eftersom hon jobbar.
Många ponnysar skulle gå på förebyggande fångdiet hela livet.

Husse/matte kan ju ha den goda smaken att anse att deras lilla ponny ska ha sitt rekommenderade behov av TS tillgodosett med, samt inte stå utan mat många timmar i sträck.

Och måste jag välja mellan pest eller kolera, dvs smal ponny med TS-brist och för många h/dygn utan mat, eller en tjock ponny vars mage får sitt TS, och som kan ha ett hyfsa normalt ätbeteende, så väljer jag den tjocka ponnyn.

Men det ÄR ett aber med ponnyer, och halm i all ära men små lättfödda matmaskiner kan tugga i sig rätt bra med halm, och 5 MJ/kg gör rätt mkt.. förutom sänker totalkvoten i foderstaten då. Det eviga trixet med ponnyer - försöka hitta grovfoder med såpass LÅG MJ/kg foder att de kan få äta hyfsat. Dt grovfodret stavas tyvärr i princip aldrig hö. Hö har för höga värden per kg foder nästan hur man än beter sig. Silage däremot har lägre MJ/kg foder, och således kan man ge ponnystackaren en vettig ättillvaro genom att kunna ge mer kg.

Husse/matte kan ju ha den goda smaken att anse att deras lilla ponny ska ha sitt rekommenderade behov av TS tillgodosett med, samt inte stå utan mat många timmar i sträck.

Och måste jag välja mellan pest eller kolera, dvs smal ponny med TS-brist och för många h/dygn utan mat, eller en tjock ponny vars mage får sitt TS, och som kan ha ett hyfsa normalt ätbeteende, så väljer jag den tjocka ponnyn.

Hur mkt tror du att ponnyn väger?
Jag hade valt en tunnare ponny med normalt ätbeteende . Men så är jag också hysteriskt rädd för fång. Det är inte synd om en ponny som skyddas från att drabbas av fång, insulinresistens och annat pga övervikt.
Jag har två matmaskiner hemma eller i alla fall en så jag vet hur det är. Min fångponny äter allt som går att äta och lite till.

Men vad är då normalt ätbeteende för dig?
Har den det om den får äta 3-4 timmar om dagen?

Men vad är då normalt ätbeteende för dig?
Har den det om den får äta 3-4 timmar om dagen?

Jag är införstådd i problemet. Mitt inlägg var lite ironiskt men jag förstår om det inte blev tydligt.

Men allvarligt talat, om hästen får den mängd ts den behöver så har den väl också ett normalt ätbeteende? Mina ponnyer äter ganska långsamt jfr med de stora.

Okej, ja så tolkade inte jag det :)

Ptja. Den här frågan går nog att diskutera i oändlighet.
Enligt mig är den rekommenderade givan absolut för lite för en häst att få i sig. Även om den får i sig tillräckligt näringsmässigt på ett par kg så anser jag att den måste få sitt tuggbehov någelunda tillgodosett.
Nu vet jag ju dock inte hur pass fort TS häst äter, så det kan ju mkt väl vara tillräckligt.

Sen så vilket ätbeteende hästen får utefter sin foderstat är nog helt olika.
När min häst fick fång fick hon verkligen en pyttegiva (o bara halm på kvällen) för att få bort gräsmagen så fort som möjligt. Hon åt dock tillräckligt sakta, och jag fodrade så pass ofta att den givan räckte för stunden.
Andra hästar som fått låg giva (Pga att 'ägarna' är idioter :angel: ) har ofta kastat sig över maten. De är ju hungriga när de får sitt nästa mål och därmed hetsäter.
DET anser inte jag är ett normalt ätbeteende.

Ja nu hinner jag inte tänka och skriva mer, men jag tror nog vi har relativt liknande åsikter ändå, eller? :)

Jag tror också det.
Mina småttingar kastar sig inte över maten utan äter som sagt ganska långsamt. Sedan är det klart att det beror på hur man ger dem ocskå. Om man tex ger allt på en gång en gång om dagen för att överdriva så blir det helt fel.
Jag ger mina uppdelat på flera gånger om dagen. Dessutom har de alltid halm men de sätter inte i sig mängder av den.

Hur mkt tror du att ponnyn väger?
Jag hade valt en tunnare ponny med normalt ätbeteende . Men så är jag också hysteriskt rädd för fång. Det är inte synd om en ponny som skyddas från att drabbas av fång, insulinresistens och annat pga övervikt.
Jag har två matmaskiner hemma eller i alla fall en så jag vet hur det är. Min fångponny äter allt som går att äta och lite till.

Som redan sagts så är det där med 'normalt ätbeteende' en delikat fråga.

Jag svarade inte ang TS ponny specifikt så vad den väger är irrelevant, jag svarade allmänt.

Jag har en sån där tjock ponny.

Han äter FORT, väldigt fort. Lever på luft i princip.

Jag har gång på gång fått inse att det går en magisk gräns vid 10 kg silage a ca 60% TS. Ponnyn väger ca 400 kg, dvs hans MINIMIbehov av TS är 4 kg TS, vilket motsvaras av 7 kg silage.

REKOMMENDERAD minsta TS-giva är 1,5 kg TS/100 kg TS, dvs 6 kg TS. Det motsvaras av 10 kg silage.

Om ponnyn får 10 kg silage, vettigt uppdelat och minst 4 kg av det som sista mål (de stod inne ca 10 h som max), och han fick stå på halm, så var han hyfsat nöjd. Visst, det är en 'hungrig jämt' ponny. Men han var inte manisk på minsta vis.

Under 10 kg silage, men över 7 kg, dvs minimibehovet täckt, så grävde han upp sin bädd, han gnagde sönder sin box, han var helt manisk att få tag i ätbara grejer, kastade sig över silagekassar han gick förbi, försökte snappa åt sig löv och grejer när han leddes. Dvs han mådde inte bra.

Dvs i hans fall innebar 7 kg/dygn ett stört beteende, han fick för få ättimmar helt enkelt, medan 10 kg/dygn gav tillräckligt med ättimmar per dygn för att han inte skulle visa klara tecken på att mentalt inte må bra.

Det som återstår att se är om det var BARA ättiden han reagerade på, eller om det var TS också. Dvs om han fick 10 kg foder, men med lägre TS-halt, så han hamnade på miniminivå TS, skulle han då vara nöjd ändå, eller reagera då. Dvs är det bara ättid eller TS med. Helt klart är dock att ättiden spelar STOR roll.

Och jag har en tjock ponny. Helt enkelt för jag hellre har en tjock ponny, än en smalare ponny som är hysteriskt manisk på mat, gräver upp sin box, febrlt försöker snappa åt sig ätbara grejer, och äter trä.

DET jag menar.

Så, titta gärna på min och tyck 'stackars övermatade ponny', jag bjuder på det. För hellre det, när valet är pest eller kolera, än en ponny som ser fin ut när folk åker förbi, men som mentalt mår dåligt.

KL
Mina B o C ponnier har i stort sett fri tillgång på grovfoder vintertid. Höga värden av det mesta, de är inte smällfeta och jag är inte rädd för fång pga grovfodret. En barnponny ska vara harmonisk och inte kasta sig över allt ätbart vid ridning, ledning av barn. Mina har bra balasn i mage o tarmar då de äter när de vill och hur mkt de vill, de hetsäter inte heller av samma anledning.

Förra året så mockade vi ut det som de inte ville äta upp, ena hingsten som är finsmakare passade dessutom på att pilla ut det goda och lämna mindre gott kvar på backen.

Däremot så avstår jag gärna från att ge skrammel i krubban, hellre ett kg mer grovfoder än 5 dl pellets/havre/musli. Har inte problem med övergödda knubbsälar vintertid, däremot så har jag en ponny som inte bor hemma som är smällfet och ständigt bantas........

TS Jag tycker att det låter rimligt med 7 kg till din B ponny men däremot så kanske din unghäst behöver mer mat.

min d ponny får bara 1-2-1-1 kg silage + 2 kg halm.sedan får hon 0,25 kg havre på morgon och middag och 0,5 kg på kvällen + b och e vitamin och mineraler på middagen. iof för att hon är så tjock men ändå! om du har en tjock b ponny så skulle jag minska på höt lite :D men kan säga tt jag känner mig lite elak mot min pony men vi funderar på att rida mer och öka lite på höet men de e så svårt eftersom hon bara är riden sedan i maj så kan inte rida för hårt! :P men du behöver inte känna dig elak! :D

Man behöver inte följa rekommendationer- om det inte passar.
Varför allt eller inget?
Man kan ge 8-9 kg istället:grin:

Welsh. Om ponnyn är fet är tydligen 7 kg för mkt.
Den går väl inte o är inte ute o knatar dygnet runt- att då kunna bibehålla vikten är en sak.

Man behöver inte följa rekommendationer- om det inte passar.
Varför allt eller inget?
Man kan ge 8-9 kg istället:grin:.

Jag skrev:

Jag har gång på gång fått inse att det går en magisk gräns vid 10 kg silage

Under 10 kg silage, men över 7 kg, dvs minimibehovet täckt, så grävde han upp sin bädd, han gnagde sönder sin box, han var helt manisk att få tag i ätbara grejer, kastade sig över silagekassar han gick förbi, försökte snappa åt sig löv och grejer när han leddes. Dvs han mådde inte bra.

Var anser du 'över 7 kg men under 10 kg' hamnar? Det är just 8 - 9 kg.

Som sagt, gränsen vid 10 kg är i princip magisk, därför det ska bli intressant att se om det är ättiden eller ättid + ts som spelar in, för 10 kg av årets silage blir mindre TS än 10 kg av förra årets. Dvs kilona blir samma, ättiden blir samma, men TS kommer bli mindre.

Welsh. Om ponnyn är fet är tydligen 7 kg för mkt.
Den går väl inte o är inte ute o knatar dygnet runt- att då kunna bibehålla vikten är en sak.

Fast welsh har en poäng. Det är inte direkt unikt att de som på begränsad giva är hopplösa att hålla i hull, faktiskt får ett mer normalt hull på fri tillgång, trots att de får mer MJ (och protein). Gäller dock (tyvärr, enkelt vore det annars) alla. På mina egna har det varit ungefär 50 - 50. Dvs 50% av de svårfödda har blivit bättre i hull (dvs lägre hull) på fri tillgång, med vettig kvot. Den andra hälften, dit tyvärr nuv ponny hör, har blivit små zeppelinare och svällt över alla brädder på fri tillgång.

Men det är en av de första saker jag provar med de där notoriskt lättfödda, att ge dem fritt.

Som redan sagts så är det där med 'normalt ätbeteende' en delikat fråga.

Jag svarade inte ang TS ponny specifikt så vad den väger är irrelevant, jag svarade allmänt.

Jag har en sån där tjock ponny.

Jag missförstod dig då, jag trodde at du menade ts ponny.
Då förstår jag vad du menar och håller med dig. Det är klart att man måste försöka hitta den bästa lösningen eller snarare den minst dåliga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 962
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv