springer bort från mig...???

S

sweetie babe

hej...min häst ä sån att när man kommer in i hagen går hon alltid iväg....:crazy:
va ska jag ghöra för att få henne glad när jag kommer???? tacksam för svar.........

Sv: springer bort från mig...???

Jaa ett tips är väl att varje gång ha med sig en morot eller nåt SOm man ger.. Kanske inte det bästa men det funkar iaf!

sweetie babe skrev:
hej...min häst ä sån att när man kommer in i hagen går hon alltid iväg....:crazy:
va ska jag ghöra för att få henne glad när jag kommer???? tacksam för svar.........

min häst gjorde det förr några gånger..började med att alltid ge han belöning när ja fångat han..typ morot/hästgidis..till slut evt han att hanvarit duktig å får ngt när du komemr.. de e itne så farligt att muta sin häst vid sånna tillfällen,jobbigt å stå där sen när de regnar å hästen kutar omkring å gör narr av en :eek:
*talar av god erfarenhet*

Ge INTE hästen godis i hagen.
Ge det när den kommit IN!
Annars kan det bli stora problem i fortsättningen.

Du måste ha en koncekvent "plan" så du själv vet hur du ska reagera.
Det finns många bra tips i en annan tråd, jag orkar inet skriva mitt tips en gång till :crazy:

tack för alla goda svaren....men blir den inte väldig svårfångad om man slutar att ge den godis då??? :eek:
ska börja ge henne när hon kommer in...

TACK!!!!!

Jo. Om man börjar ge hästen godis så får man förmodligen problem den dagen man inte har med nått godis.
Därför är det väldigt dumt att öht börja med det.. :crazy:

Min kompis kan aldrig ta in sin häst utan havrehink.
Så hon får "glatt" hålla sig till de tiderna som gäller, kan aldrig ta in hsäten tidigare lr nått sånt.
Eller på somrarna, ha med sig hinken.
(vilket jag har rätt mkt emot, då jag inte vill att dom ska ta in massa sånna saker till hagen där jag har min häst :mad: )

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 534
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
350
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022