stå i rasthage hela tiden? gör ni så`?

A

Anja586

många på mitt stall har hästar som de ställer i rast hagarna hela tiden, hästarna får alltså inte stå i en riktig hage med andra häst kompisar, sen är stallet byggt så at hästarna inte kan lukta på varandra i boxen, hur kul är det att vara häst då? de säger att anledningen är för att de inte vill att hästarna ska skada sig, det förstår jag om det är en väldigt dyr häst, men vissa av dom har hästarna är typ "vanliga" hästar. vissa av hagarna är väldigt steniga och vissa är fina, då kan väll dom bara ställa hästarna i dom fina hagarna. borde inte hästarna förlora lite av sin ja, vad man nu ska kalla det, om dom inte får vara med andra hästar?

det är ju som att ett barn bara får sitta inne på sitt rumm och sen komma ut när det ska blir hemskolad, och det får absolut inte hälsa på andra barn.

så ni som gör så här, vad har ni för argument för att rättfärdiga det ni gör?`

Sv: stå i rasthage hela tiden? gör ni så`?

Jag provade att ha min valack i en mindre rasthage för att han inte skulle springa av sig den lilla energi han hade.
Visst blev han pigg men det tog inte många dagar innan han också blev helt uttråkad. Han stod bara å hängde och blev tjock i benen plus att piggheten visade sig mest i att han blev jobbig att hantera.
Nä, han fick gå ut till kompisarna redan efter en vecka.
Hellre en slö glad häst än en knasig deppig häst!

Jag förstår dom med dyra tävlingshästar som vill undvika skador men dom hästarna har ju redan tappat en hel del av "häst-livet" ;)

Hur har din egen häst det? Har den kompisar ute, har den en stor gräshage och kan den lukta på boxgrannen när den står inne?

Jag försvarar inte förhållandena i ditt stall, men många gånger kan det vara svårt att hitta stallplats och då får man ta det som bjuds - och följdaktligen ta seden dit man kommer.

Min häst går ensam i sin gräshage på 5000 kvadratmeter, ute dygnet runt sedan i maj och kommer att stallas in i slutet av månaden. Under vinterhalvåret kommer hon att gå ute minst halva dygnet - fortfarande ensam i hagen.

Att hon går ensam beror på att jag inte är beredd att ta risken att bli ersättningsskyldig om hon skulle råka sparka någon annans häst.
Det är faktiskt så att man som hästägare är skyldig att betala hälften av veterinärvårdskostnaderna om ens häst skadar en annan häst. Detta gäller även om hästägarna är överens om att släppa ihop hästarna, och även om ingen oaktsamhet eller slarv skett. Något som väldigt få känner till.

Själv råkade jag ut för detta för några år sedan, och mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen, alltså) betalade ut 25000 kronor till den andra hästägaren. Jag vill inte att detta ska upprepas.

Immer

det kan väll knappast gälla alla försökringsbolag?

Det är ju LAGEN som säger detta, spelar ingen roll vilket bolag man har...... :smirk:

Och bättre att hästen får komma ut i rasthage än inte alls!

Hur fungerar den lagen om man har tex 10 hästar med olika ägare i en hage och en häst blir sparkad, men ingen ser vem som sparkar??? Jag har svårt att se hur den lagen skulle kunna fungera i praktiken.

Om jag ska tro på det så får du nog tala om för mig var i lagen det står... För det tror jag inte ett smack på. Min häst fick ett ben avsparkat, vi vet vilken häst det var, mitt försäkringsbolag frågade inte ens om jag viste det. Och om det nu var som du säger så borde väl dom ha tagit reda på det. Jag tror du är ute och cyklar i det blå just nu... Eller en anledning till att försvara att hästen går själv... :angel:

Immer skrev:
Att hon går ensam beror på att jag inte är beredd att ta risken att bli ersättningsskyldig om hon skulle råka sparka någon annans häst.
Det är faktiskt så att man som hästägare är skyldig att betala hälften av veterinärvårdskostnaderna om ens häst skadar en annan häst. Detta gäller även om hästägarna är överens om att släppa ihop hästarna, och även om ingen oaktsamhet eller slarv skett. Något som väldigt få känner till.

Immer
Intressant! Hade jag ingen aning om.. :idea: :eek:
Men hur funkar det egentligen i praktiken? :crazy:
-Hur lätt är det alla gånger att bevisa att det är just en spark?
-Om det är fler än 2 hästar i hagen?
-Vad gäller om min häst blir kraftigt provocerad eller inträngd i ett hörn och måste "slå sig fri"?

*spinner loss* :o

Antar att du ej menar till mig... Tänk på att trycka på rätt svarsknapp om du vill svara någon viss person.

Jag har inte ens någon rasthage, och om mina hästar mot all förmodan pucklar på varandra så drabbar det bara mig. (och när jag har andra hästar här så har jag en överenskommelse med hästägarna till de andra om att var och en står för skadorna på sin häst. Så när en inackordering sopade till min unghäst så hon fick stå på klinik en vecka och sen hemma på box flera veckor, vilket kostade över 9000 kr i vetvård och en tusenlapp bara i vetraplindor så var det för mig självklart att det var mitt och mitt försäkringsbolags problem. Jag vet ju när jag släpper ihop att risken alltid finns för skada, men det kommer för mig aldrig bli en anledning att inte släppa ihop. Iofs har jag haft EN sparkskada under alla år, och typ en miljard hagskador som hästarna helt på egen hand åsamkat sig under bus i hagen).

Men något jag undrar öve ri urpsungsinlägget - definiera steniga hagar? En hage med sten i behöver inte vara sämre, hästar är designade för att klara olika typer av terräng, det är bara när de aldrig behövt möta annat än slät, preparerad terräng de får problem med att de inte lärt sig lyfta på fötterna ;))

Ja du, exakt var i lagen det står kan jag inte säga så här på rak arm.
Jag läste det i tidningen Ridsport, nummer 21/2003 där juristen Monica Lilja skrev om det på sidan "Fråga Ridsport". Därefter tog jag kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) där jag fick tala med en jurist som var insatt i hästskadefrågor. För honom var det ingen nyhet, och det tog inte många veckor från skadeanmälan till utbetalning av pengarna.

Och jag är inte ute och cyklar i det blå. :smirk:

Immer

Senast ändrad:

Fråga någon jurist, exempelvis Monica Lilja. :D

I mitt fall var det ganska uppenbart, eftersom det hände när vi släppte ihop två ston för första gången. Ingen annan häst fanns i närheten och det fanns vittnen till händelsen.

Immer

alexandra, jag står i den stenigaste hagen av alla, jag håller helt med dig. men det är det som dom andra i stallet tycker, att hagarna är för steniga och om dom skulle springa omkring så kanske dom vrickar fötterna.

men till dig som skrev att det är för att det finns en lag, om det nu skulle finnas en sådan lag, så få rman väll skriva ett giltligt kontrakt med de andra i hagen om att det inte är så i denna hagen.

det var nog den konstigaste och mest onödiga lagen som jag har hört i hela mitt liv, det är ju en risk man får ta och då ska ju inte ägaren straffas för det!

Anja586 skrev:
men till dig som skrev att det är för att det finns en lag, om det nu skulle finnas en sådan lag, så få rman väll skriva ett giltligt kontrakt med de andra i hagen om att det inte är så i denna hagen.

Det finns en sådan lag, ja.
Prova och skriv ett kontrakt, skulle vara intressant att se hur ett sådant kontrakt skulle klara en juridisk granskning.

Immer

Anja586 skrev:
det var nog den konstigaste och mest onödiga lagen som jag har hört i hela mitt liv, det är ju en risk man får ta och då ska ju inte ägaren straffas för det!

Det är ingen nypåhittad lag det handlar om, den lär vara väldigt gammal.
Jag håller med dej om att det låter konstigt, själv hade jag inte hört talas om att det var så under alla de år (40 st :o ) jag hållit på med hästar.

Immer

Texten nedan är hämtad från ett inlägg jag gjorde i en tråd i december 2003:

Jag är inte så säker längre att det är den skadade hästens ägare som får stå för kostnaderna. Min häst sparkade en annan häst i hagen och enligt mitt försäkringsbolag kan den andre hästens ägare ha rätt att få ut hälften av sjukvårdskostnaderna av mej.

Detta skrev juristen Monika Lilja i tidningen Ridsport (nr 21, sidan 75, Fråga Ridsport, Vem bär ansvaret?):
"Om en häst skadar en annan häst är hästägaren till den första hästen skyldig att ersätta den skadade hästens ägares halva sjukvårdskostnader. Är förhållandet så att ägaren till den häst som skadat en annan häst, vet om att den besvärliga hästen brukar skada andra hästar, kan hästägaren få betala ännu mer.
Just detta moment, när hästar skadar varandra samt växande gröda, regleras i en gammal lag."

Jag har fyllt i skadeanmälan och skickat till mitt försäkringsbolag, och det ska bli ytterst intressant att se vad som kommer att hända. Handläggaren menade i vart fall att man har ett strikt hästägaransvar (jfr strikt hundägaransvar). Jag har själv varit i hästvärlden i snart 40 år och inte hört talas om detta, så heller ingen av de andra hästägarna i stallet.

Immer

Och så här svarade mitt försäkringbolag:

"Vi har fått din anmälan om de skador som NN:s häst drabbats av i samband med slagsmål med din häst.
Enligt gällande skadeståndsrätt är du ansvarig för hennes skador, och din ansvarsförsäkring kommer att ersätta NN för hennes krav.
Din självrisk på 1200 kronor avgår, och denna summa ber vi dig själv betala till henne".

Immer

Personligen skulle jag aldrig ställa min häst i ett sånt stall där hästen inte får gå i en "riktig" hage. Kan dock förstå att vissa ryttare på elitnivå inte vill släppa i ihop sina miljonhästar med andra hästar pga skaderisken. Men att låta ästen gå i hage tycker jag är en självklarhet.

Håller med Immer!
Alla kanske inte har möjligheten att ställa hästen på ett ställe där det finns så som man vill ha det.
Jag har en häst som är typ som en "träningsnarkoman". Hon måste ridas ordentligt varje dag, tränas hårt mycket året runt och funkar inte som någon skogsluffarhäst. För tillfället rider jag,min medryttare och en dressyrryttare hästen för att hon ska få det hon behöver. Alla hästar är olika och hon mår bra av att ridas så mycket som möjligt alt jobbas på annat sätt kombinerat med ridträningen. Hästen älskar att jobba och annars mår hon inte bra.
Jag har henne nu i ett stall där det finns ridbana,ridtält och ridhus samt ridvägar. Alltid är något ledigt så man kan träna.
Skogsvägar räcker inte för henne, då jag inte bor i ex skåne med mkt öppna ställen utan bor med en väldig massa skog och träd typ överallt. Det funkar inte att tillgodose hennes träningsbehov i skogen.
Nackdelen med detta stallet är att hästarna går en och en i hagarna.(dock inga rasthagar..gräshagar men inte jättestora heller)
Det är hemskt men jag har inga andra alternativ...de andra stallen som finns i närheten har enbart ridvägar och dessutom alla uppgifter på rullande schema. Och det funkar inte varken tidsmässigt för oss eller så att hästen mår bra.

Hon mår bra för hon får sitt träningsbehov tillgodosett. Jag har inget annat val och man får ju väga för och nackdelar emot varandra beroende på vad hästen är för individ. Hellre så här än en häst som mår pyton och är hyperstressad pga att hon inte blir av med all energi och inte får jobba som hon behöver.

Sen när det gäller att hästarna får nosa på varandra emellan boxgallret så har min häst så att hon inte kan nosa på någon för tillfället. Inge vidare heller men hon mår bäst av det. Förra vintern stod hon brevid 3 hästar som hon kunde nosa på. Min häst var ständigt sur (sto) , sparkade bakut och pep. Hon trivdes inte alls.
Nu har hon bytt box och vi har satt upp en skiva till den andra hästen och nu mår min häst superbra och är pigg o glad. För tillfället finns det ingen häst i stallet som hon gillar som hon kan stå brevid.

Hon stod hela sommaren brevid en häst (ett annat tjurigt sto) som hon dessutom gick med i samma hage som hon accepterade. De var riktiga vänner men nu har kompisen flyttat...och vad kan jag göra åt saken?
Säger som Immer..man får ta det som bjuds..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama