Stå still vid uppsittning...

F

ForinVira

Hej på er alla kloka!
Jag skulle behöva lite råd med hur jag ska hjälpa min tjej att förstå att man ska stå still när jag ska sitta upp. Och inte rusa iväg så fort jag lämnat marken ;)
Jag vet att jag an försöka ge henne godis så fort jag suttit upp men jag hinner inte med det....
Hon är ju en extravare som är van att det ska gå fort på en gång...
Ofta så får jag inte ens en chans att kunna kliva upp på henne. hon dansar fram o tillbaka....
Hoppas på lite tips fråm er här inne!:)
Tackar tackar
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Det är bra om man ha ngn som kan hålla hästen medans man kliver upp, som lugnar klappar och berömmer, man kan öva på att lägga in halter när man är ute och rider, glöm inte eftergiften ;)
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Hej! jooo om jag har någon runt om kring mig så ber jag alltid om hjälp... men det är ju inte alltid det finns :smirk:
Ska tillägga att jag bara haft den här nya stjärnan i några veckor. Hon är en äst med enormt mycket energi, o rätt lättstressad. Det har blivit betydligt bättre. har inte ridit många gånger. jobbar henne mest från marken,,,
men tänkte bara om ni har några knep sådär :bow:
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Hej!
Öva först med någon som står bredvid. Den kan sedan förflytta sig längre bort men fortfarande ha kontroll över hästen. Om hästen sedan tar några steg framåt backa den då tillbaka till det stället där den stog då du klev upp. Börjar den gå framåt ordentligt är det bättre att göra en volt och komma upp på den plats ni stog då du klev upp.
Kom bara ihåg att vara konsekvent. Detta funkade på min ex travare.
Lycka till!! :bow:
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Min häst står still numera sedan jag började ge honom en godbit när jag satt upp. Jag säger duktig och klappar på honom, då vänder han på huvudet och får en godbit. Under tiden kan jag ta stigbyglarna och sitter då säkert inför att han börjar busa:D

Funkar ypperligt
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

har en extravare jag med, hon ville heller inte stå stilla vid uppsittning, men det behöver inte alltid beropå att dom vill "komma väg direkt" utan dom kanske har svårt med balansen vid uppsittningsmomentet och måste ta några steg. h*n kanske också tycker det är obehagligt, men även som du säger, Ivrig på att få komma iväg;)

Jag löste det på detta sätt:
Jag accepterade helt enkelt inte att hon tog ett par steg framåt. inte ens ett, förrän jag säger till. Sätt foten i stigbygeln, tar hon ett steg framåt, titta henne i ögonen och säg bestämt NEJ. utan att ta ur foten. Sedan ställer du dig i stigbygeln, vid detta så brukar de ofta vandra iväg, men nej då tar du ner ena foten i marken igen och säger bestämt NEJ! samtidigt som du håller in henne med ena handen. gör om, ställ dig i bygeln, och går hon så upprepar du. Du ska alltså inte ens SÄTTA RUMPAN i sadeln förrän hon står helt stilla. med detta lär hon sig att om hon inte står stilla så tar det längre tid att få komma iväg. Om du precis ska svänga över benet över ryggen och hästen tar ett par steg framåt så hoppa av igen. Detta går rätt fort för hästen att fatta. krävs bara lite tålamod från din sida. AGGRESSIVITET LÖSER INGET så blir inte upphetsad ifall hästen tar ett par extra steg när ditt tålamod börjar tina bort.
glöm inte beröm när du suttit upp!!! superviktigt. en klapp på halsen och ett "BRA!" är allt som behövs. en häst uppskattar eftergift mer än godis.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stå still vid uppsittning...

men det behöver inte alltid beropå att dom vill "komma väg direkt" utan dom kanske har svårt med balansen vid uppsittningsmomentet och måste ta några steg.


Om du tror att balansen är problemet, be någon hålla emot i andra stigbygeln eller sitt upp från en pall. Gör detta några gånger tills hästen vant sig och kolla om den lättare står stilla då.
Tänk också på att kolla hur hästen står innan du sitter upp, så att du inte bestraffar en hovförflyttning som endast görs för att återfå balansen.
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Detta är ett problem som många hästar har...det ända jag kan svara är väl att vara konsekvent och aldrig låte hästen gå iväg när man sitter upp.Kan vara bra att stå på en pall/stol då sliter det inte så mkt på hästens rygg o på sadeln när man sitter upp. On jag rider i ridhus så brukar jag ställa hästen i ett hörn med huvudet mot ridhusväggen. Att ngn håller i hästen vid uppsittning brukar bara kunna bli en dålig ovana, visst kan man göra det dom första gångerna man sitter upp på en unghäst. Men det är bra om man man kan lära dom att stå stilla tills man kommit upp från början, annars blir man beroende av att det alltid måste finnas ngn på marken.
Lycka till
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Min häst var likadan i början (unghäst). Första gångerna ställde jag henne med huvudet mot en vägg, sen började på "öppen" mark.
Om hon började ta ett steg när jag satte foten i bygeln så sa jag tydligt NEJ och lät henne gå i en volt runt mig så hon kom till ursprungsläget. Det tröttnade hon på ganska fort... Nästa steg är att hon ska stå still även när jag har kommit upp. Då fungerade det med ett NEJ eftersom hon kom ihåg det från förra övningen. Och så får man inte glömma en massa beröm när de väl gör rätt!
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

jag skulle, nu när jag vet lite bättre än förr, säga att den tappar balansen när du sitter upp. förut hade jag nog tänkt men fy vad olydlig den är och ställt tillbaka hästen på medellinjen igen, eftersom den ska lära sig att stå still när jag sitter upp. tänk dig själv när någon sak sitta på dina axlar och denne lutar sig framåt eller åt sidorna. visst tappar du balansen? ha en pall du kan sitta upp ifrån. både för att skona ryggen och så blir det inte samma stora "hävkraft"
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Tålamod, tålamod och vara konsekvent. Mitt råd är att alltid ha en medhjälpare som håller i och håller emot när du sitter upp. Låt den stå still en ganska lång stund innan du rider iväg.En travare är ju oftast van att bli selad och tom förspänd i stallet och sen är det iväg. Så det gäller att få den att förstå utan att bråka att man står still när det handlar om den nya arbetsuppgiften, nämligen som ridhäst. Det är inte alltid så lätt för en fd travare att skola om sig. Sen om det var nyligen den slutade som travhäst, kan göra den oehört stressad, ett liv som ridhäst är betydligt lugnare, när det gäller arbetstempo, än som travhäst. Det gäller att ha goda kunskaper att skola om en travhäst så det blir en behaglig ridhäst.
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Hej!
Tack för alla svar :)
Jag använder alltid en pall när jag ska kliva upp. Men den är ju också lite läskig ;) men det blir bättre o bättre. Ska prova o ställa henne mot en vägg...
Hon är en väldigt känslig häst som inte klarar av att man höjer rösten (vilket jag sällan gör i o för sig) har aldrig märkt att det löst något problem med varken mina hästar eller hundar. Att behålla lugnet o använda en dovare röst funkar bättre mina små tjejer :smirk:

Vad tycker ni om att träna att sitta upp, låta henne stå ett tag sen kliva av och göra om det en gång till innan man rider iväg?? eller är det dumt :confused:
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

de gånger jag har stött på en häst som går iväg har jag snabbt löst det genom att rygga hästen 10 steg och gå tillbaka till uppsittningsplatsen, går hästen iväg igen blir det 10 stegs ryggning till..

tricket är att hästen ska förknippa att gå iväg utan tillåtelse med att man får jobba med något som är jobbigt, dvs rygga.. att gå på en volt är inte jobbigt, hästen kan gärna gå runt på en volt 30 ggr innan den tröttna, men att rygga nej det är inte roligt.. ´

har aldrig behövat rygga mer än 3 ggr med en häst, dom fattar fort..
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Hej var på en Kyra K clinic hennes tips vara att vänja hästen vid att ge en liten belöning på var sida om hästen när du suttit upp.

Jag har också lite problem med min unghäst tränar lugn o konsekvens. Hon är offtast ganska het o vill iväg. Brukar träna upp o avsittning efter ridpasset då hon är betydligt lugnare. Hon backar går framåt, studdsar helt enkelt svår att stiga upp på när man är smidig som ett kylskåp ;) . Hoppas på att min konsekvens kommer att bli belönad i framtiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stå still vid uppsittning...

Du har fått en del bra tips här, men kan hästen stå stilla utanför stallet när du bara håller i henne resp. om du grejar med henne? Om inte - börja med att lära henne det och låt bli att sitta upp resp rida tills det fungerar. Förmodligen inget kul tips, men kanske nödvändigt eftersom du har en häst som ska "omprogrammeras". Jag antar att det är din egen häst som du har tänkt ha länge? Låt det i så fall ta den tid det tar och den tid hästen behöver. Ni har resten av livet på er till ridning.
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Jag har aldrig varken backat eller svängt runt hästarna på en volt om de inte vill stå stilla. Istället kör jag med "uttråkningsmetoden". Om hästen börjar gå när jag är på väg upp så hoppar jag omedelbart ned igen, stannar hästen och gör ett nytt försök. Till slut är jag så "tråkig" att det är bäst att stå still tills jag ber om "framåt", annars kommer vi ju aldrig iväg. Det krävs konsekvens och lite envishet.;)
 
Sv: Stå still vid uppsittning...

Träna uppsittning UTAN att rida. Det finns ingen anledning att låta hästen leva i en värld där enda anledningen till att du sätter dig på ryggen är för att ni ska iväg!

Jobba från marken, sitt upp och av flera ggr men kliv av innan ni flyttar er från platsen! Sluta med att berömma när hästen stått stilla (med eller utan medhjälpare) hela proceduren och gå över till en annan övning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 443
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp