Spuni frá Midsitju

Sv: Spuni frá Midsitju

Ursäkta ska inte skriva mer.:(

Varför inte det? Det är inte helt ovanligt att det uppstår missförstånd så här över nätet. Men det löser sig oftast;).
Så det är väl klart att du ska fortsätta att skriva så länge du finner att du har något att tillföra diskussionen.

*kl*

Jag har ju som sagt använt honom nu tre år (nästan i rad). Samma sto och vid olika perioder under sommaren. Alla dessa år har han haft många ston.

Mitt sto har tagit sig på första brunsten utan problem alla år. Givetvis är det inte så för alla. Men om du har ett sto som har svårt att ta sig så kan det ju vara värt att handbetäcka så man verkligen vet att hingsten får göra sitt. En del ston är mycket duktiga på att dels putta bort varandra och själva slå bort hingsten och inte släppa till.

Tjaldur hade i somras två ston som inte ville låta sig betäckas. Men efter handbetäckning blev båda dräktiga. Det gäller att som hingsthållare ha koll på brunst och om de blir betäckta.

/Åsa

*kl*
Har du Tjaldur nu?
Har Tim sålt eller har du honom på station?

*kl*
Har du Tjaldur nu?
Har Tim sålt eller har du honom på station?

Nej Tjaldur har åkt vidare till en annan tjej.
Nästa sommar skall han ju stå i Norrland.

Jag hade honom på station. En underbar sommar :love:

/Åsa

Inte dåligt att komma över en Samba avkomma. Samba är ju en oerhört flott häst. Vem är far till din häst?

Det kan inte vara samma Samba som du tänker på (som var högst dömd 4-årigt sto på Landsmot 2002), jag känner hennes ägare och han har inte sålt nån av hennes avkommor, den äldsta är hingst och jag tror han har sålt andelar i honom men inte "hela" hästen.

*kl*

Jag har ju som sagt använt honom nu tre år (nästan i rad). Samma sto och vid olika perioder under sommaren. Alla dessa år har han haft många ston.

Mitt sto har tagit sig på första brunsten utan problem alla år. Givetvis är det inte så för alla. Men om du har ett sto som har svårt att ta sig så kan det ju vara värt att handbetäcka så man verkligen vet att hingsten får göra sitt. En del ston är mycket duktiga på att dels putta bort varandra och själva slå bort hingsten och inte släppa till.

Mitt sto brukar också vara väldigt fertil, men i år ville det sig inte av olika anledningar. Så blir det ju ibland. Men man hoppas ju naturligtvis alltid att hingsthållaren ska försöka skapa så gynnsamma förhållanden som möjligt. Allt för att hålla kvalité och hög fertilitet.

Det kan inte vara samma Samba som du tänker på (som var högst dömd 4-årigt sto på Landsmot 2002), jag känner hennes ägare och han har inte sålt nån av hennes avkommor, den äldsta är hingst och jag tror han har sålt andelar i honom men inte "hela" hästen.

Nej, det kan omöjligtvis vara den Samba. Har också hört mig för om det och förstod snabbt att fallet inte var så. Verkade ganska suspekt att köpa en häst undan Samba och inte veta mer:angel:

Hur många ston har han haft i år? Hur såg fertiliteten ut förra året? Brukar han inte ligga på runt 70-75%?
Fast igentligen borde hans siffror vara mer tillförlitliga än en hingst som har 100% dräktighet och kanske bara betäckt 5 ston.
Men tror som Sammet att fertiliteten går ned när man får så många ston.

Fick nya islandshästen idag och Spunis siffror för förra året:
Betäckte 63 ston 2006, 47 föl föddes 2007 (1 död, 2 kastat, 12 gall). Dräktigheten var 81% och levande föl 75%
I år betäckte han 68 ston.
Måste väl andå vara ganska ok? Eller vad tycker ni andra?

Det är ju rent statiskt svårt att jämför hingstarna. Någon kan ju ha betäckt 4 ston och ha 100% dräktighet/levande föl och en annan hingst kan ha betäckt 53 ston och ha 93% dräktighet/82% levande föl.

Vi ska dräktighets kolla mitt sto om några veckor (blodprov). Visst möjligheten finns att hon är dräktig (ultaljudades väldigt tidigt) men samtidigt så vågar jag inte hoppas på det.

Fick nya islandshästen idag och Spunis siffror för förra året:
Betäckte 63 ston 2006, 47 föl föddes 2007 (1 död, 2 kastat, 12 gall). Dräktigheten var 81% och levande föl 75%
I år betäckte han 68 ston.
Måste väl andå vara ganska ok? Eller vad tycker ni andra?

Det är ju rent statiskt svårt att jämför hingstarna. Någon kan ju ha betäckt 4 ston och ha 100% dräktighet/levande föl och en annan hingst kan ha betäckt 53 ston och ha 93% dräktighet/82% levande föl.

Vi ska dräktighets kolla mitt sto om några veckor (blodprov). Visst möjligheten finns att hon är dräktig (ultaljudades väldigt tidigt) men samtidigt så vågar jag inte hoppas på det.

Jag håller helt och hållet med dig. Tycker det är bra siffror. Det säger ju sig självt att ju fler ston man har desto svårare är det att få 100% i dräktighet. Och det har ju absolut inte bara med hingsten att göra.

Jag har inte fått islandshästen. Kan du kolla hur många ston Tjalle har haft i sommar. Vem vann ligan?

/Åsa

20 på Tjalle. Den som har mest... ska se över..... 20 på T är från 2006, 2007 står inget.... Spuni leder -07 dock är många ej ifyllda.

Senast ändrad:

Jag håller helt och hållet med dig. Tycker det är bra siffror. Det säger ju sig självt att ju fler ston man har desto svårare är det att få 100% i dräktighet. Och det har ju absolut inte bara med hingsten att göra.

Tyvärr är jag inte helt övertygad om resultatet kommer att bli lika bra nästa år. Dåligt bete och mycket regn bidrog nog inte direkt till att höja fetiliteten varken bland stona eller hingsten.

20 på Tjalle. Den som har mest... ska se över..... 20 på T är från 2006, 2007 står inget.... Spuni leder -07 dock är många ej ifyllda.

Nej, jag undrar också vad som stämmer och inte stämmer. Vaengur ska ju ha haft uppemot 60 ston men enligt statestiken i Islandshästen så ligger han "bara" på 22.

Nja Vængur har legat på 50 ston men efter växjö var han i Danmark och resultatet visas inte i islandstidningen från Danmark.

Veronika:)

Tyvärr är jag inte helt övertygad om resultatet kommer att bli lika bra nästa år. Dåligt bete och mycket regn bidrog nog inte direkt till att höja fetiliteten varken bland stona eller hingsten.

Nej, jag undrar också vad som stämmer och inte stämmer. Vaengur ska ju ha haft uppemot 60 ston men enligt statestiken i Islandshästen så ligger han "bara" på 22.

Nej det blir nog sämre nästa år.

Aha så det är inget redovisat för Tjalle i år. Han hade ju över 20 bara hos mig. Tim hade runt 14 och två på sista stället. Det blir ju ca 36 st.

Tack för hjälpen.

/Åsa

Han är fin den hästen:love:. Men det bästa verkar vara hans trevliga temperament.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka