spring glädje

M

monsterblom

jag har en liten isis som jag rider mycket. och ju bättre kondition hon får desto mer vill hon dra på och springa iväg. då jag inte vill att hon ska springa iväg hur som helst så lägger jag volter och går slingrit över en rak väg bara för att hon inte ska kunna rusa iväg.

många tycker säkert att det bara är och hålla in henne, men riktigt så lätt är det aldrig. minsta lilla du slappnar av så drar hon iväg.
jag ill inte sitta och dra henne i munnen utan vill hellre har några bra tips på hur kan få henne att dra ner på tempot. inte vill jag skaffa ett skarpt bett bara för att hon ligger på. det duger alldeles utmärkt med vanligt tränsbett tycker jag.
funderade på att börja rida henne utan bett, men det får nog vänta till jag löst detta problem. skulle uppskatta lite tips.

Sv: spring glädje

minska kraftfodret?
TTEAM-övningar
centrerad ridning
Rid mycket på ställen där det inte fungerar att springa.
Rid öppna och sluta på väg så hon använder sin energi till samlat arbete istället för spring.
bettlöst? Jag hade en varmblodstravare som tog det betydligt lugnare när hon reds utan bett.

fodret kan inte minskas på då det är ett speciallfoder för fånghästar.
vi rider mycket inne i skogen och rundar där inne träd och tränar markarbete. jag rider henne även hemma på ängen och tränar då dressyr.

bettlöst är det sättet som jag vill rida på. men jag vet ju inte hur hon reagerar så det blir väll till och rida inhängnat de första gångerna.

Låter lite som en ledarskapsgrej. Har haft liknande problem, men insett att om det inte är jag som bestämmer både takt och tempo, så måste jag jobba på det.
Så fort mitt sto saktar av/ökar utan att jag bett om det måste jag bestämma hur det ska vara. Vilket inte betyder att jag ska vara en diktator, men detta måste till tills hon accepterar att det är jag som bestämmer.

prova att rida på hackamore! funkade jättebra för mig! min häst lyssnade myycket bättre och blev mer uppmärksam!:bump:

Tycker att du tänker rätt, men det finns tyvärr ingen snabb lösning på detta problem. Att byta bett är bara ett sätt att undvika problemet!
Testa att rida i paddocken, i skritt, på längre tygel. Få henne att gå i massa krumelurer över hela banan, mindre krumelurer desto mindre avslappnad hon är, gm stora ledande tygeltag, gör många halter med hjälp av säte och röst, lyssnar hon inte gör du halt gm "one rain stop" stå kvar tills hon släpper bettet, ge sedan beröm! Så fort hon ökar farten tar du ledande tygeltag för att få in henne på en mindre volt, lr stanna. Tänk hela tiden på att vara lugn själv och ha tålamod! Låt henne komma fram ner med halsen, och sträva efter att hon ska slappna av. När du jobbat såhär ett tag (jag gjorde detta i tre veckor med min häst innan det funkade) så kan du börja trava/tölta lite smått, på en volt eller åtta, fort på länre tygel. Så fort hästen går upp med huvudet, spänner sig, lr börjar springa så saktar du av till skritt och "lägger ner henne" igen, för att sedan börja om med traven.
Detta kommer att börja funka längre och längre sträckor och såsmåningom kan du börja plocka upp tygeln, lite i taget men inte mer än att hon spänner sig o börjar gå emot.
För att växla arbetet kan du gå ut o gå/cykla med henne, ha henne som handhäst, tömköra, longera etc.
När allt funkar bra kan du börja rida ut en liten sväng i skritt & ev. trav lr tölt. Tänk på att göra detta själv så att hästen har full focus på dig och på uppgiften.
Känns det tråkigt och långsamt, så får jag trösta dig med att det verkligen ger resultat, och det långvarigt. Bara du är lugn och konsekvent i alla lägen, och inte har för bråttom. Lycka till!

hej hopp!
Har själv en isis med liknande problem, det blir bättre och bättre. Ett tips är att rida MYCKET när du rider, t.ex som funkar bra med min häst är att börja med att rida på banan ca 30-40 min innan man rider ut,sen rida ut ca 1-2 tim och då med mycket tempoväxlingar. Nyckeln till att få en häst mjuk i munnen är att vara mjuk själv. Min häst och jag hade grymma problem med dragkamer innan jag insåg att om jag bara var jäääättemjuk mot henne så var hon mjuk tillbaka men man skall inte vara rädd för att dra till och säga "STOPP!". Det bästa är att tänka att det finns tre zoner,svart,vitt o grått. Vitt är när du bara tar lite i henne,ung en halvhalt. Svart är när du tar tag ordentligt och säger stopp. Gråzonen är den som förstör för det är när det blir en dragkamp och hon kämpar emot. Det förstör munnar. Var snabb i handen med många små halvhalter,sattsa på fler små ist för en stor. Det funkar jättebra med min kuse i alla fall,hoppas jag varit till någon hjälp!
Lycka till:rofl:

min häst kan åxå va lite sån. Men om man tar en förhållning när han springer på för fort och sedan ger eftergift precis när han går i det tempot man vill ha så lär han sig fort vilket tempo jag vill att han ska hålla. :)

Förlåt vill inte låta som en predik tant men om jag först skulle:
"rida på banan ca 30-40 min innan man rider ut,sen rida ut ca 1-2 tim och då med mycket tempoväxlingar."
Då hade jag för länge sedan förlorat förtroendet från min häst. Oftast rider jag max 30 min på ridbana.
Givetvis kan vi rida ute på långtur i ca 1,5 timmar ibland men då anpassar man kraven utefter hur länge man ska rida. Långa skritturer har varit toppen och då kan vi vara ute länge, likväl som att jag rider ut och bara skrittar och då jobbar vi ordentligt och då räcker det 20 min. min häst har mkt bra kondition och är ganska vältränad.

Sorry vill bara hinta om att mitt råd är inte att göra som du föreslår........

Försök att ta vara på energin på ett positivt sätt är mitt förslag (inte helt lätt jag vet) förslag till trådskaparen.

Jag skulle säga att lösningen är INTE att rida mycket, utan att snarare rida korta effektiva, fast lugna pass där det händer något hela tiden så att hästen måste tänka och ridpassen upplevs som något positivt och roligt.
Att rida mycket gör bara hästen uttråkad och negativt inställd till träningen, och visst du kan få en lugnare häst men då beror detta på att viljan och gnistan har försvunnit (man rider viljan ur hästen).
Och detta hoppas jag inte att någon vill uppnå med sin häst, man vill ju ha en framåt och explosiv häst som lyssnar och ser en som en värdig ledare. Det uppnår man aldrig genom att gång efter gång köra slut på hästen.

tack för alla bra svar. har börjat träna henne mer på att hon ska lyssna och det kommer ta lång tid att få henne att göra precis som jag vill men det kommer nog gå. även om det tar hela hennes liv så kommer vi till slut arbeta tillsammans. det är ju som sagt en massa tålamod som behövs. och det har jag, ialla fall med hästar. det är en annan sak med människor. hehe...

nu är det väll bara ut och träna henne. mitt lilla krutpaket

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar