Springer och gapar

J

Joannabaanana

Hej! Jag har ett problem. Min foderponny springer och gapar och försöker komma undan bettet när man ska arbeta och rida dressyr med henne. Hon är en pigg hopp ponny som älskar att springa men jag har börjat träna dressyr med henne ca en månad och vi har redan gjort framsteg (hon är mkt mer lösgjord, lyssnar bättre, arbetar och går lugnt) men ändå så springer hon och gapar hur mjuk man än är i handen. I vanliga fall har hon en pullar , tror jag dt heter, en nosgrimma som går över och under bettet men idag med tips från min tränare testade jag en remont, (en såndär man har på shettisar och unghästar) men ändå sprang hon och gapade. Hon är 8 år. Någon som har haft samma problem eller har ngt tips för hur jag ska få henne att acceptera bettet? fast när vi hoppar håller hon inte på så, är jag rätt så säker på. Det är inte ngt med tänderna för de är kollade.

Sv: Springer och gapar

Är tänderna kollade, eller kan det vara så att hon har ont i munnen och försöker komma undan obehaget?!

ja, tänderna är kollade men jag tror inte att det är något med munnen eftersom hennes ägare också har erfarenhet av att hon gapar för att slippa undan arbetet.

Några intressanta frågor bör ställas?

Vilket typ av bett använder du? Är det ett tränsbett, eller ett bett med hävstång eller något övrigt?
Har du öppnat munnen på henne när hon har bettet i och sett hur det ligger i hennes mun?
Att "binda ihop" munnen på en häst som gapar??? Jag har faktiskt aldrig förstått hur man tänker i ett sådant läge.. varför överhuvudtaget någonsin använda nosgrimma?
Om du själv gapar beror det säkert på något, svårt att andas eller annat obehag..skulle du då tycka det va ok att någon band ihop dina käkar????

På hästens tunga sitter en massa nerver...där sitter sväljreflexer, en häst som gapar försöker INTE komma undan arbetet, då kunde hon kastat av dig istället.

Hästen har svårt att svälja vilket hindrar hennes andning dvs detta beteende visar på mycket stort obehag och du måste verkligen gå till botten med detta problem, prova att rida henne utan bett, i ett bettlöst träns eller kapson tex.. kom ihåg..hon försöker tala om något för dig.. lyssna.. en fri häst springer inte runt och gapar..

Lycka till!

håller med - en häst som gapar påvisar att ngt är fel i munnen. Det som jag tycker brukar vara vanligast är att sidostycken hamnar för tajt. Prova att släppa ner ett hål på varje sida så att bettet hänger lägre i munnen. Det brukar göra susen och hästen blir mer känslig i munnen. Tänk dig själv om du springer och någon skulle dra i dina mungipor ( om än inte i tyglarna)))
Föredrar själv att rida utan nosgrimma eller vanlig engelsk! Spänn inte ihop truten! Då är ngt fel...
Tips! Kolla sidostyckena! Om hästen slår med huvudet så att ryttaren nästan får whipflash skada så är det kanske trötthet eller hårda händer. Gapar eller lägger tungan över bettet - munproblem - tycker nog inte om där bettet ligger...Har inget med hårda händer att göra tror jag. Vissa hästar som inte får stöd brukar oxå flaxa med huvudet .....:grin:

fast när vi hoppar håller hon inte på så, är jag rätt så säker på. Det är inte ngt med tänderna för de är kollade.

Kan det vara så att när du skall hoppa så ger du ett bättre stöd och stadigare tygeltag - och när du skall rida dressyr så vill du vara mjukare i handen (helt i onödan) och då försöker hon söka stöd genom att gapa för att ta tag i bettet som smiter undan så hon inte får samma stöd som du ger när du håller i för hoppningen..... Du kan ju hålla i men ändå vara följsam och mjuk i dina händer, dina armar ska vara som gummiband men ändå hålla i tygeln stadigt...:angel:

Bra lösning där att snörpa igen munnen på henne..(inte)
Du döljer problemet men du hittar inte orsaken!!
En häst tänker aldrig att den ska jävlas, hon har förmodligen ont nånstans, felpassat bett, fel storlek, för håda händer eller så är hon väldigt känslig i munnen. Prova rida bettlöst och se om hon fortfarande gapar och visar obehag.

Alltså, jag tyckte inte heller det var det bästa att använda en annan nosgrimma utan frågade om det inte fanns nåt annat man kunde göra för att få henne att sluta gapa, men min tränare sa att om hon snart skulle lära sig otäcka tekniker att lägga tungan över bettet osv. om man inte fick henne att stänga munnen. Och hur mjuk i handen man än är spelar ingen roll för så länge man kräver något av henne eller vill få henne att sakta ner gapar hon och håller på. Men hon är fortfarande lika glad och framåt hela tiden. Tänderna är kollade så jag vet som sagt att dt inte är nåt med dem. En konstig sak är att hon brukar sluta gapa nästan helt i slutet på ett ridpass.

Hon har ett vanligt tredelat. Vad finns det för bett som är snällare än det egentligen??

Gapar hon så finns det en anledning till det, första man brukar göra är ju att kolla tänderna och det verkar du ha gjort. Då är det bara att byta bett. Var noga med hur tränset sitter och bettet ligger i munnen, är det för långt/kort?

Testa lite olika, rakt gummibett? Bett med fasta ringar? Det finns massvis med snälla bett. Du kanske kan få råd av den som kollade tänderna på hästen vad för slags bett som borde passa?

Hur längesedan var det tänderna kollades förresten?
Att stänga igen munnen är ingen lösningen, nosgrimman finns för att tränset ska sitta stadigt på plats, inte för att dra ihop munnen!

är bettet i lagom tjocklek? prova att rida utan något som holler igen munnen på henne t.ex engenlsk nosgrimma, sidepull(bettlöst)

Alltså, jag tyckte inte heller det var det bästa att använda en annan nosgrimma utan frågade om det inte fanns nåt annat man kunde göra för att få henne att sluta gapa, men min tränare sa att om hon snart skulle lära sig otäcka tekniker att lägga tungan över bettet osv. om man inte fick henne att stänga munnen.
Och hur mjuk i handen man än är spelar ingen roll för så länge man kräver något av henne eller vill få henne att sakta ner gapar hon och håller på. Men hon är fortfarande lika glad och framåt hela tiden. Tänderna är kollade så jag vet som sagt att dt inte är nåt med dem. En konstig sak är att hon brukar sluta gapa nästan helt i slutet på ett ridpass.

Ett enkelt tips, byt tränare om h*n säger åt dig att snöra ihop munnen på hästen!!! Rätt bett och rätt hand som används på rätt sätt så behöver du inte ha nosgrimma över huvud taget - mer än för syns skull kanske! :banana:

Tror jag har samma problem som du, och jag är nästan helt säker på att det inte har med bettet att göra. Inte då det gäller min häst i alla fall. Ställer man krav på henne så svarat hon oftast med att sträcka huvudet framåt och "föltugga" och det är då totalt omöjligt att få kontakt med henne. Hon har samma beteende vare sig hon har bett i munnen eller inte, hon gör lika då hon bara har grimma på sig. Hon använder även samma beteende ibland då hon tigger i hagen. Hon är nyligen inkörd och har haft det här beteendet sedan en par år (så länge jag haft henne). Inga munproblem. I övrigt protesterar hon inte mot träningen utan går framåt och verkar possitiv.
Skulle vara kul att höra av ifrån någon som haft det här problemet och kommit på en annan lösning på det än att byta bett eller spänna fast.

Nu svarade du till fel knapp. För att svara trådskaparen får du trycka på "svara på detta" uppe vid hennes inlägg...

Tror oxå att det inte är bettet, ngt annat som hästen försöker visa! Som att kolla min rygg, ge mig stöd, håll mig inte så hårt eller att nu har jag mjölksyra så låt mig slippa...
Hästar slår ofta med huvudet när de vill släppa koncentrationen en stund, när det blir jobbigt (tänker på detta när det känns som att man får whipflash skador för att hästen nästan rycker tygeln ur handen på en...) Din tränar skall dels vara bra på ridning och instruktion men även bra på att läsa av hästen har man en tränare som har "Koll" så har man en bra tränare...

Min häst gapar också. Han går på ett vandligt tvådelat tränsbett och engelsk nosgrimma med achenrem (stavning?). Jag har testat att spänna nosgrimman på massor med olika sätt, flyttat bettet både upp och ner, ridit både med extremt lite kontakt i munnen och med mer stöd och kontakt. Men inget av det har hjälpt nämnvärt.
Däremot när han kommer till arbete "på riktigt" slutar han och blir mycket lydigare och uppmärksammare. Så jag tror inte att det är något i munnen.
Men jag ska prova att byta till ett annat bett (tredelat D-ringsbett, eller tredelat gummibett) och se om det blir bättre...:grin:

Jag håller med alla andra om att det inte är rätt sätt att knyta ihop munnen på hästen. Även jag har fått det rådet av en dressyrtränare och gjorde som h*n sa, ett tag, tills jag kom på bättre tankar. Hur ska man veta vem man ska lyssna på egentligen? Det är inte så lätt. Det gäller att tänka över allting själv ordentligt, om det låter vettigt i ens egna öron, och även fråga så många andra man kan. Gärna så många Olika hästmänniskor man kan hitta.

Jag skulle prova att rida bettlöst. Min häst rider jag i vanlig grimma med ett grimskaft på var sida ibland t ex. Tycker att många behöver få upp ögonen mer för att man inte behöver stoppa saker i munnen på hästen.
Lycka till!

Träna henne på att acceptera bettet.... kanske?

Hej! Jag har ett problem. Min foderponny springer och gapar och försöker komma undan bettet när man ska arbeta och rida dressyr med henne. Hon är en pigg hopp ponny som älskar att springa men jag har börjat träna dressyr med henne ca en månad och vi har redan gjort framsteg (hon är mkt mer lösgjord, lyssnar bättre, arbetar och går lugnt) men ändå så springer hon och gapar hur mjuk man än är i handen. I vanliga fall har hon en pullar , tror jag dt heter, en nosgrimma som går över och under bettet men idag med tips från min tränare testade jag en remont, (en såndär man har på shettisar och unghästar) men ändå sprang hon och gapade. Hon är 8 år. Någon som har haft samma problem eller har ngt tips för hur jag ska få henne att acceptera bettet? fast när vi hoppar håller hon inte på så, är jag rätt så säker på. Det är inte ngt med tänderna för de är kollade.

Skapade en tråd om precis samma sak.Men då trodde många att det kan vara min sits(länkade en film)som det är fel på.De såg när jag och min tränare red,vilket såg mycket bättre ut då förstås.Jag är lite mer "guppig" i sadeln som gör att hon störs sig av.Min tränare är lite mer följsam och då tar hon inte upp huvudet och gapar.

Kan det vara kanske det?

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17