Sv: Springig och Stirrig Häst
Hej! Min häst är ganska gammal (21),Det är en D-ponny och han har alltid varit springig och stirrig vet inte hur jag ska få honom att sluta med det. Om man har galopperat på passet så blir han helt galen sen i traven och vill bara galoppera hela tiden.
Är den energisk eller spänd? Att hästar rusar på kan vara relaterat till obehag/spänning/smärta i kroppen. Det behöver inte märkas i lugnare gångarter, men kanske blir mer kännbart för hästen en bit in i ridpasset när man börjar galoppera. Tänker att det ju är en äldre herre som kanske har en del små skavanker att ta hänsyn till? Det kan också vara ren obalans, att han inte orkar bära sig och ramlar iväg framåt.
Eller bara energi - att han stressar upp sig och vill springa. Då är det en ren lydnadssak.
Det är verkligen mycket lättare att bedöma av en person som ser er på plats. Det måste ju finnas tränare någonstans i Norrköping...
Jag har försökt med att sakta av till skritt o.s.v Men ingenting funkar. Han lyssnar väldigt mycket på mig så jag tror inte att det är att han e respektlös mot mig som ryttare. Några tips på övningar eller något man kan göra?
Fast om han inte saktar ned så lyssnar han ju inte. Antingen för att han inte kan (något fysiskt problem), för att han inte förstår (ryttarfel), eller för att han inte vill (lydnadsproblem).
Är det så att han helt enkelt behöver stärkas, och vänja sig av med att älga iväg - så finns det ju massor av övningar. Övergångar och tempoväxlingar exempelvis. Men är det så att du helt enkelt sitter och hetsar genom felaktig ridning (inget konstigt alls, ingen ryttare är perfekt) så måste ju du själv komma ned i varv, våga släppa efter och ge honom en chans.
Han är även väldigt stirrig och spänner sig som att han tror att det kommer hoppa upp en tiger från varje hörn det är också väldigt irriterande eftersom det inte blir någon framgång i tävlingar med en sån häst :/
Fast jag antar att en 21:åring inte ska tävlas sådär enormt ofta...
Som någon annan skrev - pröva att ta bort havren. Du kan ge någon annan kraft om du vill, ex korn. Vissa hästar tänder snett på havre, och blir lite överspända.