spridning av bekämpningsmedel

G

gilamonster

Hej!
Vet inte om den här tråden ligger rätt....
Det är så att bonden som har åkern intill mina hästhagar är ute och sprider bekämpningsmedel. Förra året när han gjorde detta så körde han så nära så att det kom in i mina hagar. Får man verkligen göra det? Är det någon som känner till reglerna?
Tacksam för svar.
Mvh

Sv: spridning av bekämpningsmedel

Man får självklart inte spruta på någon annas mark, men avdriften från en vanlig spruta är inte stor, det ska hamna i princip helt rakt under rampen.

Man får självklart inte spruta på någon annas mark, men avdriften från en vanlig spruta är inte stor, det ska hamna i princip helt rakt under rampen.

Han kanske kör när det blåser för mycket? Det gör ingen seriös lantbrukare men det finns ju en och annan slarver.

Nej det får han inte. Är ett rigoröst regelverk kring bekämpning och som sagts tidigare så får man inte spruta när det blåser, vilket man inte heller gör, om man inte är en sån som struntar i vad som gäller.

Ta ett snack med honom och be honom tänka sig för.

Kicki :laugh:

Här har du lite lagtext att luta dig emot
SNFS 1997:2
5 § Vid spridning och annan hantering av bekämpningsmedel samt vid rengöring av spridningsutrustning är den som utför detta skyldig att bestämma och iaktta de skyddsavstånd som med hänsyn till omständigheterna är nödvändiga till skydd för vattentäkter, sjöar och vattendrag samt omgivande mark och annans egendom.
6 § Vid bestämning av skyddsavstånd enligt 5 § skall särskild hänsyn tas till
- på platsen rådande temperatur och vindförhållanden,
- det avsedda spridningsområdets utbredning i vindriktningen,
- jordart och markstruktur samt markens lutning mot omgivningen på den plats där spridningen avses ske,
- bekämpningsmedlets egenskaper, samt
- omgivningens känslighet för medlet.

Här är en länk till skyddsavstånd vid spridning av bekämpningsmedel https://www.kemi.se/templates/Page____3786.aspx

Tack för svaren.
Förra året när han sprutade så blåste det ganska bra. Det kom då en bra bit in på våran mark. Jag stod faktiskt beredd idag på att gå ut och prata med honom,men han hade redan kört härifrån. Jag vet inte hur olika bekämpningsmedel påverkar hästar men vill oavsett vilket inte ha det i mina hagar. Jag vill inte göra mig ovänn med folk och brukar inte vara gnällig men jag blir lite trött...i våras hade han "råkat" knapra sig in 6-7 meter in på vår mark. Typ klyvt traktorspåret på mitten. Där både kör och rider jag,nu är halva spåret upplöjd och odlad.... ska jag flytta min hage några meter in då för att få plats? Han arrenderar bara marken intill,vet faktiskt inte vem som äger den. Kanske ska kolla om arrendetiden går ut snart:devil:
Ursäkta gnället,får ta ett snack med honom.

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
471
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama