Springig och Stirrig Häst

M

M4lin

Hej! Min häst är ganska gammal (21),Det är en D-ponny och han har alltid varit springig och stirrig vet inte hur jag ska få honom att sluta med det. Om man har galopperat på passet så blir han helt galen sen i traven och vill bara galoppera hela tiden. Jag har försökt med att sakta av till skritt o.s.v Men ingenting funkar. Han lyssnar väldigt mycket på mig så jag tror inte att det är att han e respektlös mot mig som ryttare. Några tips på övningar eller något man kan göra? Han är även väldigt stirrig och spänner sig som att han tror att det kommer hoppa upp en tiger från varje hörn det är också väldigt irriterande eftersom det inte blir någon framgång i tävlingar med en sån häst :/

Sv: Springig och Stirrig Häst

Kolla att foderstaten är balanserad (energi mot protein osv), ta hjälp av någon som kan mycket om hästar, som själv har hästar som är coola, blanka och lagom i hull.

Och hitta en tränare som kan hjälpa dig på plats, kanske behöver du lite sitsträning, att du själv fortsätter att rida avslappnat. = )

Just nu får han bara 5 dl betfor och 2 dl havre efter ridning eftersom han är på sommarbete, ingen aning om det är bra :P Jag har väldigt dålig tillgång till tränare också :/ men tack för tipset :)

Att hästar blir stirriga av havre är inte helt ovanligt. Vi har haft hästar som inte under några omständigheter ö.h.t ska ha havre pga att det slagit slint i skallen på dem då.

Testa att ta bort havren. Du kan ersätta den med t.ex. havrefri müsli om du tycker det är för lite med bara betfor.

Okej tack så mycket ska testa det :)

Hej! Min häst är ganska gammal (21),Det är en D-ponny och han har alltid varit springig och stirrig vet inte hur jag ska få honom att sluta med det. Om man har galopperat på passet så blir han helt galen sen i traven och vill bara galoppera hela tiden.

Är den energisk eller spänd? Att hästar rusar på kan vara relaterat till obehag/spänning/smärta i kroppen. Det behöver inte märkas i lugnare gångarter, men kanske blir mer kännbart för hästen en bit in i ridpasset när man börjar galoppera. Tänker att det ju är en äldre herre som kanske har en del små skavanker att ta hänsyn till? Det kan också vara ren obalans, att han inte orkar bära sig och ramlar iväg framåt.

Eller bara energi - att han stressar upp sig och vill springa. Då är det en ren lydnadssak.

Det är verkligen mycket lättare att bedöma av en person som ser er på plats. Det måste ju finnas tränare någonstans i Norrköping... :D

Jag har försökt med att sakta av till skritt o.s.v Men ingenting funkar. Han lyssnar väldigt mycket på mig så jag tror inte att det är att han e respektlös mot mig som ryttare. Några tips på övningar eller något man kan göra?

Fast om han inte saktar ned så lyssnar han ju inte. Antingen för att han inte kan (något fysiskt problem), för att han inte förstår (ryttarfel), eller för att han inte vill (lydnadsproblem).

Är det så att han helt enkelt behöver stärkas, och vänja sig av med att älga iväg - så finns det ju massor av övningar. Övergångar och tempoväxlingar exempelvis. Men är det så att du helt enkelt sitter och hetsar genom felaktig ridning (inget konstigt alls, ingen ryttare är perfekt) så måste ju du själv komma ned i varv, våga släppa efter och ge honom en chans.

Han är även väldigt stirrig och spänner sig som att han tror att det kommer hoppa upp en tiger från varje hörn det är också väldigt irriterande eftersom det inte blir någon framgång i tävlingar med en sån häst :/

Fast jag antar att en 21:åring inte ska tävlas sådär enormt ofta... ;)

Som någon annan skrev - pröva att ta bort havren. Du kan ge någon annan kraft om du vill, ex korn. Vissa hästar tänder snett på havre, och blir lite överspända.

Han är otroligt mjuk i kroppen för att vara så gammal som han är så tror inte han är spänd så och jag har även försökt kolla igenom med hjälp av veterinär så han verkar inte ha ont någonstans. Det är nog att han mer är väldigt pigg för han har varit såhär nästan hela tiden vi haft honom mot både min syster och mamma som försökt rida honom ibland. minst är han mot mig.

Eftersom han är så pigg för sin ålder så vill jag börja tväla med honom igen..han är en gudomlig häst i dressyren och han är i lika god form som 4 åringen i stallet.

Jag har försökt med att släppa efter på tygeln när han gör såhär för att ha en dragkamp mot en häst är bara onödigt dock ger Han sig inte.

Inne på farligt spår här, men vi har haft hyggligt många hästar 'som absolut inte kan äta havre' men som blivit trevligare med havre : P

M4lin, fortsätt kolla efter en tränare som kan hjälpa dig 'live'. Ibland kan också allting stämma, men det tar lång tid innan det blir bra.

Vi har börjat leta tränare nu som kan komma ut till våran gård..tack för alla tips :)

Inne på farligt spår här, men vi har haft hyggligt många hästar 'som absolut inte kan äta havre' men som blivit trevligare med havre : P

Finns säkert såna ute i världen också! Men då var det kanske inte havren som var problemet - snarare tidigare ryttare. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar