Spynx en trevlig ras eller ett hot mot mänskligheten

Z

Zilver

1172513173-0001gq12.b.jpg

1172513173-0001h5wk.b.jpg

1172513173-0001f0kd.b.jpg

1172513173-dum2.b.jpg

1171307898-1141328288_vse_nah.b.jpg

:D

Sv: Spynx en trevlig ras eller ett hot mot mänskligheten

Snarast en mutation som folk avlar vidare på för att det är fränt att ha en katt som inte ser ut som en katt.
PL

Bilden med Aschberg var ju HELT underbar! :love: (Frost på kattforum som photoshopat duktigt? ;) )

Peter: Långhår är också en genetisk mutation, och både rex I och II generna, det verkar mest vara pälslösheten som sticker folk i ögonen.

Bilden med Aschberg var ju HELT underbar! :love: (Frost på kattforum som photoshopat duktigt? ;) )

Peter: Långhår är också en genetisk mutation, och både rex I och II generna, det verkar mest vara pälslösheten som sticker folk i ögonen.

Det är väl inte så konstigt? Det är en stor avvikelse från det normala dvs. med päls.

Tillägg: Ofta är nakenhet behäftat med allvarligare defekter tex. dysfunktionell matspjälkningsapparat, tandförluster och hudproblem (även om det kanske inte är så med sphynx). Med det i bakhuvudet kan jag inte se något skäl att tillvarata sådana mutationer. Nu är det tyvärr redan gjort.

Senast ändrad:

*kl*

Hot mot mänskligheten är att ta i, men jag kan faktiskt inte förmå mig att tycka de är fina eller söta.
Skitläskiga, tycker jag. Det tycker jag om "nakendjur" över huvud taget.

Pälslöst för mig att tänka nyfödd jätteråtta. I negativ bemärkelse.

(inget ont om råttor, men inte mitt favoritdjur)

:rofl:

Den tredje bilden uppifrån var ju intressant. :o Kattporr! :D

/Erica

Och det är alltså vanligt förekommande hos nakenraserna, dessa problem?

Har ingen aning om vad som är vanligt hos nakenraserna. Sphynxen sägs ju inte lida av dessa problem (har inte erfarenhet av andra än sphynx), men jag är inte helt säker på det.

Dessa problem är vanliga hos däggdjur som i normala fall är pälsade men som av något skäl föds nakna och förblir nakna öht. Det är inte en slump att naturen selekterar mot dessa djur.

Nä, nä, det förstår jag. Men man måste ju se hur det är på riktigt också inte bara i teorin. Om inte Sphynxarna har problem med nått så är det väl inte så illa som man vill få det till?

Ska säga att jag har noll koll på rasrelaterade problem hos dom, tycker bara man hör väldigt mycket "Så ska det vara" utan att nån egentligen vet om det är så.

Nä, nä, det förstår jag. Men man måste ju se hur det är på riktigt också inte bara i teorin. Om inte Sphynxarna har problem med nått så är det väl inte så illa som man vill få det till?

Ska säga att jag har noll koll på rasrelaterade problem hos dom, tycker bara man hör väldigt mycket "Så ska det vara" utan att nån egentligen vet om det är så.

Med tanke på att man vet att nakendjur brukar få denna typ av problem borde de nakenmutationer som finns hos katt aldrig ha tillvaratagits, det är min åsikt.

Jag tycker inte att man ska avvika från naturen allt för mycket för naturen har ofta rätt i sin selektion.

Jag har inte lyckats hitta ngn koppling mellan sphynxgenen o allvarlig sjukdom. Men nakenheten i sig är ju något som försämrar kattens överlevnadsmöjligheter, men det är kanske vad folk vill ha (förutom det "fräna" utseendet), en katt som MÅSTE tas om hand om människan, en infantilisering av katten!
PL

Fast det är väl många fler raser än nakenvarianterna som måste tas hand om av människan. Många av långhårsraserna klarar ju inte av sin päls själv och mina rexar skulle inte klara en vinter utomhus... Öht så är väl det myntets baksida med domesticering och riktad avel.

Ja även långhårigheten är ngt som gör att katten inte fungerar normalt, utan människans vård. Vi får in många totalt hoptovade katter både renrasiga o korsningar, ofta anser sig djurägaren verkligen försökt hålla bort tovorna.
PL

Men samtidigt finns det många långhåriga katter som klarar sig själva.
Jag anser personligt att nakenheten är ett par snäpp extremare. Men det extrema är ju vad en stor del av sällskapsdjursaveln syftar till. För vill inte ha en katt eller en hund utan en frän accessoar.
PL

Det där är ett ganska onödigt sätt att uttrycka sig på... Väldigt många av de som har hårlösa raser (åtminstone bland kattfolk) hittade rasen för att de var allergiska mot andra raser. Sedan har fler och fler upptäckt dem. Jag älskar deras temperament, även om jag inte tycker de är snygga. Att ha en katt som "accessoar" är ganska svårt eftersom man sällan har med sig katten uta bland folk...

Mycket få husdjur skulle klara sig utan oss, och det är inte syftet med husdjur heller. De ställer tvärtom till väldigt mycket bekymmer i det fria, eftersom de inte hör hemma i vår fauna.

Varför skulle det vara "onödigt" att uttrycka sin åsikt om aveln på knepiga mutationer?
PL

När det gäller temperamentet så kan man ju diskutera om det har ngn koppling till defekten.
När det gäller scottish folded så är det helt klart att defekten ger en stillsam katt pga den inte kan röra sig normalt.
PL

För att du har fel ang. folks motiv. Att säga att vissa människor vill ha extrema djur för att synas själva är ok, att säga att vissa defekter inte borde få användas pga sina skadliga effekter är ok, men att säga att de som föder upp en specifik ras gör det för att hävda sig själva är både osannt och irrelevant i sammanhagnet.

Hittar man hälsoproblem är jag den första att säga att det är fel att fortsätta, men att en ras inte skulle få finnas för att den ser "för häftig ut"... Vem är det som är "utseendefixerad" då?

Senast ändrad:

Jag har inte lyckats hitta ngn koppling mellan sphynxgenen o allvarlig sjukdom. Men nakenheten i sig är ju något som försämrar kattens överlevnadsmöjligheter, men det är kanske vad folk vill ha (förutom det "fräna" utseendet), en katt som MÅSTE tas om hand om människan, en infantilisering av katten!
PL
så pudlar som inte fäller sin päls utan måste klippas tillhör samma invaliga grupp som sphynxkatter?
dvs de som inte överlever utan mänskling omvårdnad..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 060
Senast: miumiu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25