Stackars ägare..vilken chock !

Sv: Stackars ägare..vilken chock !

Jättetragiskt, men jag anser nog att ansvaret ligger på hundägaren att ha koll på att hunden verkligen är med. Vilket nog är svårt om man har händerna fulla och inte koll på kopplet.

Visst har hundägaren ansvar för att ha koll på sin hund men jag tycker att det största ansvaret ligger på föraren att kolla att alla kommit av/på ordentligt innan han åker. Om det hade varit ett barn som fastnat med jackan, hade det varit mestadels förälderns fel då?

När jag hörde det på radion så strömmade tårarna nerför ansiktet på mig :cry:!

Tänk vilken panik när man ser sin älskade vän bli bortryckt och ivägsläpad, tänk att höra det dunkande ljudet och de hjärtskärande skriken. Stackars stackars lilla hund....

Jag ska krama mina hundar extra mycket när jag kommer hem sen och lova dem att alltid hålla stenkoll på dem när vi åker med kommunala transportmedel...

jag får alltid för mig att det ska hända när jag kliver av bussen med hundarna :crazy: fast då har jag förhoppningsvis koll på dem också så att det INTE händer..

Usch, vad otcäkt. När jag kliver av buss/tåg så bär jag hunden jag har med mig, men åker jag med fler eller med min grandis, så ser jag alltid till att de får gå av först, så jag har uppsyn över dem hela tiden.

Usch, mina tankar går till den stackars hundägaren:cry: Vilken mardröm:(

Tycker också att förarna borde vara mer uppmärksamma på att alla har kommit av och på ordentligt, som sagt tänk om det varit ett barn som fastnat med jackan!

Du har inte åkt de gamla spårvagnarna? De är rent ut sagt hemska. Både jag och hunden har fastnat när dörrarna stängs,de stängs på en. Det är nästan omöjligt att gå i bredd med hunden utan antingen måste hunden eller du gå först.

Senast ändrad:

Ja usch dom är f*n vidriga :/

Jag lyfter alltid av Zaga, men har man en större hund är ju detta en omöjlighet.

Har faktiskt gått och tänkt att snart kommer det hända en jäkla olycka där någon fastnar och släpas med :(

Jag har fastnat i en bussdörr med en hund jag var vakt åt för några år sedan. Just för att inget skulle hända hade jag hunden framför mig, och plötsligt slår dörren igen mellan oss. Hunden utanför, jag inne i bussen. Hunden var givetvis kopplad, och satt således fast i dörren. Jag fick panik och nån sorts ögonblicksstyrka och kastade mig på dörren, fick in en fot och bände upp den, men min jacka gick sönder.

Busschauffören stannade inte ens för att kolla vad som hände, me ajg anmälde det och fick pengar till en ny jacka.

åh fy sjutton va hemskt.. det knöt sej i magen på mej. :(, så himla tragiskt, stackars hund!:cry:

dom få gånger jag åker kommunalt med min hund så får hon alltid gå av före mej... skulle aldrig förlåta mej själv om hon fastnade bakom mej i nån dörr lr så...

Det värsta är ju att han hör på radion att något sitter fast!! och stannar inte för att kolla så det inte är hans vagn det gäller fast han precis har varit på den aktuella hållplatsen.

Och att ingen annan ombord reagerade på en ylande hund på utsidan( förutsätter att den inte var tyst) eller en vrålande skrikade människa som springer bakom vagnen.

*kl*

Sånt där är jag medveten om hela tiden när jag åker buss och tåg med min hund och jag kan alldeles för lätt föreställa mig paniken av att se spårvagnen åka iväg med Loka hängandes efter... :crazy:

Det värsta jag varit med om var när min första hund (cavalier 10kg) skulle på ett SJ-tåg, snubblade till och trillade ner under på spåret... Jag fick tunnelseende och det enda jag hade i huvudet var att få upp honom. Så jag hoppade ner, lyfte och blev sen själv upphalad av en grönklädd lumparkille som kommit springande.
Efteråt fattade jag inte vad jag gjort.

åh fy sjutton va hemskt.. det knöt sej i magen på mej. :(, så himla tragiskt, stackars hund!:cry:

dom få gånger jag åker kommunalt med min hund så får hon alltid gå av före mej... skulle aldrig förlåta mej själv om hon fastnade bakom mej i nån dörr lr så...

Fast det hjälper ju inte att låta hunden gå av själv om dörrarna stängs och du och andra änden av kopplet är på insidan. Då släpas ju hunden efter.
Då är det nästan bättre att låta hunden gå av sist så att om det händer är du på utsidan. Men då gäller det att inte ha handen i öglan på kopplet eller surrad runt handen så att du släpas efter....

(Då försöker jag bortse från att det allt som oftast är nån idiot som försöker komma mellan dig och hunden när hunden går bakom och att du får försöka hålla upp dörrana så att de inte slår igen på hunden)

Periodvis reser jag dagligen i gbg med hund och jag slutar aldrig förundras över hur ofta det går väl istället för åt helsike. Som puckot som på en fullsmackad vagn låter sin schäfer nosa min hund i baken utan att min hund ens kan se den andre, han som sätter fötterna PÅ min hund och sen ursäktar sig med "jag trodde det var en väska" varför valde han inte en annan plats...

På min förra hund hade jag, under period då jag tränade koppelhyfs, en haltigrimma på henne. DÅ fick jag alltid sitta ifred! "Farlig hund med munkorg." :p

Jättetragiskt, men jag anser nog att ansvaret ligger på hundägaren att ha koll på att hunden verkligen är med. Vilket nog är svårt om man har händerna fulla och inte koll på kopplet.

Det är verkligen inte enkelt... :crazy: vissa förare skiter fullständigt i om folket är på insidan eller utsidan... dom bara bangar igen dörrarna och drar.

det där är min stora skräck. tanken slår mej ibland när jag åker utan hunden "MEN GUD, VAR ÄR GAND?!" och den där sekundens ångest är hemsk. ... och lättnaden den bästa när jag kommer på att han nog ligger hemma i min säng och nanar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 885
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 672
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Har funderat lite över hur folk tänker kring det och då ffa över osäkra/rädda/aggressiva hundar. Jag och Ruben åker ofta tåg, både...
2
Svar
28
· Visningar
3 272
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka