Springer genom elstängslet...

M

micra

Nu vet jag inte om jag lägger denna tråd på rätt forum, annars får väl moderator vara så snäll att flytta på den...

Jag har ett problem. Min kära lilla ängel (-05:a) har kommit på att elen i stängslet inte är jämn, utan att den tickar och då kan man passa på att krångla sig igenom. Vårt stall är inte klart än, det ska bli boxar, men just nu använder vi stallet som lösdrift. Vi har dock två breda elband för dörröppningen som vi stänger igen dagtid eftersom hästarna annars endast går in för att använda stallet som toalett. Men min ängel får ibland idén att gå in och ut som det behagar henne själv. Förut hade jag problemet att hon sprang rätt igenom linorna när de andra hästarna försvann iväg på en ridtur, men det har hon slutat med. Vi har även två elband som delar av "ligghörnan" i stallet och höförrådet/"byggplatsen", och jag förstår att det är lockande att ta sig igenom linorna för att komma åt allt det härliga höet, men borde hon inte ha tillräckligt med respekt för linan så den håller henne på rätt sida? Hon har åkt på flera ordentliga stötar, det har då hållt henne borta i några timmar, men sen börjar det om igen.

Sen är ju frågan om hon är puckad som går igenom linan om och om igen, eller om hon är riktigt smart och har lyckats lista ut i exakt vilket ögonblick man kan ta sig igenom linan utan att åka på en stöt?

Vad gör man för att hon ska få respekt för stängslet?
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Kan du inte låna ett modernt rejält ko-aggregat av nån bonde nu när dom har sina kossor installade? Dom "bits" så fort man kommer i närheten av dom, nästan så man går ner för räkning.:eek: Dom är grymma.:cool:
 
Sv: Springer genom elstängslet...

...eller ännu bättre, ett för GRISAR. Dom är så tjockhudade så att det vill han inte komma nära.
Vi gjorde en ståltråds grimma/sele åt en welsh som hela tiden sprängde hagarna (ut från en och in i en annan) så att alla var lösa. Hon försökte några gånger med selen men sen slutade hon helt.
Prova att sätta ståltrådsstängsel med vita snittsar som hänger och fladdrar i öppningen, tillsammans med vita band.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Tack för råden! Jag ska titta runt lite och se om det finns någon som har ett starkare aggregat jag kan få låna..

"Prova att sätta ståltrådsstängsel med vita snittsar som hänger och fladdrar i öppningen, tillsammans med vita band."
Det tror jag inte fungerar, hon är inte rädd för tråden, bara när hon hör tickandet och knappt det.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Min -04:a sprängde elstängslen några gånger förra sommaren när gräset var grönare och längre på andra sidan. Det hjälpte bra med ett starkare aggregat. :devil: Tog sig inte igenom många gånger efter det... Nu står han så snällt i hagen! :D
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Det är viktigt att komma tillrätta med snabbt annars blir det en sån där hopplös häst som tar sig igenom "även om det svider lite ett tag, det går över".

Så starkare aggregat är mitt tips också.

Om de börjar lära sej att det går att komma ut, bara man är snabb nog (kortare obehag:crazy: ) så är det hopplöst. Vissa är ju tyvärr bra på att lura ut sånt.


Har hästen kraftig man? De brukar kunna sätta nacken under och rusa, manen skyddar en del. Unghästar har ju inte skor heller och det gör att de känner av mindre.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

håller med ovanstående, starkare aggregat så ordnar det sig nog. Om du har möjlighet så vore det inte fel att kanske "dölja" höet så att det blir en än mindre faktor som lockar henne att gå igenom, å andra sidan ska hon hålla sig inne trots det, sen är det väl omöjligt att "dölja" hö för en häst som har ett luktsinne som stålmannen :D
 
Sv: Springer genom elstängslet...

När man har ett elstängsel så måste alla enheter fungera tillsammans. Felar det någonstans så felar hela stängslet. Hur startk aggregat har du egentligen ? Breda elband säger absolut ingenting. elband kan ha högt eller lågt ohm antal och då är det skillnad. Hur fungerar din jordning ? Hur har du jordat och med vad ? Hur ser dina isolatorer ut ? Det finns bra och dåliga där med. Ang att ditt stängsel tickar...detta betyder att du har överslag i det och därmed drar det ner styrkan. ett stängsel ska inte ticka. Hur har du skarvat ? Har du testat styrkan i ditt stängsel samt testat jordningen ?

Man kan ha 10 trådar om man så vill, men har man något fel någonstans så spelar det ingen roll..stängslet fungerar dåligt ändå. Klart inga hästar har respekt för ett halvtaskigt stängsel.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Fast nu finns det ju inga speciella ko-aggregat...skillnaden är väl att bönder lärt sig att kraftiga aggregat är att föredra istället för halvklena ;)
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Det har inte så mycket med agregatet att göra som med instaltionen. Har du ordentlig jord? det är den viktigaste biten. Sedan kommer trådarna om de är anpassade till det agregat som du använder?
Det är lätt hänt när man gör något sådan här lite provosoriskt att man missar lite på de här sakerna.

Men visst det har betydelse om man har ett agregat för batteridrift eller ett för nätansllutning likaså hur långt som "staketet" är som det ska skicka ström igenom. Men grunden till ett bra elstaket är just jord och rätt tråd till rätt agregat.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Om hon bara har respekt för tickandet från aggregatet, kan du inte ha det någonstans där det inte hörs?
Så att hon får en stöt av staketet även när det inte hörs ngt tickande, kanske får hon mera respekt för staketet allmänt då.

Just i år så är det ju inte några problem med jordning i marken. När det var som torrast i somras och min unghäst rymde hela så fick jag vattna marken ( han gick igenom på samma ställe) och blötte honom på bringan. Då fick han en rejäl stöt och höll sig inne.

Hur gammalt är stänglset? Även om själva plastbandet är helt så kan själva eltråden i bandet vara utslitet, då händer det inte mkt.
Visst kan det fungera med ståltråd, då vet man att hästen kommer åt själva strömmen inte bara plastbandet.
Vill dock varna lite för ståltråd, har sett en häst som fastnat och det såg inte roligt ut!
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Usch du ska se när min häst gjorde det, han tog sats 20 m bort, kutade allt vad han hade med öronen bakåtstrukna mot trådarna, 2 s senare var han ute :crazy: Tack o lov var det från vinterhagen till sommarhagen, så den var inhägnad men ändå.. När han fick gå i en kohage med "ko-el", så råkade hans hästkompis snudda vid stängslet, det blev ett svagt litet brännmärke på mulen! :eek: Så starkt var det, och han blev vittne till det, tog lång tid innan han ens kom i närheten av stängslet igen :rofl:
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Mitt lilla monster f -04 har testat alla sätt att ta sig ur hagen :devil: och när hon var inne i perioden att spränga staket så rakade vi framsidan av halsen (hon satte inte ner halsen utan körde upp huvet och lät undersidan av halsen göra jobbet), lånade morfars starka aggregat och kollade hela staketet innan vi släppte ut henne. Hon gjorde tre (!) försök innan hon gav upp men hon kom inte igenom. Numera har jag en snäll unghäst som bara provbiter i eltråden ibland för att se om strömmen är på :rofl:
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Så strömmen ska alltid vara jämn alltså? Det har jag nog aldrig varit med om i något stall...

OBS! Tickandet hörs inte, men hon vet väl hur det fungerar.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Har du provat att kolla strömmen med en stängseltestare så strömmen går fram överallt?
Sen tycker jag inte att elband leder ström speciellt bra. Jag har tre trådar på mina staket. Det är sk järntråd Hightensile av den tjockaste varianten 2,5 mm. Sen har jag klippt av tråden på några ställen och skravat ihop så om någon häst motförmodan skulle springa igenom går staketet lätt sönder och ingen blir skadad.

Järntråden leder ström alldra bäst och snön fastnar inte lika lätt och tynger ner. Sen gäller det att ha bra isolatorer.
Men som tidigare sagt ett bra aggregat är otroligt viktigt.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Ja, men det var ju det jag försökte beskriva när jag skrev att strömmen tickar. Men då var det väl någon som fick för sig att jag hör hur det tickar, men jag menar alltså, som du skrev, att strömmen kommer i impulser...

Jag har mätt strömmen runt om och den kommer runt överallt. Hon har som sagt fått ordentliga stötar av tråden också. Det har blivit bättre nu, förut gick hon igenom var och varannan dag, nu var det faktiskt ett tag sedan. Men jag litar inte helt på henne än.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Fast impulserna är ju så snabba så hästen kan omöjligt känna att: nä nu är det ingen impuls, nu smiter jag. Det funkar inte så. Så snabba hästar finns inte så dom kan tima in en intervall mellan 2 strömimpulser.

Det är ganska ointresseant om strömmen går runt eller inte, frågan är hur mycket spänning du har och brukar ha i ditt stängsel ? Har du även mätt jorden ?
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Det viktigaste med stängsel är att man har bra tråd. Då menar jag inte hur den ser ut, färg mm utan vilket MOTSTÅND den har. Ju lägre motstång desto kraftigare ström ut. Vissa elband har ett motstånd på över 15 ohm/m medans en del ligger på 0,05 ohm/m (vilket är ett bra band).
Jag ser alltid till att köpa elband med ett lågt motstånd, mina ligger på 0,12 ohm/m och mina hästar är inne och grannens håller sig utanför min hage.

Här (på sid 102) javascript:Item('PDF/Katalog/57/Katalog57(096-109).pdf','Katalog') kan du se variationer på band/rep/tråd och det står angivet ohm/m på varje band. (endast deras fabrikat).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Springer genom elstängslet...

orkade inte läsa allas inlägg så hoppas jag inte säger nått gammalt nu..:D
linda in hennes grimma med folie eller häng en kedja runt halsen då brukar dom få en redig kyss.. :D
 

Liknande trådar

Träning Ja...Vad gör man när en häst tappat respekten för elstängslet? Min snart 2 åriga ponny har haft stor respekt för staketet hittills. Hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 258
Senast: axel
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp