Sprenger Bow Balance

michelleduchess

Trådstartare
Hej, har någon erfarenhet av stigbyglarna Sprenger bow balance? Jag tyckte dom lät väldigt bra men sen kände jag på dom lite i affären och dom var väldigt ''böjbara'' Stör det vid ridningen? Tacksam för svar! :)

Mvh, Michelle :p

Sv: Sprenger Bow Balance

Jag har dom och tycker att dom är kanon bra! Har även de vanliga ledade från sprenger men jag tycker nog att BB är bättre. Mina knän älskar dom :)

Lånar tråden och passar på att fråga. Mina knän är lite dåliga sedan fotbollstiden och jag märkte häromdagen att jag fick ont i ena knäet när vi var ute i skogen på en konditionsrunda där jag i stort sett enbart red lätt eller stod i fältsits. Måste nog byta stigbyglar... Har dagsläget vanliga ledade från Mark Todd, men funderar på Bow Balance, eller skulle det kunna funka lika bra med Sprengers vanliga för ett kasst knä?

Tack för svar! Så ni tycker att dom är väldigt bra om man t.ex har problem med knän eller andra leder? Ger dom bra grepp och balans också? :)

Nu vet jag att många gillar dom, men jag gillar dom inte. Köpte såna just pga min ben och knäskada och dom hjälpte inte mig.

UMS funkar dock kanon!

Dom ska ju vara väldigt böjbara ju!! :D Då flexar de väldigt mycket när man rör sig som i tex hoppning. Jag tappar alla andra stigbyglar men dessa följer som med fötterna och sitter kvar. Man känner inte ens att man har fötterna i stigbyglarna för de blir så himla följsamma.

Jag har alltid ridit med vanliga stigbyglar eller såna med gummisnodd.
Sen köpte jag ett par bow balance bara för att prova eftersom alla sa att de var så gudomliga, så jag köpte och jag red och helt ärligt så märkte jag ingen direkt skillnad.

Tills den dagen jag satte mig i en sadel med vanliga stigbyglar och jag fick såå ont i fotlederna och knäna samt lite i höfterna men det försvann när jag återgick till mina BB stigbyglar så uppenbarligen gillar min kropp dem :)

För mig tror jag att den breda fotplattan hjälper minst lika mkt som svikten, så därför har jag inte provat de vanliga Sprenger stigbyglarna som är smalare.

Jag tycker de är kanon :D. Har ett par på hoppsadeln och en kopia på dressyrsadeln. Jag blev helt enkelt tvungen att byta när kroppen blev gammal :banghead:. Första gången jag red med dem kanske det kändes lite lustigt men sen var det bara att tuta på :)

*kl*

Vad tror ni om säkerheten med dem? De står ju som säkerhetsstigbyglar... Får snart hem min unghäst och skulle vilja ha ett par som är säkrare än mina Prestige silk... Ni som har dem, tror ni det går att sätta såna där tåkorgar på dem?

Jag älskar mina Bow Balance! Jag tycker de är välbalanserade och bara ligger kvar på foten. Jag kan få ont i knäna om jag rider mycket i andra stigbyglar. Men aldrig om jag bara rider i BB.
Jag rider en del i andras sadlar och dito stigbyglar.
Det är många med olika smärtproblematik som gått över till BB och upplever positiv skillnad.

Jag vet dock att någon jag känner tycker de vanliga Sprengers ledade är bättre balanserade och mindre klumpiga.
Men jag tycker inte mina stör.

Ang säkerheten så känns det för mig säkrare med en stigbygel som ligger kvar i position även om man skulle råka tappa "trampet"/kontakten för en stund än såna som är felbalanserade och glider fel då och är säkerhetsbyglar a la olika modell av öppen utsida/utsida som öppnas etc.
Jag rider en del unghäst och väljer alla dagar BB om jag får.

Jag vet inte hur tåkorgar ser ut eller fästs. Men det borde väl gå lika bra som på alla andra engelska stigbyglar?

Glömde skriva att jag har problem med knäna eller iaf ett. Står och väljer mellan softup pro eller bw balance. Ev med swiss clip mellan men jqg är livrädd för att ha något som löser ut av sig självt när det inte ska... Tvekar på softup dels pga bristen på svikt och så funderar jag på hur säkra de är egentligen...

Här är en till som kan skriva på att bow balance är bra. Förr fick jag ont i knäna efter ett längre ridpass, men efter att jag köpte bow balance så har jag aldrig ont. Tycker inte att det känns son att de sviktar eller viker sig när man rider, men uppenbarligen gör de skillnad. Precis som någon annan sa märker man det när man använder andra stigbyglar.

har ett par sedan ett halvår tillbaka och älskar dom! hade för några veckor sen problem med mitt ena knä kunde knappt gå utan att det gjorde ont men rida gick toppen utan att det gjorde ont tack vare BB tillskillnad mot vanliga som jag garanterat fått ont i knäna av och det blivit ännu värre!
tycker alla borde köpa dom speciellt om man har problem med knän eller andra leder dessutom är dom billigare än soft up (Y)

*KL*

Jag köpte ett par BB nu i våras när jag pajjade mitt knä. Har dem på hoppsadeln och vanliga på dressyrsadeln. Än så länge känner jag ärligt talat ingen superskillnad, mer än att jag tycker BB är lite klumpiga, lite svåra att "hitta rätt" med foten i. Men det kanske är en vanesak? Jag tänker iaf fortsätta använda dem eftersom jag tänker att de säkert är bra för knäet även om jag inte känner det ;)

Älskar mina bow balance! Tycker man får ett bra stöd för foten samt att det böjbara bara gör att de känns mer "sviktande" än ett par vanliga stummare stigbyglar.

*KL*

Jag köpte ett par BB nu i våras när jag pajjade mitt knä. Har dem på hoppsadeln och vanliga på dressyrsadeln. Än så länge känner jag ärligt talat ingen superskillnad, mer än att jag tycker BB är lite klumpiga, lite svåra att "hitta rätt" med foten i. Men det kanske är en vanesak? Jag tänker iaf fortsätta använda dem eftersom jag tänker att de säkert är bra för knäet även om jag inte känner det ;)

Jag märkte inte heller någon direkt skillnad av bytet.
Förrän jag böt tillbaka till vanliga stigbyglar och jag fick ont jättefort!

Ja, det är så jag tänkt att det kanske blir. Fast jag har ju vanliga på dressyrsadeln som jag rider i ett par gånger i veckan. Men jag kör på, de gör ju ingen skada ;) Och i längden kanske de gör nytta.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Red_Chili
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 435
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023