Sv: Stackars hund!
Undrar var jag har fått det ifrån..? Nåväl, synd är det iallafall - det borde vara självklart att inte binda hunden i dragkoken. Om man nödvändigtvis måste knyta fast hunden i bilen borde man göra det i förardörren. Rimligtvis borde det dock för det mesta finnas träd eller annat som är lämpligare.
Det här fallet är tragiskt, och det är fördjävligt att det överhuvudtaget hänt. Men... - att börja kräva att just denna hundägare ska bli av med hunden tycker jag är rätt onödigt baserat på bild och text i artikeln. Där står ägaren förtvivlad, fullt medveten om sitt fatala misstag. Denna hundägare kan man vara väldigt säker på att den aldrig kommer att göra om samma misstag. Inget straff kan vara värre än insikten av hur ens handlingar drabbat hunden. Straff i form av böter är fullt rimligt, men hunden ser ut att vara en älskad varelse som bör få chansen att vara hos dom som hon älskar, speciellt nu när hon behöver mycket omvårdnad.
Jag känner mig beklämd när så många blir så kategoriska. Att så många har så liten förståelse för en viss glömska är skrämmande, det visar mest att man inte har varit utsatt för det än. Ändå brinner hus ner varje år pga ljus, cigaretter etc. Det enda man kan göra för att förhindra att man någon gång gör ett fatalt misstag är att inse sina egna begränsningar. Jag vet att jag inte är perfekt, således skulle jag aldrig komma på idén att knyta fast något djur i bilen eller lämna ett rum utan att släcka levande ljus. Jag tror inte att man någonsin kan garantera att man inte gör att fatalt misstag, men man kan minimera risken genom att tänka i förväg. Även om man normalt sett alltid kommer ihåg viktiga saker kan både ilska, chock och sorg sätta skärpan på spel. För att inte tala om den så vanliga stressen.
Mvh,
Duvan