Stå still i uppställd...

R

Ralph

Efterlyser några bra tips att öva på för att få en fyraåring att lära sig stå still när hon är uppställd i gången?

Tacksam för alla goda idéer!

Sv: Stå still i uppställd...

Om du ställt henne på ett speciellt ställe ska hon stå kvar där!
Var konsekvent och ställ tillbaka henne på samma ställe varje gång hon har gått därifrån. Till slut ger hon sig.

Min 8åriga vallack står helt lös i gången och jag kan gå upp till fikarummet och ta en fika. Han står fortfarande kvar! Jätteskönt :D

Jag tycker samma som dig. Men man måste vara väääldigt konsekvent, det kan ta MÅNGA gånger innan hästen "ger upp" om den fått för sig att flytta på sig :p

Jag har exakt samma problem med min tvåring! Hon går fram och tillbaka i groomen. (Tänkte faktist precis skapa en tråd om detta när jag såg din:P) Meen I alla fall så verkar inte min häst förstå varför jag säger till henne när hon går omkring. Så hon fortsätter och fortsätter. Skulle gärna vilja ha mer tips och svar!!

Min grabb har slitit sönder ett antal grimmor men skam den som ger sig ,det är bara att vara envisare än dom,dom ger tack och lov upp till slut och sen hittar dom busarna på mågot annat att göra matte eller husse galen på. Men så en vacker dag så är unghästarna vuxna dom också och man kan garva åt deras hyss,det tar bara olika lång tid bara. Men allt det dom gör är helt normalt unghäst beteende och
man ska inta ta till våld,då får man en hård häst som du alltid måste se upp med.:)

Min har svårt att stå still när jag ska sitta upp, men det har blivit bättre. Har tagit dagar o övat. När han står still får han beröm med rösten och klappar, när han går omkring säger jag nej och ställer tillbaka honom. Stilla= klappar. Till slut känns det behagligare att stå still, man blir gosad med istället för puttad på. Kanske fungerar i stallgången också? När han varit duktig o stått still när jag satt foten i stigbygeln så avslutade vi med massa beröm o godis. Det kändes som att poletten trillade ner.

Tjat, tjat, tjat, tjat o ännu mer tjatande. Hästen ska tillbaka till var den stod. Ett ben fram betyder ett ben tillbaka. En 4-åring kan vara ganska valpig fortfarande men lär sig.
Öva in vissa ord som ex "back" för att backa. Efter mycket tjatande lär sig hästen orden och du kan ge kommandona utan att behöva röra hästen.
// Linda

Att hästen ska stå still handlar inte på något sätt om att den ska ge sig, bara om att den ska förstå. Det smartaste när man lär in något nytt är ju alltid att det ska vara lätt att göra rätt, så börja med en plats långt från gräs höbalar elr andra "frestelser". Sedan brukar jag lägga grimskaftet på marken och backa därifrån som man gör med en hund, och samtidigt hålla upp en hand som visar tydligt att den ska stanna. När den står still kan man gå fram och berömma direkt. Sedan ökar man succesivt tiden den ska stå. Annars får man göra som tidigare inlägg skrivit - ett ben fram = ett ben tillbaka

Lycka till! :idea:

Jag har exakt samma problem med min tvåring! Hon går fram och tillbaka i groomen. (Tänkte faktist precis skapa en tråd om detta när jag såg din:P) Meen I alla fall så verkar inte min häst förstå varför jag säger till henne när hon går omkring. Så hon fortsätter och fortsätter. Skulle gärna vilja ha mer tips och svar!!

försök från andra sidan istället!

istället för att säga till henne när hon gör fel - berömm henne när hon har gjort rätt.

säger du stilla och hon står stilla i t.ex. 20 sekunder så berömmer du henne, sen kan du öka tiden succesivt samtidigt som du ger mindre beröm för varje gång men så att hon fortfarande fattar vad det handlar om. sen har du en häst som står still.

med min gamla tant som blev tokig när hon blev ensam så kunde jag lägga hö framför henne så glömde hon bort allt annat och bara stod och åt och fattade att maninte behövde springa omkring utan att allt löser si gändå

Hästen kan hålla på med detta av två anledningar. Den ena anledningen kan vara att den är rädd. Och den andra kan vara att den testar.

Är den rädd måste du verkligen försöka hålla den lugn, klappa den och prata lugnande, samtidigt som du säger ett mycket bestämt nej varje gång hästen ens sätter fram ena hoven. Om hästen håller på att sänka huvudet, lägre ner än vad som är tecken på avslappning, alltså börja "nosa" med mulen i marken, då "tänker den" flytta på sig. Om du helt enkelt stampar till i marken eller höjer upp handen lite redan då, så fattar hästen att det inte är någon mening att försöka.
Detta kan behöva upprepas mååånga måånga gånger innan hästen slutar testa.

Eller så finns det ju en möjlighet att hästen inte är det minsta rädd utan allt är ren test.
Då måste du vara mycket bestämd och väääldigt konsekvent.
Sätter hästen fram en framhov så stampa till i marken och säg "nej". Rygga den eventuellt något steg. Direkt efter du ryggat hästen och den står stilla, beröm den JÄTTEMYCKET! Om den skulle stå stilla i 5 minuter utan att röra på sig så beröm under hela den tiden. Beröm är nycklen till framgång. Annars, om den fortsätter testa så jobba enligt samma mönster. Ett bestämt nej och ryggning.

Om man har att göra med en otålig häst så behöver man heller inte traggla i många timmar utan håll på i kanske 10 minuter och när det går som bäst så kan du avbryta och släppa hästen i hagen igen. Då får den en positiv uppfattning av träningen.

Jag har en ung islandshäst och hon brukade testa mig jättemycket just när det gällde att stå stilla. Jag använde denna metoden och nu står hon lös överallt, även om hon har hö rakt framför näsan så äter hon inte om inte jag visat att det är okej. (Brukar inte låta henne äta när jag sysslar med henne)

Har en 2 åring som står helt still lös mär man borstar..

Lite tips.
  • Var konsekvent. :idea: Tar hästen en hov fram eller bak = du sätter tillbaka hoven där den var från början.
  • Korrigera så snabbt hästen tar ett steg, hinner hästen stå en stund med en hov fram/bak innan du flyttar tillbaka den koplar hästen inte ihop att du ber den flytta med att den rörde på sig.
  • Gör ingen stor grej av korrigeringen. Skäll inte på hästen "fy på dej du ska stå still" osv. Utan be den bara lugnt flytta tillbaka till "urspungs läget".
  • Det kan vara bra att beratta för hästen att den ska stå kvar. Du kan ha ett komando tex. håll upp handen och säg "still" när du ställer upp den för borstning. Då vet hästen att den inte ska följa med dig om du går och hämtar en borste eller något.

Mycket at detta var nog sagt i tidigare inlägg..
Lycka till med din häst! :)

// Seita

Senast ändrad av en moderator:

Hästen kan hålla på med detta av två anledningar. Den ena anledningen kan vara att den är rädd. Och den andra kan vara att den testar.

Håller inte med! Min häst är varken rädd eller testar mig. Grejen är den att hon tycker att det är tråkigt att stå still i groomingen. Så det behöver inte alls bero på nån av de där två anledningarna.

Håller inte alls med! Min häst är varken rädd eller testar mig. Grejen är den att hon tycker att det är tråkigt att stå still i groomingen. Hon vill ut och röra sig liksom. Så jag tror inte alls att det måste vara någon av de där två anledningarna.

Min grabb har slitit sönder ett antal grimmor men skam den som ger sig ,det är bara att vara envisare än dom,dom ger tack och lov upp till slut och sen hittar dom busarna på mågot annat att göra matte eller husse galen på. Men så en vacker dag så är unghästarna vuxna dom också och man kan garva åt deras hyss,det tar bara olika lång tid bara. Men allt det dom gör är helt normalt unghäst beteende och
man ska inta ta till våld,då får man en hård häst som du alltid måste se upp med.:)

Lite OT.
Fattar inte varför man inte hjälper hästen med hur den ska hantera att sitta fast, utan låter den slita sig loss.
Om den börjar att backa tar man tag i grimman o leder den framåt igen- innan den börjar att dra.
Var lite förutséende med vad som kan ske.
få grimmor går sönder för att hästen går framåt.

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 252
Senast: Sar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka