Spruta facetter i halskotpelaren?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min tjej ska sprutas i facettlederna nu i veckan (om jag fattade rätt nånstans ner mot 5/6/7, men jag har inte fått svaret exakt). Jag har redan läst mängder med skräckhistorier och några få positiva. Det jag undrar mest nu är vilka restriktioner hon kommer ha efter sprutorna?

Samma dag gissar jag sjukhage pga droger. Men sen då? Får/ska hon äta mat från marken? I krubba? Finns det nåt jag borde göra för att underlätta för henne? Kommer hon få gå i hage eller är det sjukhagen som gäller? Hon är inte igång för att ridas, men promeneras gör hon - kommer vi kunna fortsätta med det?

Jag kommer självklart fråga veterinären när han är ute och får säkert lite råd då med, men det skulle vara skönt att för en gångs skull känna sig lite förberedd och inte behöva fixa allting samma dag, samt slippa ringa vet. för nittioelfte gången med frågor - han har ju andra patienter också.

Tacksam för alla erfarenheter jag kan få.

/L

Det var.många år sen, men min häst blev behandlad i halskotpelaren, inga restriktioner vad jag jag komma ihåg. Det tog superbra och han blev helt fräsch!

Beklagar att din häst är sjuk :(
Min blev sprutas på samma ställe och han fick inga restriktioner. Han fick gå i hage som vanligt men inte tvingas till rörelse av andra hästar (lugn kompis) eller av mig, han skulle få välja själv. Till återbesöket gick han bara i hagen.
Lycka till!

@Lavinia om det är kortison som sprutas pga tex artros så de hästar jag känner om det gjorts på så har det varit samma ”konvalescens” som vid övrig sputning av led dvs hästen ska vara på box vid hemkomst pga lugnande, och sen vara lugn och hållas lugnt första dygnen
för att medlet inte ska transporteras ut så mycket i övriga kroppen utan helst stanna och verka lokalt så mycket som möjligt.
Så är hästen utifrån erf tex lugnast i sin vanliga hage jmf med sjukruta tex., så brukar ”moderna” veterinärer rekommendera det som funkar bäst.

Men ring och kolla med dem innan vad som brukar gälla generellt i deras (behandlande vets) åsikt ? Det är ju inga konstigheter att du som kund vill veta ?

Tack för svar!

Då kan jag slappna av lite fram till besöket iaf :-). Sen får vi se hur det går efter det. Inte tvingas till rörelse... Hon flyttar sig bara nån annan tittar på henne från andra sidan staketet - men hon har bästa kompisen i hagen och jag misstänker att varken han eller hon blir gladare av att vara själva :-)

Tusen tack!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 345
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar