St Hippolyts spårämnen

MonteRose

Trådstartare
St Hippolyt säljer enskilda spårämnen under namnet HestaPlus. Det finns järn, koppar, selen, zink, magnesium och mangan.

Jag har inte lyckats hitta någon exakt innehållsförteckning.

Nån här som använder eller vet nåt om dem?

Sv: St Hippolyts spårämnen

Använder inte, men har en PDFfil sparad på min dator, PMa mig din epostadress så kan jag skicka den!

Ett exempel
Hesta Plus Koppar
Sammanfattning:
Öljäst 21%, kornfl ingor 19%, fullkornshavrefl ingor
18%, malt 15%, malda linfrön 10%, maltmask 8%,
vitlök 2%, ärtprotein 1,7%, sockerbetmelass
1,5%, kallpressad linfröolja 1%.

Råprotein 20,0%
Växttråd 6,0%
Råfett 4,0%
Råaska 9,0%
Kalcium 0,1%
Fosfor 0,5%
Magnesium 0,3%
Mineraler och spårämnen/kg:
Koppar - Cu(II)sulfat, pentahydrat E4
Chelat, Hydrat ............................. 2.700 mg
Mangan - Mn-sulfat, monohydrat E5 ..................150 mg
Järn - Fe(II)sulfat, monohydrat E1 ................220 mg
Zink - Zn-sulfat, monohydrat E6
+ Aminosäure-Zn- ...........................250 mg

Intressant att notera är också att i den produkt som heter Hesta Plus Selen så är den tillsatta selenet i form av natriumselenit och inte selenjäst som den borde vara om deras marknadsföring ska vara en gnutta sann!

Senast ändrad:

Tack!

Amen va f-n har de blandat i järn och vitlök för?

Inga jättemängder men ändå. Är detta en produkt man kan tänka sig att använda ändå? Är kopparn i en form som hästen kan ta upp?

Inte säkert att de har tillsatt järn, det kan även finnas i alla de fullständigt onödiga ingredienserna. 40% flingor tex. :crazy:

Jag väntar och hoppas innerligt på att spaderÄss hittar denna tråden och kan ge ett gott råd.

Kl
Är rätt etablerat vid detta laget att tillskotts/special foder för häst är den nya kund-lockar-pengakon ... Tyvärr ....

Jag har PM:at dig :)

Det finns ju zinktillskott till människa i form av zinklaktat. 100 mg om dan vilket innebär 5 kapslar, ger en kostnad av 1.60,-/ dag. Det är väl inte så tokigt?

Behöver du verkligen inte mer än 100 mg zink? Du kanske har låga järn och manganvärden i ditt hö, annars låter det väldigt lite. Ca 1100 mg behövs i min foderstat.

(finns 100 mg zinktabletter också btw)

Behöver du verkligen inte mer än 100 mg zink? Du kanske har låga järn och manganvärden i ditt hö, annars låter det väldigt lite. Ca 1100 mg behövs i min foderstat.

(finns 100 mg zinktabletter också btw)

Räknat fel :o. 770 mg Zink om dan är närmare sanningen. Har relativt lite järn i höet, 72 mg/kg TS, i alla fall enligt mitt ganska taffliga provuttag.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Lisalei
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 188
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
731
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama