Spuni frá Midsitju

ThereseF

Trådstartare
Vilka ska betäcka med han i år? Hingsten hade fullt upp förra året med flest betäckningar i Sverige. Är han fortfarande lika populär? Har ni några bilder på hans avkommor? Kan ni berätta lite om hur de blir?

Sv: Spuni frá Midsitju

Jag har ett sto som skall till honom i år.

Jag har använt honom två år i rad på mitt ena sto och är mer än nöjd. Hingsten är helt underbar och han ger fina avkommor.

Du kan hitta mina två på min hemsida, finns i min profil.

/Åsa

L ska skicka upp ett sto till honom när han är hemma i tio dagar innan han åker till Öland :angel: Men Dimma brukar blir dräcktig så vi får se, annars åker hon med till Öland. Det har blivit mkt bättre där detta året med två omgångar och en tjej som ska bo hos hästarna o kolla dom varje dag. Så fort en grupp sto är ultraljudade och dräcktiga åker de hem och nästa flocka släpps in.

/jenny

L ska skicka upp ett sto till honom när han är hemma i tio dagar innan han åker till Öland :angel: Men Dimma brukar blir dräcktig så vi får se, annars åker hon med till Öland. Det har blivit mkt bättre där detta året med två omgångar och en tjej som ska bo hos hästarna o kolla dom varje dag. Så fort en grupp sto är ultraljudade och dräcktiga åker de hem och nästa flocka släpps in.

/jenny

Ja visst blir det bra, det är jag som ska kolla till alla hästarna som släpps på öland. Det är ju ett paradis för hästarna. Tänk att få leva som vildhäst i några månader, vad skönt för de.

min häst som jag ska köpa är undan samba fra Midsitjulite kul:)

Hej!

Jag känner han som äger Spuni och har haft nära kontakt med den hästen. Gå in på Kvarnbacka.se där han finns så kan du läsa mer och se någon av hans avkommor.

Detta är ju en gammal tråd och om jag förstått det hela rätt så har TS varit den som skött hästarna på Öland hela sommaren (alltså jobbat för Johan och Kvarnbacka).

Jag är förtjust i Spuni som individ. Men kommer inte av olika anledningar att använda mig av honom igen.

Jag skrev inte att jag har jobbat för Johan, men känner honom och han har haft Spuni på andra ställen innan Öland där jag kom i kontakt med honom.

Inte du men trådskaparen (TS) jobbar på Kvarnbacka

jag sa ju inte att jag jobbat för Johan, och Spuni har stått på andra ställen innan Öland, jag träffade honom när han precis kommit till Sverige från Danmark, det var där jag kom i kontakt med honom.

jag sa ju inte att jag jobbat för Johan, och Spuni har stått på andra ställen innan Öland, jag träffade honom när han precis kommit till Sverige från Danmark, det var där jag kom i kontakt med honom.

???!!!
Jag menar forfarande trådskaparen = alltså inte du utan ThereseF. Du hänvisade till Kvarnbackas hemsida och jag svarade då att ThereseF jobbar på Kvarnbacka. Alltså har hon förmodligen redan sett avkommorna på Kvarnbackas hemsida och förmodligen en del i verkligheten också. ThereseF startade liksom den här tråden i maj och har därefter tillbringat hela sommaren på Öland tillsammans med Spuni och hans ston (bl.a. mitt sto).
Hänger du med nu i resonemanget;)?!

Spuni är jättefin, men är inte ett skäl till att han har flest ston att Johan betäcker många själv?
Hmm, Jag tar om den meningen:rofl:: att hans hingstar betäcker många av hans egna ston och han har många egna ston. (man får ju inte ställa till det för honom nu när han är gift å allt!).:p
Jag gissar att Hyreygur..Heimir..(vad heter han nu igen svarta konstantskimmeln) kommer ha flest nästa år liksom. Men kanske har jag fel..det har hänt förr :D

Jag vet inte fördelningen mellan stona som kommer utifrån och de som tillhör Kvarnbacka. Men visst kan det säkert påverka statestiken. Tyvärr blir ju även fertiliteten lidande när man tar in så många ston. Men det är väl en risk man får ta som stoägare när man skickar sitt sto dit, bara man är medveten om det.

Hur många ston har han haft i år? Hur såg fertiliteten ut förra året? Brukar han inte ligga på runt 70-75%?
Fast igentligen borde hans siffror vara mer tillförlitliga än en hingst som har 100% dräktighet och kanske bara betäckt 5 ston.
Men tror som Sammet att fertiliteten går ned när man får så många ston.

Jag gillar själv inte Spuni så värst mycket. Tycker inte om hans extriör och men är ändå ganska imponerad av hans gång och inte minst hans avkommor.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka