Spricka i bäckenet

LitenIsa

Trådstartare
Min ettåring har fått en spricka i bäckenet. Ska nu stå i boxvila ett par månader. Någon annan som haft en häst med den skadan? Hur gick det för den? Blev den helt återställd? Vill helst höra solskenshistorier...

Sv: Spricka i bäckenet

Vi har en häst på ridskolan som hade en liknande skada i sina unga år.
Är idag 10 år och går lektioner 1-2 ggr per dag 6 dar i veckan.
Är liiiiite sned i bäckenet om man tittar noga, eller rättare lite mindre musklad på den sidan.

Det låter ju lovande. Köpte ju henne som blivande Fälttävlanshäst. fast just nu känns det viktigast att hon klarar sig och inte behöver ha ont.

*puttar lite eftersom jag varit med hela vägen från det att hästen skadade sig och oxå vill höra om detta*

Har en kompis vars travare fick en spricka i höften/bäckenet som 1-åring, det läkte fint och hästen är nu 3 år och tränar för fullt.

Läste att du helst ville läsa solskenshistorier men som alltid har man inte bara sånna att berätta... tyvärr! Hoppas du inte tar illa upp för att jag berättar min historia ändå...

Jag hade ett halvblod som fick en spricka i bäcknet vid 11års ålder. Tyvärr fick vi ta bort henne efter 8v i boxvila då hon inte blev bättre, men tilläggas ska att hon hade fått någon mer skada på ngn nerv som gjorde att hon kotade över väldigt lätt och när hon gjorde det så gjorde det att skadan i bäcknet inte fick ro att läka.
Så vi fick tyvärr låta henne somna in, kämpade länge och väl och var bla. i Flyinge och scintigrafi-röngtade henne.

Jag hoppas att din häst kommer att bli bra igen!

nejdå jag tar inte illa upp. Är medveten om att det inte alltid finns solskenshistorier.

Dock så verkar Tippa redan nu bättre än för en vecka sedan. Hon är less på att stå i box och försöker smita ut om man öppnar boxdörren för mycket:D

Det är bara och vänta och se. Men det känns som hon har en fördel i och med att hon bara är ett. Hon har tid att läka ihop utan stress.

Martha här på Buke har också haft en med bäckenfraktur som läkt ihop, det är hur mycket skillnad som helst om hästen är ett eller elva år och mycket bättre prognos för den unga hästen.

Jag hade en tråd om detta för nåt år sen då min dåvaande åring hade misstänkt bäckenfraktur som visade sig vara en urleddragning av SI-leden. Boxvilan blev tre månder lika sjutton men han är helt återställd.

Det är en travhäst som kommer att gå premielopp snart.

Vi har haft en häst som fick en spricka i bäckenet som föl. det gick bra under inridningen och hon visades på 3 och 4-års testen med riktigt bra resultat. men sedan vid 5 års ålder när träningen ökade svårighetsgrad så gick det utför, hon började krångla allt mer och mer.

till slut så ville hon inte bli sadlad och vi åkte till veterinären som sa att det enda som går att göra är ett hålla hästen välmusklad så musklerna håller upp bäckenet, men vi ville inte rida på en häst som protesterar så, så vi tog ett föl på henne, och det gick oxå sådär, hon klarade inte av att få ut fölungen själv. sedan tog vi det svåra beslutet att ta bort henne eftersom hon hade ont..

det var lite synd för hon hade jättefin dressyrstam, men vi har kvar fölet hon fick, hon är 5år i år och ser riktigt lovande ut!

Senast ändrad:

Då verkar det ju inte helt nattsvart iallafall:D. Jag tror att hon kommer fixa det, ser som sagt var redan så mycket bättre ut. känns skönt att de hittade felet så vi vet vad vi har att tampas med.

Det var väl dessutom så att just denna skada sitter i ett område med väldigt lite rörelse, så att prognosen blir bättre bara av det skälet.
Men den som lever får se, jag håller också tummen att det blir bra!

Det stämmer. Tigerfisken har bättre koll på det än mig eftersom det var hon som var med Tippa uppe i skara.

Ja det var i ett ben som sitter på baksidan av bäckenet och fäster i ryggen typ och veterinären sa att just där så var det rätt stilla och dom lät inte direkt som att det var nån jättekatastrof.
Hon är ju faktiskt oxå rätt duktig på att stå lugnt i boxen och det ökar ju på chanserna en hel del.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 181
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka