Sprickor i strålarna? Ruttna strålar? Mugg?

cactuspower

Trådstartare
Efter att jag för ca två veckor sedan tog hem min häst från sommarbetet (där hon gått ca 2½ månad) så upptäckte jag att hon fått en spricka i varje stråle, ungefär i mitten på både fram och bakhov på höger sidan. Dessa luktade också en aning illa och såg ut att ha tendens att "ruttna" lite.. Hur "behandlar" man detta egentligen? Vad har orsakat sprickorna och denna rötan i de två hovarna.. ?

Vilket strö är bäst? Har detta någon betydelse? Hon står på torv nu.

Jag har testat att jodopaxa strålarna, även spraya på "blue-spray" efteråt samt även masserat kronranden med lite cornucrescine. Jag tycker att hon blivit bättre, men tyvärr inte helt bra. Vad ska man göra åt detta?

Hon hade även börjat få lite lite granna mugg på ett utav sina vita ben (som väll är känsligare?) hur gör jag för att få bort muggen bäst? Vad är effektivast?

Sv: Sprickor i strålarna? Ruttna strålar? Mugg?

I vårat fall blev det så eftersom hästarna gick i en väldigt fuktig hage, tassarna hann liksom aldrig torka riktigt... Vi skar bort lite snusk från strålen med hovkniv och hade "blått" på (kopparsulfat va?) sedan flyttade de till en torrare hage och sedan har det blivit bra av sig själv :D
Så, jag skulle tro att rent och torrt under är ett bra botemedel...
Mugg har jag INGEN koll på... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
M
Hästvård Min häst har tunna mjuka sulor, speciellt fram. Hornet i sulan "släpper" från strålen för tidigt och det blir som en liten kant framför...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Meemisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama