Stå eller skritta sparkad häst?

Puppan

Trådstartare
Låter ni hästen stå tills hela svullnaden gått ner, eller promenerar ni er häst om den fått en smäll på benent och det är svullet?
Har fått två bud: ena är att låta den stå i sjukhage tills svullnaden är borta, det andra är att cirkulationen från promenaderna får svullanden att gå ner fortare. Vad säger ni?

Sv: Stå eller skritta sparkad häst?

första alternativ om man är osäker... Upprök veterinär.

Annars skulle jag låta hästen gå ensam i en hage. Dock ej sjukhae då de oftast blir stela. Att linda som stöd (beror på var sparken sitter) Eller använda sig av liniment är också bra.

Men som sagt uppsök heldre en veterinär om man är osäker. Eller ring och rådfråga!

Om jag är säker på att det är tex en vrickning hade jag låtit hästen gå i sin normala hage alt själv så den inte springer och stirrar och busar. Jag är för rörelse för hästen på egen hand i allra största mån men vissa skador kräver ju andra tilltag

Min grundregel vidd svullnad är: Feber, håll hästen så stilla som möjligt (i synnerhet om skadan är över/i led)
Ingen feber, rör på hästen så mycket som möjligt för att hålla igång cirkulationen.

Kan bara hålla med. Kontkata veterinär och få korrekta råd om hur hästen ska behandlas. Risken är att man gör mer skada än nytta.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat