SSHS auktion

Boop

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av den? Funderar på att anmäla en av unghästarna.

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: SSHS auktion

Jag anmälde min dåvarande tvåårshingst för två år sedan och han passerade första gallringen (från video) och fick åka och visa upp sig live på en av bedömningsplatserna. Väl där visade han upp sin mest vimsiga sida :grin: och hoppade inte ett vettigt språng.
Jag skulle anmäla igen om jag hade en riktigt bra hoppare, som dessutom är stabil i skallen - det behöver de nog vara om de ska kunna göra sig själva rättvisa i Flyinges stora ridhall, med allt vad det innebär, under själva auktionen.

Jag har hört kritik angående att man bara väljer ut hästar med en koppling till arrangörerna samt att man inte har så mycket att säga till om när det gäller utgångspriset.
Hur upplevde du dialogen med arrangören och bedömningen av din häst?

Frågan var ju inte ställd till mig men har erfarenhet via en bekant som inte har någon som helst koppling till arrangörerna och hästen var inte heller efter en hingst som någon av arrangörerna har/har haft. Hästen såldes på en av auktionerna och min bekant verkade nöjd med priset. Dessutom har du ju en chans att sätta en minimisumma, såg en av hästarna där ägaren "återtog" pga för låga bud förra året och då var de ändå uppe i över en kvarts miljon (kommer inte ihåg exakt summa)för en 2-åring.

Jag har hört kritik angående att man bara väljer ut hästar med en koppling till arrangörerna samt att man inte har så mycket att säga till om när det gäller utgångspriset.
Hur upplevde du dialogen med arrangören och bedömningen av din häst?
Hade man gjort det så hade vi inte ens varit vidare till liveselekteringen, för jag kan inte direkt påstå att jag är bundis med arrangörerna... Jag var helt enig med dem om att så som min häst betedde sig i ridhuset när de såg honom så var det inte lönt att ens tänka tanken på auktionen. De hälsade mig välkommen till året efter, men då avstod jag att ens anmäla honom.

Jag har två bekanta som fått sina hästar utvalda, jag var med när de visades för arrangörerna och på auktionen. Den ena förblev osåld då de ej fick det minimipris de ville ha ( 100.000:-, de bjöds 80.000:-), den andre såldes för 200.000:- som tvååring på auktionen, så de var såklart nöjda med det.

Arrangörerna känner mycket hästfolk och en hel del av dem har bra hästar, så det är väl inte så konstigt egentligen att det väljs ut hästar ur bekantskapskretsen? Av de två bekanta jag har som fått hästar utvalda har den ena ingen koppling till arrangörerna och den andra känner en av arrangörerna ganska väl.

Den som känner arrangören väl visade två hästar och en blev utvald på visningen för arrangörerna. Den som inte blev utvald fick omdömet att han inte var mogen mentalt för uppgiften, liksom Ameos häst var han ganska vimsig på visningen, så det var helt korrekt att inte ta med honom som tvååring. Lite kuriosa är att han visades på 3-årstest året efter med betyget 10-9 i hoppning, då hade han mognat mentalt och kunde visa upp sig, för hoppa kan han, och det var det han hade visat på hemmaplan på videon som var inskickad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 253
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 362
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 654
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka