Spynx en trevlig ras eller ett hot mot mänskligheten

Sv: Spynx en trevlig ras eller ett hot mot mänskligheten

Jag har inget emot någon hälsosam och fysiologiskt välfungerande ras. Så jag är ganska opartisk i den frågan. Däremot tycker jag att trenden är skrämmande. Visst, katterna har kanske mindre problem än hundarna med extremaveln i dagsläget, det kan man tycka. Men vart är det påväg? Jo, just åt samma håll. :(
En mycket stor del av smådjurveterinärens arbete är att lindra rasbetingade sjukdomar. Skapa sjukdomar med ena handen och lindra dem med den andra handen, nej usch, inte min melodi.

Problemet är väl att ytterst få smådjursveterinärer verkligen är insatta i hur pass rasbundna defekterna är och framförallt nedärvningen. Dom flesta kan behandla saker ja, men genetiken är dom inte lika insatta i. Så att säga att det är deras arbete är inget jag håller med om, det arbetet ligger på uppfödarna och genetikerna. Uppfödarna är i många fall bra (inte alltid förstås, rötägg finns) mycket bättre på genetiken än veterinärerna är.

Sen vill jag se en forskning på hur vanligt dte är med dessa defekter. Jag vill inte se din eller andras personliga åsikt utan jag vill se fakta på hur det verkligen står till med rasen innan jag bildar mig en uppfattning.
Jag har nämligen frågat flera Sphynxuppfödare om att den rasen skulle vara mer utsatt för fosterdöd och dödfödda ungar och ingen hade nån erfarenhet av det. I alla fall ingen större än vad det förekommer på andra raser som inte är nakna.

Senast ändrad:

Kan väl hålla med om att det är extremt med viss avel. Det jag har funderat mycket på är just nakenhundar. Har de problem? eller är det katterna som har det jobbigast?

Nakenhet hos hund är behäftat med tandförluster.

När det gäller Sphynxen anser jag frågan i första hand vara om det överhuvudtagaet är etiskt riktigt att avla på den här typen av defekter.
Om det hemma hos mig föddes ett hårlöst lamm, föl ,kattunge eller hundvalp skulle jag då inte tänka: Oj va fränt här kan jag skapa en nu ras. Jag skulle ta bort den missbildade djurungen istället för att avla vidare på den.
PL

Vart kan man hitta dessa siffror? Intressant ju. Gick in och letade på Sverak men jag hittade inte.

Om man är intresserad av hur rasen ser ut i sin avelsbas kan man kika på PawPeds. Det är ju inte alla raser som finns där, och inte alla katter, men man kan kika på tex inavelsgrader. Det är absolut inte så att de minsta raserna har högst inavelsgrad per automatik.

Jag har ju en av de raser som sällan reggar mer än en kull (5-6 ungar) om året. Ibland inga, "bra år" uppemot 15-20. För oss är alltid parning utomlands och importer varje generation väldigt viktiga (samt noviser från rasen ursprungsland). På det sättet håller vi nere inaveln även om rasen i sig aldrig hade kunnat överleva med de katter vi själva har. Det är slitigt och dyrt, och den dagen de mest aktiva uppfödarna (som har pengar) slutar kommer vi mindre förmodligen inte ha möjlighet att fortsätta heller.

Inte jag heller, men att folk gör det behöver väl inte betyda att det är automatiskt är nått som djuret lider av? Finns det verkligen defekter som följer med detta och inte kan avlas bort så förstår jag tanken. Men när det uppenbarligen föds majoriteten friska djur, så varför inte? Sålänge man strävar efter att få rasen så sund som möjligt och inte accepterar problemen.

Är hårlöshet på katt mfl friskt?
Aveln på hårlöshet är i sig defektavel.
Skulle vara intressant att veta vid vilken temperatur en naken katt temperaturmässigt är i balans? För oss ligger den temperaturen på 27-28 grader o då är vi mkt större vilket innebär att temperaturförlusten i förhållande till kroppsvikten blir mindre.
PL

Senast ändrad:

Är hårlöshet på katt mfl friskt?
Aveln på hårlöshet är i sig defektavel.
Skulle vara intressant att veta vid vilken temperatur en naken katt temperaturmässigt är i balans? För oss ligger den temperaturen på 27-28 grader o då är vi mkt större vilket innebär att temperaturförlusten i förhållande till kroppsvikten blir mindre.
PL

Enligt de sphynxägare jag känner behöver man inte på något sätt specialbehandla sphynxen, temperaturmässigt. Inte inomhus. Visst förlorar de värme snabbare än katter med päls men så äter de mer för att kompensera det.

Jag har ju en av de raser som sällan reggar mer än en kull (5-6 ungar) om året. Ibland inga, "bra år" uppemot 15-20. För oss är alltid parning utomlands och importer varje generation väldigt viktiga (samt noviser från rasen ursprungsland). På det sättet håller vi nere inaveln även om rasen i sig aldrig hade kunnat överleva med de katter vi själva har. Det är slitigt och dyrt, och den dagen de mest aktiva uppfödarna (som har pengar) slutar kommer vi mindre förmodligen inte ha möjlighet att fortsätta heller.

Av denna anledning tycker jag att det inte så bra med det utsträckta avelsförbud som finns inom vissa raser, att en del uppfödare inte säljer kattungar till avel...Hur ska de själva kunna köpa en avelskatt om alla säljer sina katter med avelsförbud (nu menar jag fullt friska katter, inte katter med svansknick etc.)

Jag tror att det är mer utbrett nere i europa men börjar även förekomma här (eller svenska uppfödare om står skrivna i danmark för att kunna leverera kattungarna kastrerade).

Sofie www.pia-pizzis.se Burma och Sphynx

I min ras vet jag inga uppfödare som inte säljer till avel. Däremot är det många som har avelsrestriktioner. Med alla rätt, i mina ögon. Vårt problem är att för få vill föda upp, och skulle jag sälja fem ungar till avel innebär det att fyra andra kombinationer går förlorade eftersom det inte blir fler som vill köpa avelskatt. Alltså: har jag sålt en-två ungar ur en kull till avel och det hör av sig fler som vill börja föda upp rekommenderar jag dem att köpa katt av någon annan. Jag hjälper gärna folk att hitta linjer som inte är överrepresenterade i Sverige, istället för att sälja själv.

Jag gillar dina burmor ;)

Av denna anledning tycker jag att det inte så bra med det utsträckta avelsförbud som finns inom vissa raser, att en del uppfödare inte säljer kattungar till avel...Hur ska de själva kunna köpa en avelskatt om alla säljer sina katter med avelsförbud (nu menar jag fullt friska katter, inte katter med svansknick etc.)

Jag tror att det är mer utbrett nere i europa men börjar även förekomma här (eller svenska uppfödare om står skrivna i danmark för att kunna leverera kattungarna kastrerade).

Sofie www.pia-pizzis.se Burma och Sphynx

Fast att man begränsar antal kattungar som går vidare till avel innebär inte att avelsbasen nödvändigtvis minskar. Egentligen behöver bara 2 avkommor efter varje katt gå vidare i avel för att avelsbasen ska öka. Sedan kan man ha jättemånga katter i avel, men om alla är kusiner, halvsyskon eller bryllingar med varandra så finns det ju inte så mycket genetisk variation trots att man har många individer i avel.

Rent teoretiskt är det ju genetiskt bättre att 4 friska avkommor lämnar en kull var istället för att en avkomma ska lämna fyra kullar, men vi vet att det i praktiken inte funkar så. De flesta som köper en hane att ha som sällskapskatt har inget som helst intresse att låta honom bli fertil och riskera strilning bara för att han ska få lämna en kull.

En uppfödare köper inte en hane för att han ska para en hona utan (iaf jag) vill kunna para honom med minst två honor hemma hos mig.

Som uppfödare är det klart att man vill att någon av de katter man föder upp ska gå vidare i avel, men det innebär inte att man tycker att de flesta av ens uppfödningar ska gå vidare i avel.

Kastrering innan leverans förekommer redan i Sverige och det kommer bli vanligare. Inte nödvändigtvis pga. att uppfödare vill hålla på sina linjer utan för att kunskapen i ämnet ökar och man inser att det hälsomässigt finns fördelar med det och man slipper oroa sig för att folk man inte vill sälja avelskatter till kan komma över ens katter ändå (idag finns tyvärr uppfödare som köper katter via bulvaner). Jag vet även att det finns huskattuppfödare som ljuger raskattuppfödare mitt i ansiktet när de är ute efter nya avelskatter.

Jag menar att de överhuvudtaget inte säljer för avel...

Vi sålde en katt till en uppfödare i holland och vi har senare fått veta (direkt av uppfödaren)att de inte säljer några katter till avel, det är alltså svårt om inte omöjligt att köpa katt för avel från vissa uppfödare.. Om alla gör så missar vi ju vårt samarbete och man har till slut bara sitt "eget" avelsmaterial kvar att använda och det vill man ju inte (om man inte har en uppfödning som innefattar ett par hundra katter..)

Förstår ni min synpunkt?

Sassy: Vad kul att du gillar mina katter!! Du vet alltså vem jag är?

Sofie

Ja, särskilt många sådana har vi inte inom min ras, inte i Sverige. De som gör på det viset kan då iaf inte påstå att de bidrar med något till rasen. Deras avelsarbete dör ju ut när de slutar.

Jo, fast jag märker att trenden bli större och större. Menar inte att ni personligen gör det men att man ska tänka lite innan börjar med avelsrestriktioner..

Jo, fast jag märker att trenden bli större och större. Menar inte att ni personligen gör det men att man ska tänka lite innan börjar med avelsrestriktioner..

Avelsrestriktioner är något helt annat än att inte sälja till avel alls ju. Säljer man inga avelskatter behövs inga avelsrestriktioner. ;)

Jag sätter inga restriktioner (vad gäller antal avkommor eller hur många som får går vidare till avel), däremot är jag väldigt restriktiv med vilka jag säljer avelskatt till och det ger ju i praktiken i princip samma resultat dvs. de katter jag föder upp lämnar inte fler avkommor än jag tycker är OK.

Sassy: Vad kul att du gillar mina katter!! Du vet alltså vem jag är?

Sofie

Nej, jag vet inte vem då är personliegn, däremot är jag väldigt förtjust i burmor och vet alltså vilka dina katter är :) Burman är ju den ras som är mest lik koraten, olika huvud på samma kropp, och med bara lite olika "finish" på pälsen. Samma dumdristigt intelligenta katt :angel: Den dagen jag inte längre föder upp vill jag (förutom en eller annan korat) ha en lila alt. padda (burmor är snyggast som honor, tycker jag) och förstås en svartmarble bengal (som ska vara en hane för att få "rätt" uttryck :angel: )

Sedan träffade jag ju förstås lilla Venezia många gånger på utställning, tillsammans med din bror(?) (Jag är dock mer intresserad av katter än av människor, så jag kan minnas fel :angel: )

Min gamle hane slog henne enda gången jag ställde honom som Senior ;)

Senast ändrad:

ren och skär djurplågeri i mina ögon

Vilken otrevlig liten varelse. Tänk och möta en sån när man är ute på promenad i skymningen. *ryser*

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 060
Senast: miumiu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25