Springer genom elstängslet...

Sv: Springer genom elstängslet...

Mina rekommendationer är att du ska se till att ha ett rejält aggregat med mkt hög effekt. Du måste visa att det är otäckt.
Se sen till att du har ståltråd där hästen går igenom, gärna tre rader. Ståltråden ger kraftigare smäll och är stark.
Kolla oxå hästen innan, hur nära hästen kan du komma med tråd och handtag när du håller i hästen? Hästen ska rygga när du för tråden närmare annars finns det ingen respekt för tråden.
Om hästen inte viker undan tycker jag att (om du kan hålla den) du ska lägga emot tråden på hästen så att den får en smäll och sen prova respekten igen på samma vis.

Detta hjälpte på min nordsvensk som gick genom allt när hon kom hit. Nu håller hon sig på rätt sida trots att hon blir mkt orolig när hon blir ensam, hon springer massor, rusar, men törs inte på tråden...
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Javisst är ett kraftigt aggregat bra (ett måste) men det krävs även en bra tråd/band/rep. Om tråden har sådant högt motstånd att den inte släpper ut någon ström så spelar det ingen roll nästan om aggregatet är kraftigt eller inte.
 
Sv: Springer genom elstängslet...

Fast jag vet ju själv när man råkat komma emot elstängsel att man inte alltid får en stöt trots att det är bra el på.

Våra band lossnar i skarvarna av om en häst springer igenom, så vill jag ha det. Kan det inte vara så att om hon rusar igenom så hinner det lossna innan hon får en riktig stöt?

Hur som helst kan jag berätta att det nu var väldigt länge sedan hon ens gjorde ett försök till att rymma, trots att de andra hästarna försvinner från stallet. :) Kan hända att hon fått några riktigt stötar som jag inte sett.. Tack till alla för alla svar!! Jätteskönt att ha många kunniga människor att fråga om man stöter på problem.. (Ni lär se mer av mig ;) )
 

Liknande trådar

Träning Ja...Vad gör man när en häst tappat respekten för elstängslet? Min snart 2 åriga ponny har haft stor respekt för staketet hittills. Hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 258
Senast: axel
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp