Spruta igång brunsten!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 7 105
S

snusisgirl

Alla ni som vet, Hur långt efter det att stoet har fått 1a sprutan, för att få igång brunsten, brukar det ta innan hon blir brunstig?

Sv: Spruta igång brunsten!

2-3 dagar vet jag det tog för flera ston jag mött.

2-4 dagar. Men det kan ta så lång tid som en vecka, tio dagar.

Okej! "vi" har fått spruta mitt sto men det verkar inte som om hon vill bli brunstig. Tycker att detta e så spännande så d känns som om allt tar så lång tid. Men då kanske man ska ha is i magen ett tag till. KOmmer kanske om någon dag.

Sprutade mitt sto på en lördag och på måndag hade hon redan gått ur brunst....:crazy::crazy: Det tog alltså 36 timmar för henne att komma i brunst, brunsta och ovulera...;) Detta är tydligen mkt ovanligt. Vi sprutade igen och den gången tog det ca 3 dagar för hela processen och då var vi beredda och nu är hon dräktig.

Det vanliga är nog att det tar 3 - 8 dagar innan de går i brunst. Lycka till :banana::banana:

Vårat HBL sto tog det 3 timmar för. Welsh ponnyn kom inte i brunst trots 3 sprutor. Vi har slutat att spruta igång våra nu. Jag tycker att risken för tvillingar är för stor. HBL Fick tvillingar men kastade i mån. 9. Vet hade missat det på UL.

Vad har tvillingar med sprutan att göra?:confused:

Inget, skulle jag vilja påstå. Jag har sprutat Dinolytic på mängder med ston i över 15 år, och kan inte se nåt samband alls.

Däremot, om man sprutar pregnyl, för att få stoet att släppa ägg önskad tidpunkt, så kan jag tycka att risken för tvillingar ökar.

Min tog ca 4 dagar sist vi gjorde det och nu är hon sprutad i fredags och hoppas att hon brunstar på måndag så vi kan seminera!

Nu klättrar jag på väggarna. Lillan har fått 2 sprutor och vill fortfarande inte veta av hingsten. Så typiskt. Vad ska man göra? Detta är säkert straffet för att jag väntade så länge innan jag lämna iväg henne:(:)

Min ena fick sprutas igång, det tog bara 2 dagar så var hon jättebrunstig. Nu väntar jag på ett UL som ska göras i veckan efter att hon prövats för hingst först. Hon har iaf inte gått om.. Så har jag lite tur nu så kan fröken komma hem inom en vecka. :bump::bump:

Min sprutades igång den 2juli,alltså för 1v.sedan o vill ändå inte komma i brunst,står bara med vätska så dom får spola henne:(
Det är verkligen inte likt henne men vi har inte behövt spruta igång henne förut...bett veterinären ringa mig i e.m. hon har nu stått på station i 1,5 mån.:eek:

Mitt ena sto som jag hade iväg på betäckning ifjol, ville inte heller brunsta trots att hon blev sprutad. Hon reagerade inte alls.
Tredje (eller om det var fjärde?) sprutan fungerade dock. Då började hon svettas i mängder direkt efteråt, och efter ett par dagar kom hon i brunst & betäcktes.

Tyvärr resorberade hon tidigt och fick betäckas om i slutet av juli. Även då efter att ha blivit igångsprutad.

Så hon stod hos hingsten i 4½ månad, innan jag kunde hämta hem henne dräktig...

Men det var värt allt krångel, för i hagen skuttar nu världens sötaste stoföl! :)

Kan ju tillägga att här hemma brunstar hon som en klocka...

För min tog det fyra dagar från att hon fick sprutan till hon blev betäckt (naturlig). Jättebrunstig blev hon. Och så var det den olidliga väntan...

KL
Väntar otåligt på 2 betäckningsston som har sprutas. Den ena i fredags och inte kommit i brunst medan den andra i söndas. Den första har inte visat brunst på de 2 v som hon varit hos oss och den andra har blivit betäckt och inte kommit om i brunst men är inte dräktig. Båda 2 är halvblod:smirk: Hos oss är det alltid halvblodsstona som är trassliga med brunsterna. Ponnystona behöver bara träffa hingsten så brunstar de.

Min har ju brunstat som en klocka tills hon troligtvis har tagit sig och sedan resorberat. Det måste ha rubbat cirkeln något.

var på Ul idag o ett ägg var på g så hon fick en spruta och fick stå kvar på stationen för insemination då det är dax, vet trodde ev imorgon. Detta är SÅÅÅÅ spännande.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det... 2
Svar
34
· Visningar
1 802
Senast: Corax
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 987
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka