Stackars Landskrona

L

listener

I Landskrona har man som bekant problem av diverse slag, bland annat har man inte råd att bedriva en grundskoleverksamhet som uppfyller lagens krav.

Häromdagen bet två kamphundar ihjäl 2-3 lamm i Citadellsparken.
Nu ska man för kommunala medel starta utbildning för ägare av kamphundar.
Det är som om man skulle starta utbildning av ägare till bilar som underkänts av Bilprovningen.
Förutom att det är ett hån mot grundskoleeleverna och ägaren till lammen så legitimerar ju detta innehav av kamphundar.
Och, om man nu lyckas få väluppfostrade kamphundar och kunniga ägare så kommer ju kamphundarna att få avkommor, och dessa blir fler ju duktigare deras föräldrar är.
Men dessa avkommer har förstås den sjuka genen med sig, och några av dom blir inte lika duktiga, och fler lamm o människor kommer att bli dödade/skadade.

Den enda utbildning som behövs i Landskrona är hur man ska organisera massavrättningar. Som man redan gjort i vissa delstater i Tyskland.

Sv: Stackars Landskrona

Vilken sjuka gen syftar du då på? Ska vi massavrätta hundar eller hundägare?

Kamplust är ingen sjuk gen.

Det är helt perfekt om man kan hantera dom.

Ska man massavrätta nåt så är det små ynkliga människor som har dom som penisförlängare.

Kamplust är ingen sjuk gen.

Det är helt perfekt om man kan hantera dom.

Ska man massavrätta nåt så är det små ynkliga människor som har dom som penisförlängare.

Du har så underbara svar jämt, riktigt underhållande ;)

Vilken sjuka gen syftar du då på? Ska vi massavrätta hundar eller hundägare?

Den sjuka genen är den som orsakar 10 ggr så många attacker som är 100 ggr så allvarliga med kamphundar inblandade jämfört med andra rastyper.
Din andra fråga säger mer om dej än om problemet.

Varifrån hämtar du denna vetenskapliga fakta tro? Eller slänger du bara ur dig det för att det är din åsikt i ämnet?

Ja, det säger det om mig att jag anser hundägaren olämplig, inte nödvändigtvis hundarna. Sen är väl massavrättning lite drastiskt men ett litet fängelsestraff kanske inte skulle vara fel för dessa oansvariga hundägare...

Varifrån hämtar du denna vetenskapliga fakta tro? Eller slänger du bara ur dig det för att det är din åsikt i ämnet?

Ja, det säger det om mig att jag anser hundägaren olämplig, inte nödvändigtvis hundarna. Sen är väl massavrättning lite drastiskt men ett litet fängelsestraff kanske inte skulle vara fel för dessa oansvariga hundägare...

Vetenskapliga fakta är att det är 10 ggr så stor risk att en hund av kamphundtyp angriper. Statistik är vetenskap.
Eftersom jag vägrar att tro att ägare till kamphundar är 10 ggr sämre än den genomsnittlige hundägaren, så måste orsaken finnas nån annan stans.
Och då pekar kamphundens ursprung med hela handen på en enda sak: Nedärvd Okontrollerbar Kamplust.
Och allt nedärvt är kopplat till gener.

Alltså:
Varför är kamphunden 10-falt överrepresenterad i angreppsolyckor enlig dej? Svara rakt.
Akta dej för att svara att det beror på hundägaren, för det visar bara att du vägrar inse fakta.

Senast ändrad av en moderator:

Om du inte tycker att Landskrona Kommun ska lägga pengar på att gynna spridningen av kamphundar, skicka ett mail med din åsikt till kommun@landskrona.se

Kanske nästa projekt i Landskrona blir att lära rattfyllerister undvika att bli stoppade?

Frågan var VAR har du hittat denna vetenskapliga fakta? Alltså i från vilken skrift?

Jag anser fortsatt att det är hundägaren som är olämplig by the way.

Frågan var VAR har du hittat denna vetenskapliga fakta? Alltså i från vilken skrift?

Jag anser fortsatt att det är hundägaren som är olämplig by the way.

Alltså, de hundägare som råkar köpa kamphund råkar av en slump vara 10 ggr sämre på att sköta sin hund. Är det vad du påstår?

Noterar att du inte svarar på frågan ang vetenskaplig text.

Och ja, jag tror att en hel del av de klientel som skaffar sig sk kamphundar inte har skaffat sig dessa av samma anledning som hundägare i allmänhet. Om jag får tala klarspråk och ren skånska; det är förbannat mycket DRÄGG som skaffar sig sådana hundar och använder dem som snoppförlängare.

Tycker det är förbaskat sorgligt att hundar får lida för detta.

Däremot tycker jag att om man är seriös och verkligen av någon anledning är intresserad av dessa raser; ta reda på vilka egenskaper de besitter och OM de skiljer sig i instinkt jämfört med andra raser med god kamplust. Det är kanske inte kreti o pleti som ska ha just den här rasen? Jag har inga vetenskapliga belägg för någondera och varje gång man läser debatt kring ämnet så undrar man om NÅGON har det egentligen.

I Landskrona har man som bekant problem av diverse slag, bland annat har man inte råd att bedriva en grundskoleverksamhet som uppfyller lagens krav.

Häromdagen bet två kamphundar ihjäl 2-3 lamm i Citadellsparken.
Nu ska man för kommunala medel starta utbildning för ägare av kamphundar.
Det är som om man skulle starta utbildning av ägare till bilar som underkänts av Bilprovningen.
Förutom att det är ett hån mot grundskoleeleverna och ägaren till lammen så legitimerar ju detta innehav av kamphundar.
Och, om man nu lyckas få väluppfostrade kamphundar och kunniga ägare så kommer ju kamphundarna att få avkommor, och dessa blir fler ju duktigare deras föräldrar är.
Men dessa avkommer har förstås den sjuka genen med sig, och några av dom blir inte lika duktiga, och fler lamm o människor kommer att bli dödade/skadade.

Den enda utbildning som behövs i Landskrona är hur man ska organisera massavrättningar. Som man redan gjort i vissa delstater i Tyskland.

Du är uppenbarligen rejält upprörd ,men att rekommendera massavlivningar tycker jag är att gå ett steg för långt. Visst kan man tycka att det låter konstigt att kommunen ska bekosta hundägarutbildning, men ofta är det ju precis det som saknas hos de människor som inte har vett att hantera sina hundar på ett bra sätt.
Det är inte de ansvarstagande hundägarna som avlar på sina hundar bara för att det är kul och sen säljer till vem som helst. De är de OKUNNIGA som gör så.

De sk. kamphundarna är precis lika mycket hund som alla andra hundar, men de har helt klart en stark kamplust. Denna kamplust kan vid fel uppfostran missriktas . Detta är inte specifikt bara för bull&terrier-hundarna utan även många andra raser.

En bull&terrier-hund är inte en hund för vem som helst. Men med en kärleksfull och konsekvent uppfostran är de inte farligare eller sämre än vilken hund som helst.
Jag är själv ägare och uppfödare till en sk. kamphundsras (Bullterrier) sedan mer än 10 år tillbaka. En ras som funnits i landet bra mycket längre än de andra Bull&terrierraserna/blandningarna vi ser i sverige idag. Anledningen till att vår ras mkt sällan ses på några löpsedlar är ansvarsfulla ägare och uppfödare som inte säljer till vem som helst.
Generna från när de avlades för djur- och hundkamper finns ju självklart kvar än idag, men genom ansvarsfull avel så har vi idag en trevlig och robust familjehund. Visst kan även en Bullterrier triggas igång i fel händer,men genom att se till att de inte hamnar där så elimineras problemet.

Ser man tillbaka i tiden så var det Schäfer, Rottweiler och Dobermann som "tuffingarna" höll sig med.Det hände en massa incidenter då med, men idag är det helt klart mer populärt att skriva om hundar och hundproblem än vad det var då..

Att ropa på vetenskapliga fakta är bara ännu ett sätt att stoppa huvet i sanden. Dessa fakta har fössäkringsbolag och myndigheter plockat fram, man hade inte stiftat en helt ny lag om kamphundar om det inte fanns vetenskapliga fakta bakom. Och dessutom, den som läser lite dagstidningar och lyssnar lite på radio har inget behov av vetenskapliga fakta. Om man dessutom känner till hundarnas bakgrund så blir saken ännu klarare.
Om det nu är drägg som köper dessa hundar - varför köper dom just en ras som kan löpa amok på detta sätt? Jo, för att dom känner till vad dessa hundar bär på och vad man kan få dom till att göra.
Om man kunde köpa vapen i järnaffären så hade samma drägg köpt vapen där. Om man kunnat köpa bilar utan bromsar och lyse så hade samma drägg köpt såna bilar.
Vad gäller vapen o bilar så får man inte sälja dessa om de inte uppfyller vissa krav. Detta ska gälla hundar också, det ska inte gå att köpa en latent sjukt farlig hund.
Att jämföra med schäfer etc är att tänka snett, det är helt andra saker som får dessa hundar att bita. De biter av FÖR HUNDAR naturliga orsaker, som att de blivit skrämda, retade eller tränade att bita, och de biter inte mer än vad de behöver. Golden toppar bettligan, men borde ha medalj eftersom den utan att skada lärt en massa småungar hur man ska uppföra sig. En kamphund i samma situation sliter ungen i småbitar.
Det är bara kamphundarna som nedärver en okontrollerbar kamplust.

De kommer att försvinna. Med utvecklad dna-teknik så kommar man att på några sekunder kunna avgöra om en hund bär på denna galenskapsgen, och då har man det redskap som man saknar i dag, nämligen att kunna dra klara gränser.

Jo tho hej, pressen är ju vetenskaplig så det ryker om det...

Nej, ärligt talat så tycker jag att du är helt ute och cyklar men var och en har ju rätt till en åsikt så jag kan bara konstatera att våra åsikter går helt isär i frågan.

Man har kommit längre i Tyskland/Bayern.

Följande hundar klassas som "Kampfhunde kat 1":
Pitbull,amstaff,bandog,staff,tosa-inu.
För att få inneha/skaffa sig en hund av dessa raser eller korsningar med en eller flera av dessa raser, krävs särskilt tillstånd.
All avel med dessa är förbjuden.
De måste alltid vara kopplade på allmän plats, kopplet får vara högst 120 cm.
Brott mot dessa bestämmelser kan medföra fängelse i upp till 2 år.

Det finns även en kat2, med något mildare, men fortfarande hårda bestämmelser. Bl.a bullmastiff, bullterrier.

Är det någon som inbillar sig att man tagit fram dessa bestämmelser utan goda skäl?

http://www.umwelt.nuernberg.de/download/info/kampfhund.pdf

Senast ändrad av en moderator:

"Att jämföra med schäfer etc är att tänka snett, det är helt andra saker som får dessa hundar att bita. De biter av FÖR HUNDAR naturliga orsaker, som att de blivit skrämda, retade eller tränade att bita, och de biter inte mer än vad de behöver."

Exakt på vilket sätt menar du att bull&terrier hundarna skiljer sig från ovanstående? Och hur många av dessa hundar som hamnar på de svenska löpsedlarna är renraser av de raser som du beskrev ovan??

Att fortsätta med den linje som regeringen och SKK håller tycker jag personligen är rätt väg att gå. Där talas det inte om förbud för vissa raser utan lagen är individanpassad. En hund som visar aggressivitet skall behandlas därefter. OAVSETT ras.

Att påstå att de hundar som räknas som kamphundar via rastillhörighet skulle ha en sjuk gen som gör dom potentiellt farliga tyder på okunskap. Ut och träffa lite trevliga och väluppfostrade hundar av denna typ så kanske du kan vidga dina vyer lite..

Shit!:eek: snacka om att du framställer dig själv som en äkta dogmatiker. Att enbart förlita sig på den "fakta" som sprids via media har ju flertalet gånger visat sig vara väldigt missvisande.
För du vet väl att det är cancerframkallande att äta pommes?;)

Jag antar att du därmed också vill massavliva alla blandraser eftersom den aveln inte heller är väl kontrollerad.
Du skriver inget om, som någon nämnt, de tidigare så häftiga raserna schäfer, doberman och rottweiler. Varför?

Exakt på vilket sätt menar du att bull&terrier hundarna skiljer sig från ovanstående? Och hur många av dessa hundar som hamnar på de svenska löpsedlarna är renraser av de raser som du beskrev ovan??

Att fortsätta med den linje som regeringen och SKK håller tycker jag personligen är rätt väg att gå. Där talas det inte om förbud för vissa raser utan lagen är individanpassad. En hund som visar aggressivitet skall behandlas därefter. OAVSETT ras.

Att påstå att de hundar som räknas som kamphundar via rastillhörighet skulle ha en sjuk gen som gör dom potentiellt farliga tyder på okunskap. Ut och träffa lite trevliga och väluppfostrade hundar av denna typ så kanske du kan vidga dina vyer lite..

"hur många av dessa hundar som hamnar på de svenska löpsedlarna är renraser av de raser som du beskrev ovan??"
vad har det med saken att göra? En korsning med pitbull inblandad får naturligtvis samma sjuka. Se "Bayern".

"En hund som visar aggressivitet skall behandlas därefter. OAVSETT ras."
Då är Emil redan ihjälbiten, lammen slaktade. Du kan ju inte utan vidare köpa ett vapen som du får indraget när du använt det fel.

"Ut och träffa lite trevliga och väluppfostrade hundar av denna typ så kanske du kan vidga dina vyer lite"
Jag har vidgat mina vyer sedan 1972, och har all erfarenhet och utbildning man kan ha, och 4000 hundar i minnet. När jag träffar trevliga och väluppfostrade kamphundar så tänker jag alltid på vad de kommer att lämna efter sig, och vem som kommer att få tag i skiten. Ungefär som jag skulle tänkt om jag träffade en trevlig hund som jag visste var i ett tidigt skede av rabiessmitta, eller bar på anlag att sprida gulsot till människa.

Jag måste säga att jag är ganska intresserad av vem som kommit fram till att det tyder på en sjuk gen? Jag är nämligen oerhört nyfiken på vad för gen som tydligen kommer att få mina hundar att så småningom hejdlöst attackera min son och hundarna vi stöter på.

Att det blir större skador av en sådan här typ av hund, är inget jag argumenterar emot. Däremot anser jag det oerhört viktigt att dom hamnar hos rätt sorts ägare. Konstigt nog har jag aldrig någonsin stött på en opålitlig, aggressiv eller rädd hund av dessa raser hos människor som aktivt tar hänsyn till att raserna har stor kamplust. Dom aktiverar sina hundar, har dom som familjemedlemmar ihop med barnen och dom får följa med överallt. Jag har sett dom på åtskilliga kurser, jag känner dom privat och jag känner dom avlägset.

Alla hundar som är sjuka i huvudet kanske dras till dig, vem vet? :smirk:

Jag har för övrigt inga kamphundar, eftersom dom används till sällskap, träning och drag. Jag kan dra mig till minnes att deras grupp heter "Terriers" och inte kamphundar.

Du är ganska så löjlig när du försöker sprida ditt hat här på Buke, och du framstår inte som någon kunnig människa direkt. Vilket du verkar vara väldigt mån om att det ska synas och höras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka