Spruta igång sto

KL
Intressanta frågor. Jag tror många stationer känner press från stoägare att det ska "hända nåt" hela tiden. Att varje dag få samtal från ägare som undrar "kommer hon i brunst, tror du hon kan komma hem till på tisdag, inte seminbar idag HELLER?" osv gör i alla fall att jag inte drar mig för att spruta igång. Annars får man väl rykte om att hålla på stona för att få mer dagavgifter.
 
KL
Intressanta frågor. Jag tror många stationer känner press från stoägare att det ska "hända nåt" hela tiden. Att varje dag få samtal från ägare som undrar "kommer hon i brunst, tror du hon kan komma hem till på tisdag, inte seminbar idag HELLER?" osv gör i alla fall att jag inte drar mig för att spruta igång. Annars får man väl rykte om att hålla på stona för att få mer dagavgifter.
Kan även förstå det trycket på er .
Desto bättre att detta kommer upp till diskussion -:)
 
Ja, och sprutar bort ägg gör man inte för att man älskar att själv utsätta sig för hormoner. Utan för att det blir billigare för stoägaren med spruta än med ett extra skick, samt att aktuell hingst kanske är så fullteckad att de inte gärna skickar mer än en dos.
 
KL
Intressanta frågor. Jag tror många stationer känner press från stoägare att det ska "hända nåt" hela tiden. Att varje dag få samtal från ägare som undrar "kommer hon i brunst, tror du hon kan komma hem till på tisdag, inte seminbar idag HELLER?" osv gör i alla fall att jag inte drar mig för att spruta igång. Annars får man väl rykte om att hålla på stona för att få mer dagavgifter.
Där tror jag du slog huvudet på spiken tyvärr ... Stoägare har nog ofta för lite kunskap , och kör över sitt sto till stationen , ibland för tunna , ibland utan att ha koll på brunsten och förväntar sig mirakel på nolltid....eftersom det är såpass stora pengar inblandade så vill man se resultat , fort ... Utan att själv göra grundarbetet med rätt foder och koll på brunsterna etc ....
 
Mitt ena sto har tysta brunster, henne körde jag ner till Skåne och det första jag gjorde var att åka till station för att kolla var i cykeln hon var, hon var nyovulerad, vi väntade på nästa brunst som hon tog sig på. Sto nr två har också tysta brunster tog henne till en (annan än hemmastationen) och hon hade också gulkropp, detta var i maj, då frågade de på stationen om jag ville spruta igång henne....eh, nej, inte så tidigt på säsongen, hade gulkroppen däremot hängt kvar hade jag nog sprutat för att få ordning på brunsterna. Hon kom i naturligt brunst tog sig på den andra. Sto nummer tre fölade för en vecka sedan, jag kommer köra till station på fredag och hoppas att hon inte släppt ägget, seminera henne och hålle tummarna för att det tar sig, om hon har släppt ägget kommer jag att spruta igång ny brunst för att tjäna några dagar....
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp