Spynx en trevlig ras eller ett hot mot mänskligheten

Sv: Spynx en trevlig ras eller ett hot mot mänskligheten

Vad kan folk överhuvudtaget ha haft för motiv att börja avla på hårlösa gatukatter.
Obs European Convention for the Protection of Pet Animals rekomenderade ett totalstopp för avel på bla nakna katter.
PL

Det finns grader i helvetet. En oklippt pudel klarar sin enormt mkt bättre än en nakenkatt.
PL

kanske i början ja, men när pälsen blir längre och tyngre faller hunden offer för rovdjur ändå.. mycket ohumant..

Alla människoskapade raser är egoistiskt avlade. Man gör en korsning som ser ut si eller så, som tex ragdoll och burmilla, eller använder en "häftig mutation" som i de omåttligt populära rexraserna. Att startsyftet är experimentellt gör ju inte per automatik dagens uppfödare till okunniga, fåfänga människor som skiter i sina djur.

Jag vet att sverak inte har för avsikt att godkänna raser de i dagsläget bedömer vara förknippade med hälsorisker (eller framtagna mha ferala djur). Att manxen fortfarande är godkänd är olyckligt, den hade aldrig blivit det idag. Diskussionen om ferala kattdjur kom igång när bengalen redan var godkänd, och då sa man att inga fler raser med det ursprunget skulle godkännas för att inte locka folk till den sortens experimentavel.

Jag har dessvärre bara fått tag på en rapport om sphynxhälsa (jag tänker inte lägga jättemycket tid på att leta heller, jag har min egen ras att ta hand om) men där kommer man fram till att sphynxarna inte har hälsoproblem. Det gällde då de kanadensiska sphynxarna, Don Sphynx och Peterbald har ju ett annat nakenanlag och där hittar jag ingen forskning alls.

varför är det olyckligt att manx katter finns?

*KL*
känner mig liite träffad med detdär med raskattsägare å assocear. jag fick min CR gratis och han är ute ibland på vintrarna å hoppar i snön ibland. min "huskatt" gillar inte att vara ute så mkt när det är kallt heller, och även om han inte har så lång päls är den otroligt fet och tovig!

kan någon berätta lite mer vad det är för defekt på british folded förutom öronen?

varför är det olyckligt att manx katter finns?

*KL*
känner mig liite träffad med detdär med raskattsägare å assocear. jag fick min CR gratis och han är ute ibland på vintrarna å hoppar i snön ibland. min "huskatt" gillar inte att vara ute så mkt när det är kallt heller, och även om han inte har så lång päls är den otroligt fet och tovig!

kan någon berätta lite mer vad det är för defekt på british folded förutom öronen?

Manx är ett semi-letalt anlag vilket innebär att foster som bär på manx-anlaget i dubbel upplaga dör i mammans mage. Förekomsten av ryggradsdefekter så som spina bifida (kluven ryggrad) är högre hos denna ras än hos raser med svans.

Det anlag som ger scottish fold vikta öron verkar på brosket, inte bara brosket i öronen utan även ledbrosk vilket innebär att det kan ge missbildad ledbrosk.

okej, det visste jag inte... :bow:

de Manx katter jag träffat har vara friska och ägarna har inte märkt något konstigt.. iof har inte de hållt på å fött upp å sånt..

okej, det visste jag inte... :bow:

de Manx katter jag träffat har vara friska och ägarna har inte märkt något konstigt.. iof har inte de hållt på å fött upp å sånt..

Ja, de flesta manxar är friska. I synnerhet alla vuxna för de som är homozygota föds ju öht. inte och kattungar med spina bifida eller andra allvarliga ryggradsdefekter avlivas ju. De individer som skadas av anlaget är alltså så pass illa däran att de öht. inte når vuxen ålder.

Om de verkligen är så hårt inavlade som Aschbergs program gav för handen, så...

min "huskatt" gillar inte att vara ute så mkt när det är kallt heller, och även om han inte har så lång päls är den otroligt fet och tovig!

Det är obehagligt för en katt att gå runt med tovig päls, om man har skaffat en långhårig katt får man faktiskt se till att borsta den så den inte får några tovor.

KL

Vad allvarligt detta blev jag tänkte detta skulle bli en humoristisk tråd.

Står det verkligen så illa till med vissa raser jag trodde katterna bara hade små avelsproblem till skillnad mot hundraserna.

KL

Vad allvarligt detta blev jag tänkte detta skulle bli en humoristisk tråd.

Står det verkligen så illa till med vissa raser jag trodde katterna bara hade små avelsproblem till skillnad mot hundraserna.

Många av dagens kattraser har smala avelsbaser. SVERAKs registreringssiffror från 2006 (alla registrerade ungar går inte vidare till avel och det krävs i runda slängar 100 individer i en avelsbas för att det ska vara en stabil avelsbas):

36 st turkisk van
25 st turkisk angora
324 st sibirisk katt
1 american curl (långhår)
1 american curl (korthår)
1 japanes bobtail
243 st abessinier
237 st burma
112 st russian blue
16 st korat
59 st europé
90 st somali
3 st snowshoe
116 st ocicat
1 st sokoke
24 st burmilla

Jag kan fortsätta. Det registrerades totalt i Sverige ungefär 400 st devon rex, som jag föder upp, och det är inte helt enkelt att hitta obesläktade katter att para med varandra. Avelsbasen är nog lagom stor, men många av katterna har väldigt lik bakgrund (pga. tidigare inavel) så det står inte så bra till med den genetiska variationen.

det är INTE någon långhårig katt, kanske 2cm långa pälsstrån som "fluffigast". och han vill inte alltid bli borstad, då bits han :crazy: dock försöker jag hålla efter så mkt det går men det blir ändå tovor när han gnuggat sig mot massa "skit" som träd mm.

Kan väl hålla med om att det är extremt med viss avel. Det jag har funderat mycket på är just nakenhundar. Har de problem? eller är det katterna som har det jobbigast?

Min man som är allergisk är ett stort problem för mig... Jag vill ha katt INNE, inte bara i stallet, o då verkar mina alternativ vara, Cornish rex, sibirisk, eller Spynx. Om det bara funkar med Spynxen, så kommer det att bli en sådan förr eller senare, annars får jag väl skicka ut karl. Men inte förrän barnen blivit större... Nån måste ju vara hemma när jag är ute o rider,:angel: , Han är rätt praktisk att ha även om han är allergisk...:D

Många vill nog göra katternas problem större än dom egentligen är. Ja, det finns problem nom kattraserna också, men många är lite väl duktiga på att köpa informationen om problem hos vissa raser utan att kolla upp om dom verkligen stämmer. Speciellt hos raser man själv inte tycker om.

Haha klockrent!
:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har inget emot någon hälsosam och fysiologiskt välfungerande ras. Så jag är ganska opartisk i den frågan. Däremot tycker jag att trenden är skrämmande. Visst, katterna har kanske mindre problem än hundarna med extremaveln i dagsläget, det kan man tycka. Men vart är det påväg? Jo, just åt samma håll. :(
En mycket stor del av smådjurveterinärens arbete är att lindra rasbetingade sjukdomar. Skapa sjukdomar med ena handen och lindra dem med den andra handen, nej usch, inte min melodi.

Vart kan man hitta dessa siffror? Intressant ju. Gick in och letade på Sverak men jag hittade inte.

Hot mot mänskligheten :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 060
Senast: miumiu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25