stå lite på tå.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hillevie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 197
Sv: stå lite på tå.

jag nämnde problemet för en kompis.. hon sa fång..
men du har ju haft henne så länge å borde väl veta om det var det? dessutom borde det väl sätta sig fram oxå isf?

nej, fång tror jag inte det är. hon har inte under våra 27 år tillsamans varit i risksonen. att det inte är det, är både veterinären och hovslagaren överens om. så det litar jag på. hon har heller inte ändrat sitt rörelsemönster bortsett från just när hon står still. iofs. hon har ju curshing och fång är ju en vanlig "biverkning" på den sjukdommen :crazy:

det är bara när hon står still, så belastar hon hoven i tån bak så att trackten liksom inte går helt i backen, som om hon liksom stod på tå eller med mindre "osynlig" klack. när hon rör sig så syns ingenting :confused: en fånghäst ställer väl ner trackten först och trampar därefter ner tån? så gör den större ponnyn här som fick fång i våras pga. kortison.

veterinären tycker inte att jag ska bry mig i det, men jag "oroar" mig en del för att det kanske är något som gör ont :confused: hon är ju min "lilla bebis" och ont på något sätt, det ska hon ju inte behöva ha.

tack för att du engagerar dig och frågar runt :)

hehe nu har jag även frågat min massör, hon sa oxå att fång är "tvärt om"... alltså tån ner sist...
hon var lite trött i huvudet men sa "men det där ska jag absolut fundera på".. hon börja garva när jag sa att hästen är 36år å går igenom böjprov varje år :angel: hon såg väl de där klassiska ihopvikningen framför ögonen, men då hade nog inte lille häst haft kvar benen :rofl:

det ÄR skumt... jag vill oxå veta nu hehe...

vad snällt av dig att "spåna" lite :)

jo, skumt är det. jag har grunnat i drygt ett år nu utan att komma fram till någonting :crazy: ingen i min närhet har kommit fram till någon "ide" heller, varken vet. hovisen eller andra bekanta. åsikterna är mest att dom tycker jag ska släppa det för hästen är ju gammal. men det "gnager" att inte veta om hon har ont av det eller inte, det hade ju kännts bättre att veta.

jag har aldrig tidigare sett någon häst stå så, och hon har ju inte alltid gjort det heller (fast å andra sidan har jag aldrig haft en så gammal pålle heller :angel:)

jag lär iallafall aldrig säga att en "äldre" häst inte kan vara U.A vid böjprov, tom. vet. tycker det är lika kul varje gång :)

men om hon hade haft ont så hade du märkt det!!! 27 år så känner du väl "den där" innan å utan ;)

visst känner jag henne "utan och innan" iallafall i all "vardagshantering" ;)

jag vet faktiskt inte om jag "ser". jag vet inte hur tydlig hon är om hon har ont (hon har ju liksom aldrig varit särskilt sjuk. ont så det syntes det hade hon första gången förra våren, andra gången i höstas. och då va det riktigt allvarliga tillfogade skador) och jag är inte helt säker på att jag är objektiv när det gäller henne :crazy:

en häst kan ju ha bra ont innan det "syns". sedan har hon under vintern/våren/början av sommaren haft perioder när hon inte ser riktigt "glad" ut, hon har under dom perioderna inte heller deltagit i flocken fullt ut. just nu är hon "som vanligt" :)

då har hon nog haft ont eller varit ledsen under de perioderna...
min medryttarhäst fick gråstarr... från att ha varit "magnet" till alla hästar i hagen och rätt hög i rang så sjönk hon som en sten och stod för sig själv... men så fort vi kom så var hon sitt vanliga gamla jag, glad å busig, i "vår" flock var hon ju lika mkt värd, men det var hon inte i hagen... och de andra hästarna kände ju att hon var "svagare" än vanligt...

så din häst kan väl ha haft ont eller något så att de andra stötte ut henne då...
men du säger ju att hon står på tå nu, men ändå är med i flocket och ser glad ut, så SÅ ont har hon nog inte!!!

när hon blir så där igen (OM hon blir så där igen), testa och ge butta och se om det blir bättre?

fy vad tråkigt för din medryttarhäst :( det känns så hemskt när dom inte får vara med fullt ut :(

ja, det är nog ingen dum ide ;) butta har jag tom. hemma :)

men ska iaf. ta med henne till kliniken nu när vi ändå ska dit, och be veterinären ta en titt vad gäller senorna bak. har funderat på det som boj skrev om senorna bak, låter ju inte alls otroligt

hur skulle du resonera om fram tanden ? den är bra nött, så ett beslut om det måste jag fatta :( (veterinären sa att det måste åtgärdas i år om hon inte ska få ont.)

oj jag har iiiiingen erfarenhet av gamla hästar, så tanden vågar jag inte säga bu eller bä om...

men som folk har sagt, hon är ju gammal, så man vill ju inte chansa att hon åker på nått skit... ska de rycka den helt då eller? du får väl vara noga med att spola ut "hålet" efter den isf... men som sagt, jag har ingen erfarenhet (är bara sjukt besatt av veterinär-frågor) :)

medryttarpålle fick ett långt sommarlov med matte + medryttare nästan varje dag + att hennes avkomma bodde i samma stall över sommaren (hon kände igen honom och blev sååååå glad)...
bus å galopp å skogsturer...
kl 13.00 gick hon upp till staketet och väntade på att vi skulle komma :love: (stallägaren sa att det skar lite i hjärtat när hon stod där och vi INTE kom vissa dagar) :crazy:
i oktober är det 3år sedan hon fick vandra vidare, men hon lämnade en hel del minnen som både jag och ägaren skrattar och minns ihop :)
hon var världens vackraste, finaste och snällaste häst!

jag har inte heller någon större erfarenhet av "gamlingar", oftast händer det ju något/dom blir sjuka långt innan dom blir så gamla som lillan. ang. tanden så ja, den skulle tas ut helt :crazy: får väl ta upp alla funderingar om det med när vi kommer till vet :angel: (får snart skriva en "kom i håg lapp" ;))

va fint med din medryttarhäst :love: minnen som är fina att bära med sig :)

det är som det varit det senaste året, ingen förändring alls. va hos vet. i mån. och det ända han sa va att det är normala åldersförändringar, att det kan bli så när dom blir tillräckligt gamla :crazy:

han kunde inte säga så mkt. mer än så och att hon inte verkar ha ont av det, hon böjs fortfarande u.a :) men jag måste ta ställning till tanden :( och det bär imot

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 209
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka