sqha/aqha lånad häst??

gerd

Trådstartare
Hej!!

E ganska förvirrad va som gäller för de olika nivåerna på sqha/aqua tävlingarna.

vad e de för krav för att få starta
Open?
Amateur?
Novice Amateur?

om jag ska tävla min foderhäst, e de så att jag måste tävla open då?? har hört att om man kan bevisa att man betalar allt runt tävlingen själv så kan man tävla amateur.

om jag skulle tävla honom i open, så får jag inte starta min egen häst i en amateur klass sen eller hur e de?

hahah får ursäkta att det blev så virrigt, jag hoppas att ni förstår såpass bra att ni kan svara på detta:banana:
ja e väldigt tacksam för svar
/S

Sv: sqha/aqha lånad häst??

Om du tävlar din foderhäst får du bara tävla openklasser i AQHA (alla SQHA tävlingar är = AQHA, men andra än SQHA kan anordna AQHA klasser) ,oavsett om du betalar allt själv. Detta gäller även om du tävlar din foderhäst på andra tävlingar tex WRAS...

Du måste göra ett val. Vill du tävla din foderhäst så blir du openryttare, inga andra val. Om du sedan vill få amateurstatus måste du låta bli att tävla någon annans häst (eller ta betalt för att träna häst/ryttare osv) i 5 år.

Finns några undantag och det är om hsten ägs av närmaste familj tex make/maka (sambo räknas EJ) ,barn, förälder -kolla i regelboken.

Och nej,om du tävlar en häst som ägs av någon annan så gäller amateurförbudet för dig oavsettom du sedan startar din egen häst.

men tjena tjejen!:D
Vad är detta för nån pålle? *nyfiken*
kan du inte skicka ett pm om du inte vill skriva ut?

Det finns regler som säger att du får tävla annans häst i novice amature klasserna. Gå in på AQHAs hemsida så kan du läsa om villkoren.

Kommer inte ihåg exakt men tror man kunde få rida uppemot 10 tävlingar, "Try before you buy" eller nåt sånt :)

2 tävlingar om det är i syfte att prova en häst inför köp och då ska man ha skriftligen tillstånd från AQHA om jag inte minns fel... dessutom får man inga poäng på dessa tävlingar utan det handlar endast om att man provar hästen på tävling.

Kommer inte ihåg exakt men tror man kunde få rida uppemot 10 tävlingar, "Try before you buy" eller nåt sånt :)

För novice amateur finns möjligheten att ansöka om upp till 10 tävlingar på häst ägd av annan, gäller enbart för noviceklasser.

Liknande trådar

S
Western Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 405
T
Western Ytterligare en förvirrad tråd från mig... :D Jag har funderat på det här många gånger tidigare. Det är så att jag har kämpat med min...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 776
Senast: Thornbird
·
J
Western Hittade årets SM regler på WRAS hemsida: SM Regler 2006 WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 887
Senast: JHANA
·
Western Hejsan! Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen i klasser på SQHA/AQHA tävlingar? Vad är Novice Amateur? Vad är Open? Vad är...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: simpe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen