springer med öronen bakåt?

Fannih

Trådstartare
Då jag springer i hagen springer min 1.5 åring bakom mig med öronen bakåt och huvudet ganska långt fram inte högt men halsen utsträckt.
Genast då jag stannar stannar hon och vänder öronen framåt igen. Annars är hon väldigt positiv och genast hon ser mig komma gåendes mot hagen springer hon fram och smågnäggar.
Hon är väldigt vaken på ens rörelser och nyfiken, men varför tror ni att hon har öronen bakåt?
Hon har aldrig försökt komma på mig eller bita då jag springer.

Om jag springer på vägen brevid gör hon likadant

Sv: springer med öronen bakåt?

Ja kanske det kunde vara så?

Har inte märkt detta på andra hästar, men de brukar kanske springa lite mer brevid än bakom.

Så om det vore så kan det ju inte vare nån dålig grej heller?

studera en flock med hästar så ser du hur de olika individerna beter sig mot varandra:) Främst i ledet håller koll framåt,den längst bak,bakåt. Helt naturligt beteende.
Med tanke på att hon är harmonisk i övrigt så är jag ganska säker på att det inte är ett tecken på obehag lr dylikt utan helt naturligt:)

Har nog gjort det, men det är faktist en stund sen sist:angel:, borde göra det oftare så kommer man ihåg och tar till sig mera :) reagerade också mera på att hon hade öronen bakåt då hon är så ung, dessutom min första unga häst.
det såg nästan ut som hon hade jagat mig hehe :devil:

men det är ju ganska logiskt att nån måste hålla koll bakåt, och lika logiskt att det är den som är längst bak i ledet som får den uppgiften.

Tack för ditt svar :banana: :idea:

Ganska många hästar gör också så när de leker, i varierande grad. Vår ena häst är mycket för att krumma nacken, stryka öronen och "balla sig" lite om han leker, oavsett med människor eller andra hästar. Jag skulle säga att det är en lite drivande position och att han vill att den andra ska springa så han får jaga.
Vår yngre häst har inte den här mimiken i samma utsträckning, men så är han inte så "ball" när han leker heller, gillar inte att jaga tex.

Jag skulle bara tro att hon leker med dig alltså, och när du avslutar genom att vända dig mot henne så slutar hon ju direkt. Inget jag skulle bry mig om, du kan ju kanske tänka på bara att hon håller avstånd till dig. Det är inte lätt för dem att veta att vi människor inte tål lika tuffa tag som andra hästar, och i värsta fall kan ju leken eskalera i att hon tar en liten tugga av dig om hon kommer åt :p

Jo,det va min allra första tanke,men eftersom hästen alltid har hållt sitt avstånd och visar "respekt" (vad jag kunnat uppfatta) så tror jag mer på att hon håller koll bakåt.
Min gör iaf så. Nu känner jag honom ganska väl men i början va jag oxå lite fundersam över detta.

Det kan hon nog oxå göra, busa och stoja :D
men då hon gör såhär ser det mer ut som att det fanns ett genomskinligt grimskaft mellan oss. Jag släpar henne i detta och hon ser sur ut som hon skulle vilja bita eller jag iväg mig.
Men detdär med att hålla koll tror jag kunde vara svaret.

(eller inte sådär huvudlöst sur ut, men en häst med öronen bakåt ser inte glad ut)

När de håller koll bakåt brukar huvudet vara lite lyftat tycker jag, det du beskriver låter mer som drivande lek. Men eftersom hon slutar när du slutar springa tror jag inte det är "respektlöst" eller "hotande", bara lek. Om du kollar på henne när hon leker med hästar i hagen så kanske du ser att hon gör samma där.

Men HUR har hästen öronen bakåt? Slickat eller bara vända och lite tippade bakåt? Det är ju en väldig skillnad! En häst som visar agg slickar ju öronen så att de ligger jäms med nacken..

Hästar oavsett ålder leker mer eller mindre. För ung hästen är leken en del i den naturliga utvecklingen. Men något som jag tycker att du skall ha i åtanke kring din pålles lekande" är att alltid hålla ett avstånd.
Att du själv tar intiativ till denna "lek" med din häst är något som man önskar fler hästägare skulle ta sig tid till för sina hästar oavsett dess ålder..men det skall vara på ditt intiativ och på dina villkor. Tänk på att hästar kan dominerar oss (människor) utan att vi kanske inte ens förstått detta själv. På det enkla sättet att flytta på oss, precis så gör hästar gentemot varandra. Hästar flyttar varandra på olika sätt, olika håll för att bestämma vem som är ranghög och vem som är ranglåg.
Så att icke förglömma är just de fakta att alla typer av "flyttningar" mer el mindre som din häst gör på dig är en dominanshandling och lika så när du flyttar din häst. Det är dock mkt beroende på vilka delar av hästen som flyttas.
Jag har själv en 2årig hingst som är en liten tuffing... Just denna lek att jaga, bli jagad och att testa sin dominans och gränser är en del av hans "signum" för tillfället..
Jag låter honom "jaga" mig (på mitt intiativ) men jag avslutar alltid vår lek med att jag backar honom tills jag får den reaktionen att han slickar sig om läpparna eller tuggar med munnen(detta för att han uppfattar min dominanshandling och mig som den ranghöge & ledare).
Finns säkerligen en del som anser detta onödigt i ett sammanhang av lek, men i mina ögon absolut nödvändigt. Bjuder jag in en 2årig hingst till dominans lek så skall jag också veta hur jag avrundar den på ett konsekvent och tydligt sätt. I det långa loppet har jag en underbar hingst som är en pärla och ängel att hantera. Mitt ledarskap ifrågasätts sällan tack vare min konsekvens. Många gånger förmänskligar vi våra djur och glömmer eller vet inte alltid hur, var och varför hästarna gör som de gör. När vi vet kan vi agera som en god ledare, trygg, bestämd och lugn. Utan bestraffning och som en sann vän.
Hoppas du får många roliga stunder tillsammans med din pålle ;)

De kan vara ganska slickade även i lek, helt utan agg. Man måste titta på övriga kroppshållningen och ansiktsuttrycket för att veta säkert.

Dessutom vill jag mena att man oftast känner "i magen" om hästen faktiskt "menar illa" eller om den gör fula miner på lek eller pga osäkerhet.

Jag kan även tänka mig att det skulle kunna vara så att TS unghäst gör såna miner för att hon är osäker varför ledaren springer bort. Hästen har inte uppfattat någon fara, men ändå springer flockledaren, kanske är hennes beteende ett "vad är det? vad är det? jag blir orolig när du springer!", och så snart TS stannar känner sig unghästen lugn igen.

Som sagt måste man ju se det live, annars kan man bara gissa på olika möjligheter.

svara åt alla

hon har inte öronen riktigt tätt mot kroppen, men bakåt.
Vi springer sakta (joggar) och hon lunkar lugnt mellan 1-2 m bakom mig.
Då detta har fått mig att fundera lite brukar jag faktist avsluta med att backa henne nåt steg, utan att röra henne då.
Då hon leker är de mer bakåtstrukna och hon stojjar och hoppar.(med andra hästar)
Själv har jag inte lekt så jättehäftiga lekar, mest lite småskuttande.

Idag fick hästarna nåt lurigt för sig i hagen, de kom ut sent (hade varit -27 på morgonen)
På nåt vis gick fölet ur hagen och sprang brevid tills hon hittade in igen, då galopperade de som tokar och hon sprang mot mig i öppningen, lugnade ner sig och tog ny fart, ena gången reste hon sig på bakbenen med hängande framben framför mig. Schasade iväg dem och hon återvände, hon lugnade sig och jag kliade henne lite, gick bort och så fortsatte de springa en stund.

Det kändes inte hotfullt, bara lite "vilt".

Det känns inte heller hotfullt då hon joggar bakom mig, men lite fundersamt.

Kanske är hon lite "osäker" på om hon kan/får leka med dig, hon kanske funderar på om du tänker be henne sluta tex..

Jag tycker som sagt det låter lite som att hon funderar på om du är något att leka med, no big deal, se bara till att hon inte eskalerar leken utan din inbjudan.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama