Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte på det när det var flera ston som man sprutade igång här på buke redan i maj...det beror nog på vem man frågar...
Min åsikt är att det sprutas alldeles för mycket numera, att man inte låter naturen få en chans att göra rätt på egen hand. I vissa fall kan det säkerligen vara befogat, men jag tycker nog att den gränsen är passerad i de flesta fall.
Jag har ett ponnysto som sprutats ett antal gånger tidigare år, av olika orsaker. INGEN av dessa gånger har hon blivit dräktig. Däremot har hon blivit dräktig på första försöket alla de gånger hon betäckts på naturliga brunster...
Frågan är ju bara när vi kommer få börja betala för detta sprutande och vilka följder det kommer ge.Ja det är helt olika saker. Spruta bort ägg får man göra betydligt oftare numer när inte helgskick funkar lika bra.
Nej men man tillför och förstör ordningen på det egna naturliga hormonspelet .Fast det är ju kroppsegna hormoner, inget artificiellt så sett.
Exakt så!Fast om ett sto tex aldrig kommer i brunst eller har andra fertilitetsproblem är ju det ett tecken på att det inte riktigt fungerar som det ska ändå. Då ser jag faktiskt inga problem med olika former av hormonbehandling. Sen känns det kanske inte jättebra när fullt fungerande ston sprutas bara för att det inte riktigt passat med semintillgången. Men med tanke på vilka pengar det rör sig om i aveln idag så lär inte sånt bli mindre ovanligt.