Springmask- hur vanligt är det egentligen???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tuvalisan

Trådstartare
Både jag och min äldste son har råkat ut för dessa krabater några gånger och jag tycker att det var bland det jävligaste äckligaste..... Nu undrar jag varifrån man får det och hur många av er som har drabbats, barn som vuxna... *nyfiken*

Sv: Springmask- hur vanligt är det egentligen???

äggen finns överallt, gissningsvis blir det större mängd där många barn vistas typ dagis och skola...

vi har haft hela familjen i omgångar sen äldsta barnet var i 4årsåldern

det är ju inte så kul men det är ju lätt att få bort

Ägg finns oftast i typ sandlådor, sprids väl helst av katt! Om jag minns rätt... Barn som äter grus eller inte är noga med sin handhygien får det o sen spridas det vidare via toaletten o att barn kliar sig i rumpan o sen glömmer tvätta sig...:crazy:
Varken jag eller mina barn har råkat ut för det konstigt nog!
Nackdelen är att det är som med löss, man skäms o vågar inte berätta o sen sprids det snabbt på förskola/skola... Vissa mäniskor är mer mottagliga än andra...

God hand o toaletthygien är viktigt!

Oki! Halshugg mig inte bara! :D

Finns info påsmittskyddsinstitutets hemsida!:bump:

Min yngsta fick när han var i sen dagisålder men ingen annan i familjen fick det.

Dock fastnar äggen lätt på katter och hundars päls, som barnen klappar och sen får i sig äggen från...
Fast det är ju en helt annan sak. De fastnar ju även på kläder, kan leva i damm på golvet och i sängkläder (förstås)... När jag söker på springmask finner jag inget som anger just pälsdjur som en särskild bärare av maskäggen. Däremot står damm, sängkläder och underkläder särskilt angivna. Och att man förstås ska vara noga med hygienen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 346
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 920
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka