Spruckna nagelband

Jag brukar i krisläge använda Compeed Cracked heel cream. Den gör susen med torra hårda fötter och även nagelbanden blir mjuka igen. I övrigt använder jag ett gäng olika handkrämer och gör gärna "inpackning" med massa kräm som får dra en stund framför tvn.

Jag brukar i krisläge använda Compeed Cracked heel cream. Den gör susen med torra hårda fötter och även nagelbanden blir mjuka igen. I övrigt använder jag ett gäng olika handkrämer och gör gärna "inpackning" med massa kräm som får dra en stund framför tvn.

jag använder också hälsalva/creme som är avsett för extremt torra hälar. Det enda som fungerar på min nagelband.

@athena_arabians eller övriga i tråden. Vad har ni för handskar att diska med? Jag tycker allt med händer är så klumpigt så har inte ens vågat testa ännu :o

Alltid nitril, tjocka flergångs eller tunna engångs (de går att använda flera gånger om man är försiktig). Jag har ju diverse allergier och vill inte använda latex pga det. Det är lätt hänt att bli allergisk mot latex, speciellt om man har anlag för det.

Mina nagelband och händer tycker inte om kyla. Nagelbanden spricker, flikar sig och börjar blöda.

Bästa tipsen för att undvika och förbättra situationen?

Jag smörjer flera gånger dagligen med canoderm, värdelöst! Till natten smörjer jag med Nonique intensive
B-vitamin! Nu kommer jag med mina fåniga vitaminer igen men en vitamin som heter Silica beauty (pinsamt namn :o) tänkte jag äta för att få vackert hår, men jag fick fina nagelband och ofnasiga händer istället. Jätteförvånad, hade inte ens tänkt att de skulle varit ovanligt vinterdumma. (Håret vette sjutton om det hände något med :) )

@Badger Värt att testa! Är vegetarian så just b-vitamin finns det väl en risk att det är brist på.
Det tog ett par månader innan jag märkte effekten. Sedan vet jag inte om jag var långsam på att märka eller att det tog ett tag för effekt.

(Sedan har jag förresten märkt en annan sak när jag tog andra B-vitaminer, inte dessa faktiskt (de andra gav iofs inte heller effekt på huden vad jag märkte) men det kan säkert hända med b-vitaminer i allmänhet. Att jag tror att man kan få finnar om man äter mer än man behöver. Så om du plötsligt skulle få en finne gör uppehåll med B-vitaminerna. Kan iofs vara inbillning men. Aha, nu snabbgooglade jag, det ska tydligen vara just högt intag av B12 som kan ge det. Kanske är olika proportioner i olika vitamintabletter. Dessutom äter ju du inte kött så det borde ju inte bli för högt. jupp källan är usel https://www.mabra.com/ny-studie-vitamintillskott-kan-ge-dig-akne/)

Ah läste lite slarvigt. Om vi säger såhär: jag har inte känt av några probem. Mina nagelband är mjuka och jag har inga sprickor.

Mjukgörare är hormonstörande och kan kanske ge effekter på längre sikt, så det är ju svårt att veta om man får problem av det i framtiden.

Jag vågar i alla fall inte använda handskar så, fast jag misstänker att mina händer skulle må bra av det.

Mjukgörare är hormonstörande och kan kanske ge effekter på längre sikt, så det är ju svårt att veta om man får problem av det i framtiden.

Jag vågar i alla fall inte använda handskar så, fast jag misstänker att mina händer skulle må bra av det.
Räcker så bra med apotekets tyghandskar, så händerna får andas också.

Tipsar om flera lager! Jag har mycket sprickor i ansiktet och händer om jag inte är försiktig. Ögonbryn som spricker blöder ohälsosamt mycket....

1. Tillskott eller maten. Jag måste äta olja och Imedeen. Annars fnasar jag direkt och sedan spricker jag på vintern. Även zink är viktig för mig.

2. Smörjer jag med olja endast blir jag torrare, behöver fukt först sedan olja. Så nu kör jag med fuktgivande ansiktsvatten först sedan olja. Detta hjälper mycket bra! Anisktsvattnet jag använder är ett tjockare, lite geleaktigt nästan och sedan bySaras makeup remover oil för denna kan jag använda runt ögonen också utan att det blir för tjockt.

3. Skydda, handskar/vantar och halsduk. Jag fryser inte, bara skyddar mot kylan och blåsten.

4. När jag tvättar mig tar jag lite olja först, sedan tvål, sedan olja igen (händer efter toabesök tex). I duschen tar jag på olja först sedan duschar jag och avslutar med ansiktsvatten, serum, olja, kräm.

Liknande trådar

Kropp & Själ Era bästa tips mot spruckna nagelband? Jag får stora sprickor som går ner en bra bit på fingret, gör ont och blöder en hel del. Har...
2
Svar
33
· Visningar
1 508
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar