Spruta vs kastrering?

H

heylan

Vill kastrera min tik när ekonomin tillåter, detta pga av att hon påverkas mycket av sina hormoner, blir väldigt skendräktig etc. Har på senaste tid, av ett par olika personer, fått höra att "varför sprutar du henne inte istället?" Så, varför gör jag inte det? Uppnås liknande/samma effekter? Fördelar? Nackdelar? (Jämfört med kastrering.)

Sv: Spruta vs kastrering?

Vill kastrera min tik när ekonomin tillåter, detta pga av att hon påverkas mycket av sina hormoner, blir väldigt skendräktig etc. Har på senaste tid, av ett par olika personer, fått höra att "varför sprutar du henne inte istället?" Så, varför gör jag inte det? Uppnås liknande/samma effekter? Fördelar? Nackdelar? (Jämfört med kastrering.)

Fördel: Priset initsialt, ingen konvalecens, ingen pälspåverkan.

Nackel: Priset kan bli väldigt högt. Min tik fick pyo och diabetes. Efter akutoperation och insulinbehandlig, samt inläggning i 2 omgångar fick hon somna in eftersom diabetesen inte gick att häva eller få under ordentlig kontroll. Detta är inte en helt ovanlig biverkning.

Hm...det känns som att jag alltså ska fortsätta på min inslagna linje mot kastrering...

Hm...det känns som att jag alltså ska fortsätta på min inslagna linje mot kastrering...

Det är min bestämda rekomendation. Det var inte värt att förlora hunden. (+ en nätt kostnad på närmare 14.000, även om det kändes oviktigt i sammanhanget).

Vet inte om det stämmer men har hört att risken för livmodercancer är stor om man sprutar upprepade gånger. Av de bekanta som har kastrerade tikar så har jag bara hört bra saker gällande kastration.

Enda "fördelen" jag kan se är väl priset (halvdant argument det också - p-sprutor måste ju ges ett par gånger per år iaf och är väl knappast gratis de heller) och att man inte behöver operera - just då i alla fall. Tycker det känns väldigt kortsiktigt tänkt att rekommendera p-spruta framför kastrering med tanke på riskerna för tiken i långa loppet. Det är såvitt jag vet ganska vanligt att tiken utvecklar både juvertumörer livmoderinflammation efter behandling med p-spruta och då sitter man där med en sjuk tik som måste akutopereras istället... Att operera en frisk tik är givetvis en betydligt mindre risk. Så jag tycker du tänker helt rätt!

Jag antar att du med "sprutar" menar att ge hunden p-spruta? Om inte så kan du bortse helt från mitt inlägg.

Alla veterinärer som jag har talat med angående detta menar att p-medel till hund mycket drastiskt ökar risken för juvertumörer. Kastrering å andra sidan minskar risken för samma sak.

Tack alla!:bow: Då vet jag att jag har tänkt rätt och att kastrering är det bästa!:)

...synd bara att det ska vara så förbenat dyrt... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

En fråga till. Jag har inte hört om någon som fått ta en operation på försäkringen om hunden inte redan drabbats av livmoderinflammation etc. Men i försäkringsvillkoren kan man läsa (under rubriken om vad som ej ersätts): "Kastration eller sterilisering om inte ingreppet var nödvändigt på grund av medicinska indikationer. Dessa ska vara dokumenterade i veterinärintyg och godkännas av Folksam."

Men vad innebär egentligen "medicinska indikationer"? Att hunden insjuknat? Att hunden påverkas av sina hormoner vilket medför en enorm stress? Att man bedömer sannolikheten stor att hunden ska drabbas av livmoderinflammation? Eller vad? (Vad jag förstår av de fall jag vet om så måste hunden ha insjuknat och läget vara akut, för att försäkringen ska gälla...)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Elvasaga
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 547
Senast: malumbub
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 543
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka