Springer före

Trissa

Trådstartare
När jag leder åringen har hon ofta väldigt bråttom och vill springa före mig. Hur stoppar jag henne och får henne vid sidan igen på ett bra sätt?

Sv: Springer före

Trissa skrev:
När jag leder åringen har hon ofta väldigt bråttom och vill springa före mig. Hur stoppar jag henne och får henne vid sidan igen på ett bra sätt?

Hur du stoppar henne när hon väl sprungit förbi: placera dig i ca 45 graders vinkel mot hennes bog, då får du betydligt mer kraft och kan vända henne med grimskaftet, placera henne rätt och börja om. Gör det varje gång hon går förbi, även om det tar en timme att gå 100 meter. Tills hon inser att man tjänar inget på att springa.

Annars föredrar jag att hindra dem INNAN de springer förbi. ha HJÄLM PÅ och lär henne gå bakom eller med hhuvudet vid din höft (vilket du vill), så fort hon kommer för långt fram så vifta med grimskaftsänden (du ska ha långt grimskaft/lina) och gör gärna en tvärnit och stampa till 8du är ett grnigt sto som viftar med svansen och hotar, det är iaf vad du ska föreställa ;)) Om hon ideligen smyger upp igen så backa henne.

Eller ett annat sätt, så fort hon går före, ta henne på en volt tillbaka till stället där hon passerade dig och började om.

Meningen, oavsett metod, är att hons ka lära sig att man tjänar INGENTING på att gå före eller försöka rusa, det blir bara jobbigt och tar längre tid. Se till att du verkligen insisterar, och låt det ta TID. Du får INTE tycka 'äsch, idag orkar jag inte korrigera henne, jag är trött/har bråttom/har huvudvärk' utan du måste vara konsekvent VARJE gång även om det tar en evighet bara att ta sig av stallplanen. Lycka till.

Det här skulle ju botas direkt med lite markträning, så att hästen lär sej att respektera människan, t ex med en join-up, eller vad tror du?

Bill skrev:
Det här skulle ju botas direkt med lite markträning, så att hästen lär sej att respektera människan, t ex med en join-up, eller vad tror du?

Det skulle botas direkt med ledarskapsövningar - japps. Däremot ser jag inget behov av join-up. Alls. Som du väl vet så kommer jag aldrig att inse behovet med join up, det går att nå exakt samma resultat utan enligt mig.

Sen kan man om man vill välja join up, men det är inget jag rekommenderar eftersom jag inte anser det behövs. Men visst - det är EN lösning.

Jag har haft en treåring här på 'hyfs-skola' och inridning. Hon SLÄPADE mig ut till hagen första dagen. Andra gick hon på slakt grimskaft hur följsam som helst och provade aldrig mer dra förbi. Fungerade för ägaren med. Utan join up :devil:

Hade säkert fungerat med JU med om man velat använda det dock.

Bara en fråga: Vad skulle du göra om du hade en häst som (om man släpper den i en rundpaddock) INTE rör sig? Alls. Inte om man viftar med spö, inte om man klatschar med spö, inte om man kastar sand eller skramliga tomburkar PÅ hästens bak. Inte alls.

/nyfiken JES

Kassiopeja skrev:
Bara en fråga: Vad skulle du göra om du hade en häst som (om man släpper den i en rundpaddock) INTE rör sig? Alls. Inte om man viftar med spö, inte om man klatschar med spö, inte om man kastar sand eller skramliga tomburkar PÅ hästens bak. Inte alls.

/nyfiken JES
Försöka med hjärt och lungräddning? :angel: ;)

Sorry, kunde inte låta bli :o

Om det var min häst skulle jag helt enkelt lära hästen vart jag vill ha den. Skapa en kommunikation som fungerar i båda riktningar så att jag på ett naturligt sätt, när som helst, kan placera den hur som helst.

Detta är något som man eg får gratis om man jobbar med relationen med hästen, på dess egen nivå. Man lär hästen att man anvnder sig av hans språk - vilket inte är så självklart för de flesta hästar.

Men man kanske inte har den kunskapen. Min syster hade riktiga problem med min häst, som kan vara en riktig snorunge när han vill. :devil: Hon jobbar inte med den här typen av kommunikation och relation, men behövde ändå ta honom på turer i grimma några dagar i veckan. Så jag sa åt henne att ta med sig ett spö/pisk av den lägnd hon föredrog - dressyrspö kanske är lättast i början.

Där hon sen gick på vägen användes spöet som en förlägning av hennes arm. Dvs. hon gick och om häten tänkte gå om, så höll hon bestämt ut spöet så att hästen inte kom förbi(om den inte ville dundra ner i diket vid vägens slut). Då bytte den sida såklart - de är inga dumma djur - men då gick min syster med i samma riktning och höll spöet i den riktningen istället. När hästen för några sek höll sig bakom, ngt sur, berömde hon honom. I slutet började han därför acceptera hennes vilja och slutade tjura - hon hade visat honom till något som han fick beröm för. Positiv förstärkning.

Finns många olika tillvägagåenden men själv föredrar jag att kommunicera med hästen med kropp och tanke. Det är så de kommunicerar och det skapar väldigt tydliga reaktioner hos dem efter som att de känner en trygghet i det.

Gör som hon skulle stannat sin mamma när hon ville dia. Sätt en armbåge i bringan samtidigt som du tar i grimman och kanske säger "whoo" eller något. Går hästen förbi så vänd och gå tillbaka ett par steg. Vänd på nytt så hästen hamnar lite bakom, eller där du tänkt, går den pånytt fram så bromsa med tydligt tryck framme i bringan. Man kan backa dem också något steg, men det är ju inte att föredra.
Prova att helt enkelt vara konsekvent och visa tydligare ifall hästen inte bryr sig.

Ett enkelt sätt är att när du känner att hon börjar gå förbi så går du åt ett anna håll (vänd ung 45 grader). Gör så en stund först i en paddock eller hage så kommer du se att det tar längre å längre tid innan hon ska gå före, tillslut kommer hon sluta!
På så sätt är det alltid du som är först och bestämmer vart ni ska gå (ledarskap!).

Jag har försökt det men eftersom det inte hjälpte( han trodde nog att det var en ny rolig lek) så har jag accepterat att han har sina hovar där jag har mina ben. Han är ca 160 cm hög så jag tror att han helt enkelt tar större steg än vad jag gör och att det är för svårt för honom att gå bakom mig. Han får inte dra, men jag går aldrig med hängande grimskaft eftersom jag leder i träns för att han tycker om att slita sig. När vi kör markarbete hemma på gården så går han bakom mig och är inte framfusig, men då går han mycket mycket saktare. Till hagen tar han ut stegen rejält ( för att komma fortare fram?!), men stressar inte.

Vad du skulle kunna göra är ju att ge han en smäll (sparka bakut) på bogen så fort han närmar sig också, det är inget farligt i det bara du gör det för att demonstrera att han inte får tränga sig i ditt utrymme. Samma sak gäller ju i hästvärlden. Dessutom behövs det bara en eller ett par gånger bara du gör det rätt.

Många goda råd, tackar! Jag tror jag provar Alexandras "griniga sto-teknik" först, jag vill ju förstås stoppa henne innan hon kommit förbi. Trycka mot bringan och sådana fysiska stopp är knepigt, helt enkelt på grund av att hon är så liten. Att svänga henne och börja om går förstås, men då kommer hon ju bara på en liten volt runt mig hela tiden? Kommer hon verkligen att uppfatta att vi börjar om?

Råd av typen "skapa en bra kommunikation till hästen" ger mig inte speciellt mycket. Jag har en bra kommunikation med henne, det här är ett nytt moment som hon behöver lära sig, helt enkelt. Och jag behöver de praktiska verktygen till det.

Jag skulle nog snarare vilja påstå att din häst i mina öron låter ouppfostrad, inte att den är en snorunge. För mig är det självklart att kanske inte vem som helst, men i alla fall de allra flesta, kan göra basic grejer med min häst, som till exempel att leda den.

Det med bringan fungerar utmärkt på föl, så varför det storleksmässigt skulle vara ett problem förstår jag inte, såvida det inte är en shetlandsponny?

Det är annars ett bra tips då det är mest naturligt för hästen att bli bromsad med tryck i bringan. Det är så fölen stannar sina mammor, genom att gå in framför bogen på dem. Fungerade alldeles utmärkt på mitt föl, som är 2 år nu.

Då skulle jag brotta ner den :angel:

Nädå, men man får ibland vara lite småtuff om de inte förstår.

Hehe.. the devil är ett sätt att uttrycka ironi - självklart är han ingen snorunge. ;) Men ibland far sånna tankar genom huvudet när han inte fungerar för andra människor.

Kan tillägga att systern är lika mycket "matte" för honom som jag - trots att han är min i papprerna. Så hon är väl inte "vem som helst", men det är inte kusen min heller. Detta handlade om en period efter boxvila och obehagliga klinikbesök för en häst som själv tycker att han är frisk. Så han kände nog inte samma respekt för ngn av oss just då och överenergin tryckte på ytterligare. Men vi har olika sätt att hantera honom, vilket märks väldigt tydligt. Han blir sams med mig efter en dag, medan hon kan bråka i veckor. För att jag kommunicerar och återtar hans förtroende medan hon använder de "gamla hederliga" metoderna - dock ej slag eller liknande bestraffning, då hade jag blivit :devil: utan ironi. :cool:

Kedjegrimskaft.... :devil: (kedja)
De gjorde vi med min ponny...
Funka jätte bra!!! :D

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 527
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar