spruckna hovar - hjälp!

fleur

Trådstartare
jag har en tvååring med dåliga hovar. Han har ganska mycket mugg och sedan är det typ vågräta torrsprickor från ballarna och ner en bit på hoven. Den är ganska sprucken i kronranden runt om. Nån som har tips om vad jag ska göra?

Sv: spruckna hovar - hjälp!

Din hovlagare borde ju egentligen veta bäst om hur du ska göra.

Hur behandlar du muggen?
Vad äter hästen?

Mot muggen använder jag muggsalva med e-vitamin. Han äter förutom hö; havre, marstall champion , betfor, lucern,olja, mineraler.
Jag har bara haft hästen några dagar och har inte hunnit få hit hovslagaren ännu.

testa att ge hästen ex biotin som är mot dåliga hovar, det funkade jätte bra på min ponny.

Prova med att ta bort betfor, det kan faktiskt hjälpa mot mugg.
Se till att fukta hovarna varje dag på något sätt, med vatten.
Ställ hovarna i en vattenhink, eller sätt på filtboots som man först blöter upp i vatten.

Det vätskar i sprickorna och det verkar ganska poröst. Han har tre vita hovar och det är i dessa det är värst.
Talesättet "utan hovar ingen häst" verkar stämma bra i detta fall:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka