Spruta igång sto

cusan

Trådstartare
Mitt sto är igångsprutad för andra gången i år . Jag börjar fundera på hur bra det är egentligen . Hur många gånger kan man spruta ett sto på en säsong utan att de far illa ?
 
Vad är anledningen till att hon sprutas igång? Gulkropp?

Jag hade bara sprutat en, max två gånger och sedan lyssnat på stoet och skippat den säsongen.
 
det beror nog på vem man frågar...
Min åsikt är att det sprutas alldeles för mycket numera, att man inte låter naturen få en chans att göra rätt på egen hand. I vissa fall kan det säkerligen vara befogat, men jag tycker nog att den gränsen är passerad i de flesta fall.

Jag har ett ponnysto som sprutats ett antal gånger tidigare år, av olika orsaker. INGEN av dessa gånger har hon blivit dräktig. Däremot har hon blivit dräktig på första försöket alla de gånger hon betäckts på naturliga brunster...
 
det beror nog på vem man frågar...
Min åsikt är att det sprutas alldeles för mycket numera, att man inte låter naturen få en chans att göra rätt på egen hand. I vissa fall kan det säkerligen vara befogat, men jag tycker nog att den gränsen är passerad i de flesta fall.

Jag har ett ponnysto som sprutats ett antal gånger tidigare år, av olika orsaker. INGEN av dessa gånger har hon blivit dräktig. Däremot har hon blivit dräktig på första försöket alla de gånger hon betäckts på naturliga brunster...
Jag tänkte på det när det var flera ston som man sprutade igång här på buke redan i maj...
 
Mm, det kan inte vara bra att greja med naturen på det sättet för mycket ....
 
Håller med Ameo, de gånger jag har sprutat igång brunster har det aldrig blivit något men när hon har fått komma i brunst själv har hon tagit sig direkt. Är helt klart emot att störa naturens gång när det bara handlar om att vänta ett par enstaka veckor...
 
Vi har sprutat igång när brunsten inte kommer igång utan stoet står med en gulkropp. Då har de alltid tagit sig. Men vi sprutar inte för att skynda på mellan brunster.
 
Enda gången det sprutades på stationerna jag jobbade på var när de stod med gulkroppen kvar, eller när det gällde halvblodsavel, för att hingsten skulle ut på tävling och inte fanns för skick på ett tag sen.
 
Har haft ett sto som sprutades för att släppa ägget eftersom hingsten skulle iväg och tävla så gick inte att få fler doser, hon blev dräktig. Förra året stod vårt ponnysto bredvid hingsten i en månad utan att komma i brunst. Hon fick då en spruta och blev brunstig några dagar senare och blev även dräktig.

Vet inte om jag skulle hålla på och spruta samma sto flera gånger under en säsong, då låter det som om det finns andra problem. Infektion? 2 ggr är väl ingen fara dock :)
 
En del ston kommer inte i egen brunst helt enkelt. Vad det beror på kan man såklart spekulera i, men vill man ha dem dräktiga är det inte mycket att välja på.
 
Det är väl viss skillnad på att spruta igång en brunst ifall att stoet inte kommer i egen brunst och på att spruta bort äggen.
 
Ja det är helt olika saker. Spruta bort ägg får man göra betydligt oftare numer när inte helgskick funkar lika bra.
 
Hur tänker du då @ameo? Tror du att fertiliteten kommer sjunka? Det tror jag redan har hänt isf. Jag tror inte detta påverkar särskilt mycket.

Däremot kan man såklart ifrågasätta hormonanvändningen i stort. Det är en risk med att få det i naturen.
 
Jag tänker att man kanske inte har erfarenhet av den frikostiga användningen av hormoner, så att man inte vet vilka se långsiktiga effekterna på kroppen är.
Jag kan inte tänka mig att det är helt harmlöst att hålla på att tillföra hormoner i tid och otid, även om jag inte kan svara på vilka bieffekter det kan ha.
 
Fast det är ju kroppsegna hormoner, inget artificiellt så sett.
Nej men man tillför och förstör ordningen på det egna naturliga hormonspelet .
Diskuterade detta med min duktiga seminveterinär som menade att det många hormoner som ska samspela som man då sätter stoets egna hormoner ur spel .
Jag tyckte att i våras så skrev många om sina ston som sprutades igång , vilket känns totalfel iallafall för mig .
 
Fast om ett sto tex aldrig kommer i brunst eller har andra fertilitetsproblem är ju det ett tecken på att det inte riktigt fungerar som det ska ändå. Då ser jag faktiskt inga problem med olika former av hormonbehandling. Sen känns det kanske inte jättebra när fullt fungerande ston sprutas bara för att det inte riktigt passat med semintillgången. Men med tanke på vilka pengar det rör sig om i aveln idag så lär inte sånt bli mindre ovanligt.
 
Jag är i valet och kvalet just nu om jag ska försöka betäcka på fölbrunst eller vänta lite och spruta igång en ny brunst för att tjäna in några veckor. Jag hade aldrig gjort det om det var tidigt på säsong men nu är det ju SENT och jag vill gärna att stoet blir dräktigt även iår och helst att hon inte fölar så sent som detta år (9/7)
 
Fast om ett sto tex aldrig kommer i brunst eller har andra fertilitetsproblem är ju det ett tecken på att det inte riktigt fungerar som det ska ändå. Då ser jag faktiskt inga problem med olika former av hormonbehandling. Sen känns det kanske inte jättebra när fullt fungerande ston sprutas bara för att det inte riktigt passat med semintillgången. Men med tanke på vilka pengar det rör sig om i aveln idag så lär inte sånt bli mindre ovanligt.
Exakt så!
OM man sprutar för att stoet inte fungerar normalt så har det ju liksom ett "medicinskt" syfte och förmodligen inget man gör vid upprepade tillfällen. (kommer stoet ändå inte igång så kanske hon inte har i avel att göra...)

Men detta sprutande i tid och otid för att brunster och ägglossningar ska stämma med semintillgången, jag kan inte tänka mig att det är bra i längden.
Just nu har jag förvisso bara ponnyer på naturlig betäckning, men nästa gång jag ska använda en hingst som står på semin så vete katten om jag inte hellre transporterar stoet till hingsten för att slippa hormontillförsel.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp