Stabilaste bomlösa?

S

Sweet

Ni som har testan några olika bomlösa sadlar, vilken är den som ligger stabilast på hästen?

Jag var med om en ganska så otäck olycka med min Torsion där jag föll av min häst för att sadeln gled på sniskan, hästen skenade hem med sadeln hängande under magen. :crazy: Allt gick bra som tur var men jag har blivit lite skraj för bomlösa sadlar, har sålt min Torsion då jag efter olyckan kände mig otrygg i den. Men jag är fortfarande inställd på att en bomlös sadel är det bästa för hästen men vill ha något som är så stabilt som möjligt.

Sv: Stabilaste bomlösa?

Precis samma sak har hänt mig med en bomsadel! Så man kan nog aldrig garantera sig mot olyckor av sånt slag dessvärre.
Skulle vilja säga att det beror lite på hur ryggen ser ut på din häst också. Är den rund som en tunna så finns det inget speciellt sadelläge. I sådana fall kan man stabilisera upp sadeln med brösta och eller svanskappa för att vara på säkra sidan.
Åter igen vill jag slå ett slag för Startrekken. Jag upplever den stabilare än Torsion och Freeformen iaf. Flexion har jag bara sett och inte kunnat bilda mig en uppfattning om.
Mvh T

Jo, min häst är ganska rund utan vidare manke att hålla sadeln på plats, min bomsadel glider också lite i sidled när hon skuttar åt sidan och jag inte är beredd, men inte lika mycket som min bomlösa gjorde.

Freeformen verkar bra men jag har hört väldigt många som säger att den har lätt för att glida i sidled så en sån vågar jag mig inte på. Torsion har jag ju provat...

En sådan sak kan nog hända med vilken sadel som hellst. Det du kan göra är ju att träna hästen istället så att den inte skenar iväg när sadeln hamnar på sniskan. Gå runt lite med sadeln på sne eller under magen så hästen märker att det inte är så farligt.

Väldigt lätt när hästen redan blivit skrämd av något och det är nära hem till stallet...

Det är väldig skillnad på att träna hemma och när det är verklighet.

Är det inte verklighet när du tränar hemma??

Jag fattade det som om att hästen blivit rädd när du trillade av och fick sadeln på sniskan inte att den redan börjat skena och det var därför du flög av. Då spelar det ju ingen roll eftersom att det inte berodde på att sadeln satt snett.

Hästen blev skrämd av något, tog ett jätteskutt åt sidan. Jag var inte beredd och fick hela min vikt i en stigbygel och kunde inte hålla mig kvar pga att sadel hade glidit så mycket, jag var också tvungen att släppa tygeln då jag var rädd för att bli trampad. Hästen är skärrad och kutar hem med sadeln nu under magen.

Om jag övar hemma med sadeln tex under magen så är ju inte det samma sak, eller hur?

Hon blev alltså inte skrämd av att sadel var under magen på henne (det hjälpte väl till då hon redan var skärrad), men jag vill undvika situationer då sadeln glider under magen och hon riskerar att fastna i stigläder och gå omkull och bryta både det ena och det andra.

Tez1 skrev:
Åter igen vill jag slå ett slag för Startrekken..
Mvh T

Vart hittar man en sådan sadel ? . Finns någon hemsida eller så ?

/Jag med en bred och plattryggad pålla !

Tez1 skrev:
Åter igen vill jag slå ett slag för Startrekken..
Mvh T

Vart hittar man en sådan sadel ? . Finns någon hemsida eller så ?

/Jag med en bred och plattryggad pålla !

Sweet
Jag förstår att du är skärrad efter olyckshändelsen.
Det första jag skulle kolla med en bomfri sadel är att jag kan få ett framvalv som är tillräckligt brett för hästen. Är din häst rund och med låg manke, så ökar stabiliteten om framvalvet är tillräckligt brett.
På riktigt runda hästar utan manke är det ju svårt att få någonting att ligga absolut still vid en sådan händelse du råkade ut för. Tar man stöd i ett kast i en stigbygel så blir det ju en väldig tyngd just där.
På min riktigt runda häst utan manke tycker jag att en bomfri sadel med brett framvlav och tunna kåpor, liksom omsluter hästen och därmed ligger hyfsat still, även vid ofrivilliga sidokast.

Linda

Liknande trådar

Utrustning I söndags var jag med om en ridolycka som kunde ha slutat med 2 avlidna men som tur var gjorde det inte det. Hästen räddade våra liv och...
Svar
3
· Visningar
1 059
Senast: lytesout95
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
8 002
Senast: Fiorano
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 197
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka