Sv: springer med öronen bakåt?
Hästar oavsett ålder leker mer eller mindre. För ung hästen är leken en del i den naturliga utvecklingen. Men något som jag tycker att du skall ha i åtanke kring din pålles lekande" är att alltid hålla ett avstånd.
Att du själv tar intiativ till denna "lek" med din häst är något som man önskar fler hästägare skulle ta sig tid till för sina hästar oavsett dess ålder..men det skall vara på ditt intiativ och på dina villkor. Tänk på att hästar kan dominerar oss (människor) utan att vi kanske inte ens förstått detta själv. På det enkla sättet att flytta på oss, precis så gör hästar gentemot varandra. Hästar flyttar varandra på olika sätt, olika håll för att bestämma vem som är ranghög och vem som är ranglåg.
Så att icke förglömma är just de fakta att alla typer av "flyttningar" mer el mindre som din häst gör på dig är en dominanshandling och lika så när du flyttar din häst. Det är dock mkt beroende på vilka delar av hästen som flyttas.
Jag har själv en 2årig hingst som är en liten tuffing... Just denna lek att jaga, bli jagad och att testa sin dominans och gränser är en del av hans "signum" för tillfället..
Jag låter honom "jaga" mig (på mitt intiativ) men jag avslutar alltid vår lek med att jag backar honom tills jag får den reaktionen att han slickar sig om läpparna eller tuggar med munnen(detta för att han uppfattar min dominanshandling och mig som den ranghöge & ledare).
Finns säkerligen en del som anser detta onödigt i ett sammanhang av lek, men i mina ögon absolut nödvändigt. Bjuder jag in en 2årig hingst till dominans lek så skall jag också veta hur jag avrundar den på ett konsekvent och tydligt sätt. I det långa loppet har jag en underbar hingst som är en pärla och ängel att hantera. Mitt ledarskap ifrågasätts sällan tack vare min konsekvens. Många gånger förmänskligar vi våra djur och glömmer eller vet inte alltid hur, var och varför hästarna gör som de gör. När vi vet kan vi agera som en god ledare, trygg, bestämd och lugn. Utan bestraffning och som en sann vän.
Hoppas du får många roliga stunder tillsammans med din pålle