Springer iväg i hagen

Bells

Trådstartare
Min häst har börjat springa iväg från mig i hagen. Hon möter mig och hälsar, men så fort hon hälsat så travar hon iväg. När hon kom till mig för fyra månader sen gick hon undan i början, men efter någon vecka började hon komma fram till mig när hon såg mig.

Nu har vi släppt henne med en annan flock, och det är nu problemet har börjat. När jag väl får in henne går hon och gnäggar mycket, i förra flocken gick det att se hästarna från stallet men nya går i en hage som inte syns. Hon har dock aldrig haft problem med att vara ensam innan.

Men i alla fall, när hon springer börjar dem andra också springa och så tycker dem att det är jätteroligt. Så när min häst väl stannar drar någon annan iväg så följer hon efter. Jag kan ju inte hindra henne från att springa, men jag blockerar vägen och byter varv på henne så ofta jag hinner. Så att även om hon springer så bestämmer jag vart, är det bra eller ska jag bara gå efter? När hon lugnat sig börjar jag gå mot henne, backa när hon kollar på mig, gå fram när hon kollar bort osv. Då brukar hon komma till mig och låta mig ta på grimman efter ett tag.

Hur skulle ni gjort? Vad kan jag göra för att hon ska tycka det är roligt att följa med in? Hon har bara gått i denna flocken i någon vecka, tror ni hon lugnar sig och blir som vanligt efter ett tag?
 
Hade en förut som inte ville komma in alls vissa perioder, löste sig med en godis när hon kom fram till mig och en när grimman var på.
 
Hon har helt enkelt hittat en kompis. En kompis som ger fler fördelar att vara med än vad du gör just nu. Var glad att hon trivs i sin flock. Det kommer göra att hon mår bra och en häst som mår bra är trevlig att umgås med.

Jag jagar aldrig mina hästar. Jag vill att de ska välja att vara med mig, se så många fördelar att vara med mig att de väljer det och därför tränger jag dem inte.

Att du "bestämmer" vilket varv hon ska springa i, vad tror du att du ska få ut av det? Vad ska hon få ut av det? Varför gör du så? Vad vill du ha ut av det mer än makten att byta varv? Det lär inte göra henne mer tillfreds med att vara med dig.

Du måste visa henne att det ger fördelar att vara med dig. Om det är genom att ta med något gott till henne, bara gosa en stund och gå ifrån sedan, ta in och ge något gott, mysa lite och släppa ut eller förändra din ridning så att hon tycker att den är så kul att det är värt att gå ifrån kompisarna vet du bäst som ser och känner hästen men du måste vara mer värd att vara med just då så att hästen väljer att vara med dig.

En jägare jagar, en jägare vill hästen springa ifrån så jaga för guds skull inte hästen. Det ger så totalt fel signaler till din häst. Att jaga inger inget förtroende och det är förtroende din häst måste ha för dig för att våga lämna sin flock och vara med dig. Hon måste kunna lita på dig och hur ska hon kunna det när du jagar henne?
 
Hon har helt enkelt hittat en kompis. En kompis som ger fler fördelar att vara med än vad du gör just nu. Var glad att hon trivs i sin flock. Det kommer göra att hon mår bra och en häst som mår bra är trevlig att umgås med.

Jag jagar aldrig mina hästar. Jag vill att de ska välja att vara med mig, se så många fördelar att vara med mig att de väljer det och därför tränger jag dem inte.

Att du "bestämmer" vilket varv hon ska springa i, vad tror du att du ska få ut av det? Vad ska hon få ut av det? Varför gör du så? Vad vill du ha ut av det mer än makten att byta varv? Det lär inte göra henne mer tillfreds med att vara med dig.

Du måste visa henne att det ger fördelar att vara med dig. Om det är genom att ta med något gott till henne, bara gosa en stund och gå ifrån sedan, ta in och ge något gott, mysa lite och släppa ut eller förändra din ridning så att hon tycker att den är så kul att det är värt att gå ifrån kompisarna vet du bäst som ser och känner hästen men du måste vara mer värd att vara med just då så att hästen väljer att vara med dig.

En jägare jagar, en jägare vill hästen springa ifrån så jaga för guds skull inte hästen. Det ger så totalt fel signaler till din häst. Att jaga inger inget förtroende och det är förtroende din häst måste ha för dig för att våga lämna sin flock och vara med dig. Hon måste kunna lita på dig och hur ska hon kunna det när du jagar henne?

Jag jagar ju inte henne? Ställer mig bara framför och blockerar vägen så dem inte kan springa längst bort i hagen. Det var en NH-tränare som sa att jag skulle testa att göra såhär, och hon kommer ju fram till mig när hon lugnat sig. Men jag gillar mer hur du tänker, så hur skulle du gjort om någon av dina hästar sprang iväg?

Tror inte problemet är att hon inte tycker om det vi gör, mer att nu när hon fäst sig så mycket vid denna flocken blir hon orolig och stirrig när jag hämtar henne, så att allt blir en negativ upplevelse.
 
Jag jagar ju inte henne? Ställer mig bara framför och blockerar vägen så dem inte kan springa längst bort i hagen. Det var en NH-tränare som sa att jag skulle testa att göra såhär, och hon kommer ju fram till mig när hon lugnat sig. Men jag gillar mer hur du tänker, så hur skulle du gjort om någon av dina hästar sprang iväg?

Tror inte problemet är att hon inte tycker om det vi gör, mer att nu när hon fäst sig så mycket vid denna flocken blir hon orolig och stirrig när jag hämtar henne, så att allt blir en negativ upplevelse.
Med jagar menar jag gå efter. För en häst blir det en trängd situation där hästen känner sig jagad.

Jag har inget till övers för NH. Jag vill som sagt att hästen av fri vilja ska vilja vara med mig, inte för att slippa press, jagande eller annat utan för att hen faktiskt vill det. En häst som känner mig ska komma fram till mig i alla lägen för att hen vet att det ger henom fördelar av något slag. Det ska vara bra och kul och positivt för hästen att komma fram till mig. De ska kunna lita på mig.

Nej jag tror inte heller att problemet är att hon inte tycker om det ni gör men att vara med flocken är just nu roligare, ger henne mer och då måste ju samvaron med dig ge henne mer, vara ännu bättre, ännu roligare och ännu mer stimulerande för att hon ska välja att vara med dig :)

I ditt fall hade jag tagit med något gott bara för att bryta beteendet. I vanliga fall gör jag inte det utan sätter mig i hagen och väntar ut men det är inte säkert att det fungerar i det här fallet. Det vet du nog bäst som känner hästen. Är det många hästar i hagen så hade jag lämnat hinken utanför och gett henne direkt hon kom med ut genom grinden. Jag hade alltså bara stått vid grinden/annan bra plats, ropat på henne och väntat ut henne. Vill hon dra en repa så får hon dra en repa. Jag kan ta med hinkar in i hagen här utan problem men vet man inte hur övriga hästar beter sig så ska man inte göra det eftersom situationen då kan bli farlig.
Jag hade sedan när hästen kom med frivilligt bara precis gett henne godiset utanför grinden. Klappat/kliat lite om hästen uppskattar det och sedan släppt in henne till flocken igen. Tagit det i små etapper lugnt och fint så att hon inser att du inte kommer röva bort henne från hennes kompisar utan att hon får komma tillbaka till dem omgående. Även en häst som alltid har fixat att vara ensam utan problem kan bli osäker och orolig när de äntligen får en kompis/flock de verkligen klickar med eller när de är sjuka/skadade. Frestas inte att forcera fram något utan visa henne att du förstår och respekterar hennes känslor och tar det i en takt som hon känner sig bekväm med. Bli inte förvånad om hon en dag tycker att ni kan gå in i stallet bara sådär. Hästar är inte så olika oss i det sammanhanget. Känner vi att någon lyssnar så är det liksom okej och så fungerar hästarna med.
Finns alternativet så ta med en annan häst in när det är dags att ta in. Att få hjälp av en annan häst är alltid så mycket enklare.

När jag får hem en ny häst har det hänt att de inte har velat vara med mig. Inte så konstigt då de inte känner mig, inte vet vad jag har att erbjuda.
Är hästen rädd sätter jag mig i hagen. Sitter still, pratar med och klappar på den häst som kommer fram men gör inget mer. Hästar är ju nyfikna så de kommer fram efter ett tag. Ibland kan jag bara sitta rakt fram, ibland kan jag sitta och greja med något. Allt efter vilken typ av häst det handlar om. Numera har jag stor hjälp av mitt sto som är min själsfrände. Att hon visar att jag är trevlig att vara med hjälper såklart och då särskilt rädda, osäkra hästar.
 
Jag avskyr att jaga hästar i hagen och därför är det första jag lär dem att när jag kommer och kallar på dem får man en morotsbit. Hästen vill då komma till mig för att få sig en godsak. Skiter i om andra tycker det är fel att locka led godis. Mina hästar kommer alltid i full galopp när dom ser mig. Tacksamt.:p
 
En ny flock innebär alltid ett orosmoment, eller en ny individ i flocken som inte håller låg profil likaså, men även flytt till ny hage. Hästarna flyttar mycket på sig, på varandra, är vaksamma och reaktiva för väldigt små stimuli.

Det kan helt enkelt upplevas som ett orosmoment att behöva släppa sin position i flocken för att komma till dig. Den här processen brukar hålla på ett par veckor på en mer avancerad nivå och ett par månader på en mer subtil nivå.

Godis är inte en dum ide, koppla det med belöning att hästen kommer när du ropar.
 
Vad gör du med hästen när den kommit till dig? Är det något som hästen tycker är roligt?
I det läge du är kanske det kan vara värt att backa lite och låta hästen vara några dagar. Lägg hela ert umgänge på en väldigt kravlös nivå. Gå ut i hagen och ropa, ge den en godis när den kommer, klappa om den och gå därifrån.
Jag är generellt mycket för godis, till hästar som kan hantera det. Vägen till hästens hjärta går till stor del genom beröm och godis är ett beröm de flesta hästar förstår väldigt fort. Beröm, beröm och åter beröm och massor av godis gjorde min istadiga tant till en riktigt trevlig ridhäst som kom då man ropade istället för att gå åt andra hållet.
I förrgår ropade jag på min 7-åring. Hon lyfte på huvudet och tittade på mig sen började hon beta igen. Jag funderade lite och tog en promenad (sen stod hon och klagade när jag kom tillbaka på att hon inte fått gå in för natten ;) ). Igår ropade jag igen och hästen kom i galopp. Jag har ingen aning om varför hon inte vill komma i förrgår men någon anledning hade hon säkert. Ibland passar inte våra planer hästarna och har vi då inget viktigt för oss (typ veterinärtid, hovslagare) så kan vi ofta planera om lite och låta hästen tala om för oss vad som passar den.
 
Min stora är sån i perioder. Det började i ett stall där hon inte trivdes/det var oroligt i flocken/hon släpptes in och ut av en annan person utan tålamod. Mycket bättre både nu och i stallet vi stått i emellan. Men det kommer fortfarande i perioder.

Hon äter alltid sitt kraftfoder efter ridningen (nu på sommaren när de går ute dygnet runt), men när hon blir sån får jag ta med något att muta henne med. Är hon riktigt jobbig kan det räcka att komma nära, ge henne godis och gosa lite. Kan i nödfall hjälpa att ta in den andra hästen, men räcker oftast att ge honom uppmärksamhet så kommer hon självmant. För henne är det (numera) en lek och jag försöker ignorera det så mycket som möjligt.
 
Tack så mycket för alla svar!
Hon har varit som vanligt nu i några dagar, kommer fram och bryr sig inte om att gå ifrån dem andra. Jag antar att hon bara behövde lite tid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp