stå kvar.

G

Gentle shark

Jag har ett litet problem med min valack,och det är när jag ska sitta up på han,han klarar inte av att vänta på mig när jag ska upp i sadeln.Finns det några knep man kan ta till så att han står kvar när jag ska upp ?
Jag själv är inte så lång och min häst är ganska stor så jag har en pall när jag ska upp och det är så tråkigt att han inte kan stå kvar när jag kliver upp på palen utan han tar nåt kliv åt sidan så att jag inte kan komma upp.Tacksam för svar.

Sv: stå kvar.

Prova hoppa upp från andra sidan.
Är medryttare på en häst som vägrar stå still när jag ska upp, men så provade jag att hoppa upp från andra sidan en dag och gissa om hon blev paff :D
Hon blev väl så förvånad att hon inte hann flytta på sig...
så nu alternerar jag och det går faktiskt lite bättre.

Sv: stå kvar.

Lär honom att stå stilla på ett röstkommando, en signal med handen (tex en hand framför honom) Och marklera tydligt dina signaler.
Det gäller att ha tålamod, såfort hästen går iväg så ställ tillbaka honom på samma ställe och visa din stoppsignal igen. Han ska även stå stilla när du satt dig på ryggen, annars är det bara att hoppa av och göra samma sak igen... Det kanske tar lite tid, men det är den tiden du tjänar sen när han kan stå helt stilla. lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023